Išrikiuokime juos apytiksliai pagal dydį: investicinė platforma „Groww“ surinko daugiau nei 1 mlrd. dolerių finansavimą, pranešimų botų startuolis „Gupshup“ pasiekė 1,4 mlrd. dolerių, skaitmeninė vaistinė „API Holdings Pvt.“ buvo įvertinta beveik 1,5 mlrd. dolerių, programų kūrėjas „Mohalla Tech“ viršijo 2,1 mlrd. dolerių, socialinės komercijos startuolis „Meesho Inc.“ taip pat pasiekė 2,1 mlrd. dolerių, o finansinių technologijų teikėjas „Cred“ užbaigė vienaragių ratą su 2,2 mlrd. dolerių.

Pažvelkime į kontekstą: pasak rinkos tyrėjo „CB Insights“, Indija per visus 2020 m. iš viso pasitiko septynis naujus vienaragius. 2019 m. jų buvo šešetas.

Tokie pasauliniai investuotojai kaip Japonijos „SoftBank Group Corp.“ ir Pietų Afrikos „Naspers Ltd.“ mato augančią galimybę šalies startuolių arenoje. Pastaraisiais metais 1,3 mlrd. gyventojų turinti šalis pradėjo aktyviai naudotis išmaniaisiais telefonais, sparčiai augo nebrangios interneto paslaugos ir nauja ambicingų verslininkų karta.

„Dideli fondai, tokie kaip „Naspers“, „SoftBank“ ir „Tiger Global“, investuoja labai daug kapitalo, o šie startuoliai dabar yra jų sąrašo viršuje“, – sakė P. N. Sudarshanas, „Deloitte“ partneris.

Indija ilgą laiką smarkiai atsiliko nuo JAV ir Kinijos pagal rizikos kapitalo pinigus, investuotus į startuolius. Tyrimų agentūros „Preqin“ teigimu, bendra sandorių vertė 2020 m. siekė 11,8 mlrd. dolerių, palyginti su 143 mlrd. dolerių JAV ir 83 mlrd. dolerių Kinijoje.

Tačiau pastaruoju metu atsirado keletas startuolių, signalizuojančių apie šios Pietų Azijos šalies potencialą. Skaitmeninių mokėjimų gigantas „Paytm“ pasiekė 16 mlrd. dolerių ribą ir tapo vertingiausiu šalyje, skelbia „CB Insights“. Internetinis ugdymo startuolis „Byju“ surinko apie 15 mlrd. dolerių finansavimą, praėjusią savaitę pranešė „Bloomberg News“.

2018 m. „Walmart Inc.“ įsigytas elektroninės prekybos milžinas „Flipkart“ svarsto ketvirtąjį ketvirtį skelbti pradinį viešą akcijų siūlymą, kuris kompanijai galėtų atnešti 35 mlrd. dolerių įvertinimą.

Rizikos investicijos padeda diversifikuoti Indijos pramonę, ilgą laiką garsėjusią technologinių paslaugų kompanijomis, tokioms kaip „Tata Consultancy Services Ltd.“ ir „Infosys Ltd.“. Praėjusį mėnesį „Credit Suisse Group AG“ ataskaitoje buvo nustatyta, kad Indijoje yra apie 100 vienaragių, kurių bendra rinkos vertė siekia 240 mlrd. dolerių sektoriuose nuo elektroninės prekybos ir finansinių technologijų iki švietimo, logistikos ir maisto produktų pristatymo.

„Indijos korporacinis kraštovaizdis išgyvena radikalius pokyius dėl įspūdingų permainų finansavimo, reguliavimo ir verslo aplinkos srityse per pastaruosius du dešimtmečius, – teigiama pranešime. – Precedento neturintis naujų kompanijų steigimo ir inovacijų įvairiuose sektoriuose tempas reiškė aukštai vertinamų, nors dar nelistinguojamų įmonių skaičiaus augimą.“

„Covid-19“ pandemija paspartino internetinių technologijų diegimą Indijoje gal net labiau nei kitose šalyse. Per koronaviruso pandemiją ir griežtą praėjusių metų karantiną buvo įkurta daugiau nei 1600 naujų startuolių, kurių bendras skaičius šalyje, remiantis technologijų pramonės prekybos organizacijos „Nasscom“ sausio mėnesio ataskaita, jau viršija 12 500.

Pranešime teigiama, kad daugiau nei 55 iš jų yra potencialūs vienaragiai – rizikos pramonė tokius vadina „greitaragiais“. Kaip ir Silicio slėnyje, vadovai, kurie įgijo patirties vadovaudami tokiems startuoliams, kaip „Flipkart“ ir „Paytm“, pradeda steigti savo kompanijas, o verslininkai, sukūrę sėkmingus pirmuosius startuolius ir juos perleidę kitiems, dabar steigia antrąjį ar trečiąjį.

„Finansavimo antplūdis ir vienaragių plitimas nėra staigmena, nes Indija turi trečią pagal dydį startuolių ekosistemą pasaulyje ir trečią pagal dydį rinką tokiems startuoliams“, – teigė Pranavas Pai, „3one4 Capital Advisors LLP“ vadovaujantis partneris.

P. Pai sakė, kad žino mažiausiai šešis naujus vienaragius, gimsiančius per ateinančius kelis mėnesius. Prieš penkerius metus 20 mln. dolerių finansavimas jau atrodė įspūdingas pasiekimas, pridūrė jis, tačiau startuoliai labai greitai auga ir dabar surenka 100–200 mln. dolerių finansavimą.

Investuotojas kiekvieną mėnesį patikrina vidutiniškai kelis šimtus startuolių.

„Skirtumas toks, kad užuot radę vienintelį aukštos kokybės startuolį, kas mėnesį jų sutinkame nuo 8 iki 10“, – sakė rizikos kapitalo investuotojas, kurio ankstesnis fondas „Arin Capital“ parėmė ugdymo technologijų startuolį „Byju“ ir naujai iškeptą elektroninės vaistinės vienaragį „PharmEasy“.

Daugelis investuotojų sulauks ankstesnių statymų sugrįžimo, nes tuzinas Indijos startuolių vėliau šiais metais arba kitų pradžioje ruošiasi išeiti į viešąsias rinkas.

„Tai dar labiau padidins investuotojų pasitikėjimą, sustiprins likvidumą ir paskatins naują finansavimo siautulį“, – sakė P. N. Sudarshanas.