Nuo Šiaurės Karolinos iki Floridos ir Alabamos degalinės praneša išpardavusios benziną, visame regione mažėja atsargų ir prasideda panikos pirkimas. Pasak darbuotojų, mažiausiai dvi prekybos vietos Talahasyje (Florida) visiškai išpardavė benzino atsargas. Ašvilyje (Šiaurės Karolina) Aubrey Clements, „Exxon Mobil“ degalinės darbuotoja telefonu atsiliepė taip: „Sveiki, mums šiuo metu baigėsi degalai.“

„Colonial Pipeline“ pranešė, kad rankiniu būdu tvarko naftotiekio, kuris tęsiasi nuo Šiaurės Karolinos iki Merilando, segmentą ir tikisi iki savaitgalio atkurti visas paslaugas. Gali nepavykti naftotiekio paleisti pakankamai greitai, kad būtų išvengta tiesioginio stygiaus pietryčiuose, kur Šiaurės Karolina paskelbė nepaprastąją padėtį, nes visose degalinėse pranešama apie benzino trūkumą. Prezidentas Joe Bidenas pabrėžė, kad šiame išpuolyje „tam tikra atsakomybė“ tenka Rusijai.

Bidenas sako, kad Rusijai tenka „tam tikra atsakomybė“ už kibernetinį išpuolį, kuris sutrikdė „Colonial“ naftotiekio veiklą.


Jis susilaikė tiesiogiai neapkaltinęs Kremliaus dėl išpuolio, tačiau pažymėjo, jog „yra įrodymų“, kad įsilaužėliai ar jų naudojama programinė įranga yra „Rusijoje“.

„Marathon“ degalinėje Elizabetaune (Šiaurės Karolina) maždaug dvi dešimtys automobilių laukė prisipilti kuro, pasakojo ten dirbantis Chanssas Arnettas. Miesto degalinės perpildytos, sakė Ch. Arnettas. Vairuotojai, važiavę į degalinę Maninge (Pietų Karolina) susigundę skelbimu, siūlančiu bešvinį benziną už 2,649 dolerių už galoną, buvo sutikti geltonais ir raudonais maišeliais („Neveikia“) uždengtais siurbliais.

Stygius atsiliepia ir aviacijos pramonei: „American Airlines Group Inc.“, vykdydama du tolimųjų reisų skrydžius iš Šarlotės (Šiaurės Karolina), buvo priversta papildomai sustoti užsipilti kuro. Skrydis į Honolulu sustos Dalaso-Fort Vorto tarptautiniame oro uoste, kur klientai išlips ir persės į kuro pilnai pripildytą lėktuvą, kuris juos ir nuskraidins į Havajus.

Naftotiekis neveikia nuo penktadienio vakaro, o tai paskatino karštligiškus prekybininkų ir mažmenininkų veiksmus siekiant užsitikrinti alternatyvų tiekimą. Pirmadienį Federalinis tyrimų biuras bedė pirštu į kibernetinių įsilaužėlių grupuotę, žinomą kaip „DarkSide“. „Colonial“ naftotiekis nepatyrė jokios fizinės žalos, degalų trūkumo taip pat nenustatyta, pranešė Baltųjų rūmų pareigūnas.

Naftotiekio generalinis direktorius Joe Blountas ir vyriausiasis leitenantas pirmadienį patikino energetikos sekretoriaus pavaduotoją Davidą Turką ir valstybinio lygio pareigūnus, kad kompanija visiškai kontroliuoja vamzdyną ir nepradės tiekti kuro tol, kol nebus neutralizuota kenkėjiška programinė įranga.

Bazės, perdirbimo gamyklos

Per 18 minučių trukmės virtualų susitikimą J. Blountas pareiškė, kad kai kuriose rinkose gali atsirasti trūkumas, tačiau pabrėžė, kad „Colonial“ bendradarbiauja su naftos perdirbėjais, pardavėjais ir mažmenininkais, kad išvengtų nesklandumų, teigia susitikime dalyvavęs asmuo, neturintis teisės viešai kalbėti apie diskusiją. Vamzdynas aptarnauja 90 JAV karinių bazių ir 26 naftos perdirbimo gamyklas, sakė asmuo.

Benzinas ir dyzelinas jau gabenamas sunkvežimiais iš Teksaso į Atlantą ir kitus pietryčių miestus, o bent dvi Meksikos įlankos pakrantės naftos perdirbimo gamyklos pradėjo mažinti produkciją, tikėdamosi, kad šalies naftos perdirbimo rinkoje pradės kauptis atsargos. Iš Filadelfijos tarptautinio oro uosto kylantys lėktuvai degina reaktyvinio kuro atsargas, o oro uostas degalų turi pakankamai porai savaičių, sakė atstovė spaudai.

