Vicky Pryce JK prekybos ir verslo komisijai sakė, kad „smulkios įmonės yra ypatingai paveiktos“ biurokratijos ir logistikos kliūčių, atsiradusių po Didžiosios Britanijos pasitraukimo iš Europos Sąjungos. Be to, priešingai nei stambios kompanijos, jos negali sau leisti samdyti teisininkų ir konsultantų.

Abiejų partijų įstatymų leidėjų ir ekspertų grupė pirmadienį pradėjo nagrinėti prekybos santykius su Europos Sąjunga ir naujus sandorius su likusiu pasauliu po to, kai metų pradžioje buvo išformuotas parlamentinis komitetas būsimiems santykiams su ES. Grupę remia prieš „Brexit“ nusiteikęs judėjimas „Best for Britain“.

Nors JK vyriausybė pabrėžia „globalios Britanijos“ ambicijas išplėsti prekybinius ryšius su likusiu pasauliu, šių pastangų veikiausiai nepakaks kompensuoti tai, ką smulkios įmonės prarado dėl „Brexit“, teigė Londono ekonomikos mokyklos profesorius Thomas Sampsonas.

„Rasti būdų, kaip smulkios įmonės galėtų kompensuoti prarastas ES galimybes dirbdamos su likusiu pasauliu, bus labai nelengva“, – sakė jis.

Net jei Londonui pavyktų sudaryti prekybos susitarimą su Vašingtonu (kas, pasak informuotų šaltinių, abejotina mažiausiai iki 2023 m.), V. Pryce perspėjo, kad Didžioji Britanija jau dabar daug prekių parduoda JAV, sumažindama potencialią ekonominę naudą.

Maža to, bet koks sandoris Jungtinei Karalystei reikštų skaudžius politinius kompromisus. Tarptautinės prekybos sekretorė Liz Truss pažadėjo derybose su Vašingtonu nedaryti kompromisų maisto standartams, pavyzdžiui, nesuteikti JAV galimybės patekti į Didžiosios Britanijos rinką su tokiais produktais, kaip chloruota vištiena, kuri vartotojų grupėms atrodo netinkama.

„Turėtume padaryti esminių nuolaidų ir nusižengti savo aplinkosauginiams ir kitiems standartams“, kad pasiektume susitarimą su JAV, pabrėžė V. Pryce.

Be to, pasak jos, JK nebegaus naudos iš sandorių, kuriuos Briuselis sudaro su likusiu pasauliu, kaip antai ES ir Kinijos investicijų susitarimo.

Komisija taip pat išgirdo, jog:

  • Dar per anksti prognozuoti, kaip „Brexit“ pakeis JK ekonomikos struktūrą;
  • Aktualus klausimas automobilių pramonei bus tai, kaip padidinti elektrinių transporto priemonių rinką, ypač akumuliatorių gamybą;
  • „Nėra jokios sidabrinės kulkos“, kuri galėtų per vieną naktį išspręsti problemas, susijusias su Šiaurės Airijos protokolo įgyvendinimu, sakė Th. Sampsonas;
  • Išsamesnis sandoris dėl sanitarinių ir fitosanitarinių patikrinimų bei paslaugų su ES mainai „nėra „Brexit“, teigė ekonomistas Julianas Jessopas, Ekonomikos reikalų instituto mokslininkas.


Leiboristų įstatymų leidėja Hillary Benn, viena iš komisijos narių, pažymėjo, kad ketina susitelkti į „ateitį, o ne praeitį, daugiausia dėmesio skiriant praktiniams būdams pagerinti prekybos politiką ir padėti verslams atsigauti po pandemijos ir pasitraukimo iš ES“.