Kadangi dėl užblokavimo kroviniai vėluos savaites, jei ne mėnesius, tai gali išprovokuoti krūvą pretenzijų iš nukentėjusiųjų pusės – pradedant laivybos linijomis ir baigiant gamintojais bei naftininkais.

„Teisinės problemos iš tiesų milžiniškos, – teigė Alexis Cahalan, Sidnėjaus firmos „Norton White“, kuri specializuojasi transporto teisės srityje, partnerė. – Tik įsivaizduokite, kokių ten yra krovinių – ko tik nori, pradedant nafta, grūdais, plataus vartojimo prekėmis, tarkime, šaldytuvais, greitai gendančiomis prekėmis – visą ieškinių apimtį pamatysime tik po kurio laiko.“

Milžiniškas „Ever Given“ konteinerinis laivas pirmadienį buvo šiaip ne taip atstumtas nuo kranto, ir eismas kanalu – jungiančiu Viduržemio ir Raudonąją jūrą – netrukus buvo atnaujintas. Kanalas buvo užblokuotas praėjusį antradienį, kai laivas atsitrenkė į smėlio pylimą; tai buvo ilgiausias kanalo blokavimas nuo tada, kai po Šešių dienų karo 1967 m. jis buvo uždarytas aštuonerius metus. Incidentas priminė, kokia trapi yra pasaulinė prekybos infrastruktūra ir kokie pavojai kyla tiekimo grandinėms, jau ir taip sutrikdytoms koronaviruso pandemijos.

„Ever Given“, pajudėjęs į šiaurę iš pietinės kanalo dalies, kur buvo užplaukęs ant seklumos Didžiojo Karčiojo ežero apylinkėse, šiuo metu praeina techninį patikrinimą. Patikrinimo metu bus nustatyta, ar laivas gali tęsti kelionę pagal tvarkaraštį ir kas nutiks kroviniui, teigiama laivą frachtuojančios Taivano kompanijos „Evergreen Line“ pranešime.

Egipto valdžia nekantriai laukė, kada vėl atsinaujins eismas vandens keliu, kuriuo gabenama maždaug 12 proc. pasaulio prekių ir maždaug 1 milijonas barelių naftos per dieną.

Susidariusioje spūstyje užstrigo šimtai laivų. Laivybos paslaugų teikėjo „Inchcape Shipping Services“ duomenimis, 8.00 val. vietos laiku savo eilės kirsti kanalą laukė 421 laivai. Vandens keliu per dieną praplaukia maždaug 50 laivų, tačiau artimiausiomis savaitėmis šis skaičius greičiausiai žymiai išaugs.

„Manau, egiptiečiai turės nemažai rūpesčių koordinuodami logistiką, kas galės plaukti pirmas ir kaip nustatyti eiliškumą“, – antradienį interviu „Bloomberg Television“ teigė „Genco Shipping & Trading Ltd.“ generalinis direktorius Johnas Wobensmithas.

Vienas iš pagrindinių Sueco kanalo kirtimo paslaugų teikėjų „Leth Agencies“ pranešė, kad 37 laivai, užlaikyti prie Didžiojo Karčiojo ežero, išplaukė iš kanalo antradienį iki 3.30 val. vietos laiku, o per likusią dieną turėjo išplaukti dar 76.

Pietų Korėjos vežėjas „HMM Co.“ pranešė, kad „HMM Gdansk“, vienas didžiausių pasaulyje konteinerinių laivų, galintis sutalpinti 24 000 šešių metrų ilgio konteinerių, turėjo plaukti vandens keliu antradienį – po to, kai nuo praėjusios savaitės stovėjo įstrigęs spūstyje.

Gali praeiti keturios dienos, kol eismas pagaliau normalizuosis, pirmadienį vakare per spaudos konferenciją sakė Sueco kanalo administracijos pirmininkas Osama Rabie. Anksčiau kanalo administracija teigė, kad labiau tikėtina, jog prireiks visos savaitės.

Pasak energetikos žvalgybos firmos „Vortexa“ analitiko Arthuro Richiero, šie vertinimai gali būti pernelyg optimistiški. Krovinių gabenimo tarifai blokavimo paveiktiems laivybos maršrutams šiuo metu dėl mažesnio tanklaivių prieinamumo yra pradėję kilti, kadangi kai kurie laivai tebėra įstrigę kanale, o kiti pasuko ilgesniu keliu aplink pietinį Afrikos kyšulį. Šis maršrutas laivo kelionę nuo Azijos iki Europos gali pailginti dviem savaitėmis.

„Užtruks penkias ar šešias dienas, kol visiškai nebeliks susidariusio transporto kamščio, – antradienį per konferencinį pokalbį sakė Rustinas Edwardsas, laivybos firmos „Euronav NV“ mazuto pirkimų vadovas. – Pradėsime matyti spūstis pristatymo uostuose, kai kitais maršrutais nukreipti laivai ir kanalą praplaukę laivai pradės atvykti į tas pačias paskirties vietas. Ateinančias porą savaičių tai sukels nemenką galvos skausmą daugeliui konteinerių kompanijų.“

Blokavimas visame pasaulyje sumažins perdraudikų pajamas, kurias jau sužlugdė pandemija, žiemos audros JAV ir potvyniai Australijoje, praneša „Fitch Ratings“. Pasak jų, kaip pasekmė dar labiau kils jūrų perdraudimo kainos. „Fitch“ apskaičiavimais, nuostoliai gali siekti šimtus milijonų eurų.

Prasidėjus galimam begaliniam teisminiam ginčui, „Ever Given“ ir kitais laivais gabentų prekių savininkai iš savo draudikų galėtų pareikalauti kompensacijos už vėlavimą. Krovinių draudikai savo ruožtu gali teikti pretenzijas „Ever Given“ savininkams, kurie toliau kreipsis į savo draudikus.

„Evergreen“ teigia, kad už bet kokius nuostolius atsakinga japonų kompanija „Shoei Kisen Kaisha Ltd.“, kuriai priklauso laivas. „Shoei Kisen“ prisiėmė dalį atsakomybės, tačiau sako, kad frachtuotojai turi tartis su krovinių savininkais.

Teisiniais klausimais „Evergreen“ konsultuoja „Ince Gordon Dadds LLP“, pasak informuotų šaltinių, kurie prašė likti neįvardinti, nes neturi leidimo kalbėtis su žiniasklaida. Londone įsikūręs „Ince Gordon Dadds“ ir „Evergreen“ komentuoti atsisakė.

„Shoei Kisen“ atstovas teigė, kad kompanija dar nesulaukė jokių pretenzijų dėl kompensavimo. Firma vis dar tikrina, už ką yra atsakinga. Laivo korpusas yra apdraustas trijose Japonijos kompanijose.

Atsakomybė už milžiniško laivo užplaukimą ant seklumos bus nustatyta atlikus tyrimą, pranešė O. Rabie iš kanalo administracijos. Jis pridūrė, kad kanalo valdžia nėra kalta, o už laivą buvo atsakingas laivo kapitonas – ne vairininkas.