JAV rytinei pakrantei po kibernetinės atakos gresia „laikinas, bet rimtas degalų trūkumas“, rašoma „Citigroup Inc.“ pranešime. Remiantis pramonės konsultanto „FGE“ vertinimu, regionas dėl sutrikimų praranda maždaug 1,2 milijonų benzino barelių per dieną.

Vyriausybės pareigūnai nedavė „Colonial“ patarimų, ar jis turėtų sumokėti išpirką, per spaudos konferenciją sakė patarėjo nacionalinio saugumo klausimais kibernetinių ir naujų technologijų srityje pavaduotoja Anne Neuberger.

Niujorko kainos

Pirmadienį vidutinė mažmeninė benzino kaina šalyje išaugo iki 2,967 dolerių už galoną, arba 2,4 proc. daugiau palyginus su penktadieniu, praneša „AAA“. Didmeninė benzino kaina Niujorko rajone pakilo iki aukščiausio lygio per tris mėnesius.

Išpuolis įvyko kaip tik tada, kai šalies energetikos pramonė ruošėsi patenkinti didesnį kuro poreikį, kylantį dėl vasaros kelionių. Amerikiečiai po metų apribojimų vėl keliauja į biurus ir rezervuoja skrydžius. Priklausomai nuo sutrikimo trukmės, mažmeninės kainos gali smarkiai pašokti, o tai dar labiau paskatintų infliacijos baimę, mat žaliavų kainos auga visame pasaulyje.

„DarkSide“ tamsiajame tinkle paskelbė įrašą, kuriame atmetė savo kaltę ir užsiminė, kad ataka galėjo būti susijusi su kita grupuote. Grupuotė pažadėjo atidžiau tikrinti klientus, perkančius jos kuriamą kenkėjišką programinę įrangą.

Benzino ateities sandoriai, kurie per vieną naktį pakilo net 4,2 proc., pirmadienį prarado didžiąją šio pelno dalį. Šiais metais ateities sandorių kainos padidėjo daugiau nei 50 proc., o tai liudija atsigavimą po pandemijos.

Savitarnos parduotuvių tinklai tokiose vietovėse kaip Atlanta ir Savana (Džordžija) penktadienį popiet pradėjo reikalauti skubaus degalų pristatymo, sakė Steve’as Boydas, Hiustone įsikūrusio distributoriaus „Sun Coast Resources Inc.“ direktorius.

Tiekimas vandeniu

Miestai, neturintys prieigos prie jūros, susiduria su didžiausiu kuro stygiaus pavojumi, palyginti su miestais, turinčiais teikimo vandeniu galimybių, sakė S. Boydas. Jei naftotiekis neveiks dar ilgai, jis prognozuoja „didžiulį užsakymų šuolį“. „Sun Coast“, eksploatuojantis apie 900 sunkvežimių, pastaruosius penkiolika metų teikė degalų atsargas per 75 didžiules audras.

Prieš „Colonial“ pirmadienio pranešimą prekybininkai puolė ieškoti laivų, kurie pristatytų degalus į pakrantės terminalus. Pasak Danijos naftos produktų tanklaivių kompanijos „Torm A/S“, dėl visa ko buvo užsakyti keturi laivai gabenti dyzeliną ar benziną iš Europos į JAV Atlanto pakrantę.

Kai kurie tanklaiviai yra užsakomi tam, kad laikinai laikytų benziną palei Meksikos įlankos pakrantę, teigė rinkos dalyviai, prašę likti neidentifikuoti, nes informacija nėra vieša. Tuo tarpu „Total SE“ dėl „Colonial“ uždarymo sumažino aktyvumą savo pagrindiniame Port Arturo (Teksasas) naftos perdirbimo padalinyje, teigė su operacijomis susipažinęs asmuo. „Citgo Petroleum Corp.“ ėmėsi panašių priemonių savo gamykloje Leik Čarlze (Luiziana).

Padidintas saugumas

„Colonial“ vėlai penktadienį sustabdė visas operacijas savo sistemoje, susidūręs su išpirkos reikalaujančia kenkėjiška programine įranga, kuri paveikė kai kurias naftotiekio IT sistemas. Naftotiekis per dieną gali išsiųsti apie 2,5 milijono barelių (105 milijonus galonų) kuro iš Hiustono iki pat Šiaurės Karolinos ir dar 900 000 barelių per dieną į Niujorką.

Tai naujausias atvejis, kai išpirkos reikalaujančios kenkėjiškos programos kėsinasi į kritinę infrastruktūrą. Įsilaužėliai vis dažniau bando prasiskverbti į būtinąsias paslaugas, tokias kaip elektros tinklai ir ligoninės. Didėjanti grėsmė paskatino Baltuosius rūmus praeitą mėnesį sudaryti planą, kaip sustiprinti komunalinių paslaugų ir jų tiekėjų saugumą. Vamzdynai kelia ypatingą susirūpinimą dėl jų centrinio vaidmens JAV ekonomikoje.

„Šiuo metu sutelktos visos pajėgos, – sakė JAV prekybos sekretorė Gina Raimondo. – Mes glaudžiai bendradarbiaujame su kompanija, valstija ir vietos pareigūnais, kad užtikrintume kuo skubesnį grįžimą prie įprastos veiklos ir apsisaugotume nuo tiekimo sutrikimų.“

Baltieji rūmai subūrė tarpžinybinę darbo grupę, kad ši išnagrinėtų pažeidimą ir apsvarstytų variantus, kaip būtų galima sumažinti jo poveikį, teigia pareigūnas. J. Bidenas gali pasinaudoti įvairiomis kritinės padėties galimybėmis, kad užtikrintų nenutrūkstamą atsargų tiekimą į didžiuosius miestus ir oro uostus visoje rytinėje pakrantėje.

Buvo sušvelnintos kai kurios taisyklės, ribojančios degalų transportavimą šalies ribose, kad būtų galima lengviau išspręsti bet kokį kilusį trūkumą. Tai nereiškia, kad bus atsisakyta Joneso akto – priemonės, leidžiančios užsienio tanklaiviams padėti pergabenti daugiau naftos produktų tarp JAV uostų.

Išpirkos reikalavimas

Išpirkos reikalaujančių kibernetinių išpuolių atveju, įsilaužėliai užkrečia tinklus kenkėjiška programine įranga, kuri užšifruoja duomenis ir laiko mašinas užrakintas tol, kol aukos sumoka išpirką. Ši ataka būtų didžiausias tokio tipo išpuolis prieš JAV kuro vamzdyną.

Turint pakankamai benzino atsargų buvo tikimasi, kad jo kainos nepakils iki pat Atminimo dienos gegužės pabaigoje, kuri tradiciškai laikoma JAV vasaros vairavimo sezono pradžia. Jei naftotiekis artimiausiu metu nepradės veikti, tai paskatins kainų kilimą.

„Atlanta taps viena iš pirmųjų skaudžiai nukentėjusių vietovių kartu su rytiniu Tenesiu, o galbūt ir Karolinomis“, – teigė Patrickas DeHaanas, „GasBuddy“ naftos analizės vadovas.

Šiaurės rytai gali užsitikrinti benzino gabenimą iš Europos, tačiau kuo ilgiau naftotiekis bus uždarytas, tuo labiau brangs kuras. O degalų gamintojai, įskaitant „Marathon Petroleum Corp.“, svarsto alternatyvas, kaip pristatyti savo produktus į šiaurės rytus.

Vienas iš galimų maršrutų – „Kinder Morgan“ valdomu „Plantation“ vamzdynu, nors jis tęsiasi tik iki Vašingtono ir gali persiųsti iki 720 000 barelių per dieną, taigi neprilygsta „Colonial“ pajėgumams. „Kinder“ sekmadienį sakė, kad bendradarbiauja su klientais ir bandys „Colonial“ prastovos metu sutalpinti papildomus barelius. „Plantation“, kur tik įmanoma, atidės bet kokią nebūtiną vamzdyno priežiūrą, kuri galėtų sumažinti siuntimo greitį.

Nors visi pagrindiniai „Colonial“ sistemos segmentai neveikia, kai kurie mažesni, vadinamieji šalutiniai, jungiantys konkrečius degalų terminalus su pristatymo punktais, tebėra eksploatuojami, anksčiau pranešė kompanija.

Atsargų papildymas mažai kuo gali pagelbėti, teigiama „ClearView Energy Partners“ tyrimo pastabose. Iš Roterdamo išvykstančių tanklaivių kelionė į Niujorko uostą gali užtrukti iki 14 dienų. Vidurio vakarai teoriškai galėtų dalį savo atsargų išsiųsti į rytinę pakrantę geležinkeliu ir baržomis, tačiau regiono atsargos yra mažesnės nei ankstesniais metais, praneša „ClearView“.

„Colonial“ tiekimo nutraukimas įvyko kritiniu JAV ekonomikos atsigavimo metu: prieš pat vasaros vairavimo sezono pradžią, – teigia „ClearView“. – Todėl mes manome, kad įstatymų leidėjai galėtų nedelsdami pradėti „kaltųjų paiešką“, o ilgalaikis sutrikimas, dėl kurio reikšmingai išaugs benzino kainos, turėtų padidinti vidaus politikos intervencijų perspektyvas.“