Kavos atsargos Jungtinėse Valstijose sumažėjo iki šešerių metų minimumo, nepaisant rekordinio derliaus Brazilijoje, ir prognozuojama, kad po sausros Pietų Amerikos šalyje smarkiai sumažėjus produkcijos apimtims pusiausvyra pasaulyje pakis, ir jau ateinančiais mėnesiais, atsigavus paklausai, bus jaučiamas deficitas.

„Suvaržymus jaučia visi, – sakė Christianas Wothersas, „Wolthers Douque“, Fort Loderdeilyje (Florida) įsikūrusios importuotojos, prezidentas, kurio vertinimais, krovinių gabenimo iš Lotynų Amerikos išlaidos išaugo daugiau nei dvigubai. – Tokios kliūtys virsta konteineriniu košmaru.“

Nors krovinių rinkos trikdžiai sukėlė sumaištį apskritai visoje pasaulinėje maisto prekyboje, problemos kavos rinkoje rodo, kad jau ir taip kylanti maisto kainų infliacija gali apsunkinti ekonomikų galimybes atsiverti. Kol kas kavos gamintojai sugeba apsirūpinti atsargomis nekeldami kainų, bet atsargoms mažėjant ir sumenkus Brazilijos derliui, įtampa rinkoje, manoma, išliks.

Arabikos kavos ateities sandoriai Niujorko prekyboje nuo spalio pabaigos pabrango apie 24 proc., dėl padarytos žalos Brazilijos giraitėms. Šių metų vasarį Amerikos žalių, neskrudintų kavos pupelių atsargos sumažėjo 8,3 proc., lyginant su praėjusiais metais, iki mažiausio lygio nuo 2015 metų, rodo pirmadienį publikuoti duomenys.

Mažesnės atsargos reiškia silpnesnius buferius prognozuojamam derliaus sumažėjimui, didesnę įtampą rinkoje ir tolesnį kainų palaikymą, sako analitikai.

Šių metų kovą „Macrex Spectron“ padidino savo pasaulinio kavos deficito prognozę iki 10,7 mln. maišų 2021-2022 m. laikotarpiu, palyginti su savo ankstesne 8 mln. maišų deficito prognoze. Anot finansinių paslaugų įmonės, tokį sprendimą padiktavo mažesnės Brazilijos arabikos kavos produkcijos apimtys, nepalankiems orams pakenkus derliui. Kaip savo ataskaitoje teigia „Goldman Sachs Group Inc.“, jeigu ateinančiais metais produkcijos rodikliai nepagerės, rinka, atsigavus paklausai, įžengs į struktūrinio deficito zoną.

„Dinamo“, vienos iš didžiausių Brazilijos kavos sandėlių operatorės, patalpose yra nemažai įstrigusių produktų, laukiančių konteinerių. Bendrovės padalinyje, esančiame Mašado municipalitete, kavos plantacijų širdyje Minas Žeráiso valstijoje, kavos pupelės laukia atvykstant aštuoniolikos tuščių konteinerių, sakė Luizas Albertas Azevedas Levy‘is jaunesnysis, „Dinamo“ direktorius. – Konteineriai čia atvyks, ko gero, ne anksčiau kaip po penkiolikos dienų dėl susigrūdimų uoste“, – sakė jis.

Dėl tokios situacijos, kuri kovą dar labiau paaštrėjo, sumažės Brazilijos eksportuojamos kavos apimtys, sakė L. A. A. Levy‘is jaunesnysis.

„Trūkstant patalpų ir konteinerių, logistika tapo tikru galvos skausmu, – sako Marco‘as Figueiredo‘as, prekiautojas ir partneris iš Floridoje įsikūrusios „Ally Coffee“, firminės kavos prekiautojos, importuojančios kavos pupeles iš tokių valstybių kaip Kolumbija, Gvatemala ir Brazilija. – Mes stebime padėtį ir kalbamės su klientais, aiškindami jiems apie kylančias kainas.“

Anot Danijos „A.P. Moller-Maersk A/S“, didžiausios pasaulyje krovinių vežimo bendrovės, konteinerių ir frachtuojamų laivų laikinai neįmanoma nei įsigyti, nei išsinuomoti, dėl to susidaro grūstys ir judėjimas uostuose stringa. Bendrovė mėgina įsigyti ar išsinuomoti visus prieinamus konteinerius ir naudoja pasenusius įrenginius. Ji taip pat remontuoja tuos, kurių įprastomis sąlygomis neremontuotų, elektroniniame atsakyme į „Bloomberg“ klausimus rašė „Maersk“. „Tai laikina situacija, tiek dėl pirkimo struktūros, tiek dėl laivų prieinamumo, – rašė bendrovė. – Tikimės, kad pirmąjį 2021 metų pusmetį reikalai susinormalizuos.“

Kol kas, daugelis prekiautojų bando neskubėti didinti kainas, nes stengiasi susigrąžinti klientus į kavines bei restoranus. Kavos rinka kol kas stabiliai auga, nors gali prireikti dvejų-trejų metų, kol ne namų (angl. „Out of Home“) segmentas grįš į ikikovidinį lygmenį, teigia Davidas Rennie‘is, „Nestle Sa“ kavos prekės ženklų vadovas.

Stefano‘as Martinas, Italijoje esančio kavinių tinklo „Diemme“ pardavimų bei rinkodaros eksporto vadovas, teigia, kad verslas dar nejaučia viso poveikio, nes dar dirba pagal sutartis, sudarytas iki krovininio pervežimo trikdžių. Padėtis gali pasikeisti, vos tik bus atnaujintos sutartys, sakė jis.

Bendrovė turi dvidešimt šešis restoranus ir kavines ir paprastai importuoja 30 000 maišų maždaug 90-čia krovininių konteinerių iš Brazilijos, Kolumbijos, Salvadoro, Hondūro, Tanzanijos ir Indijos.

„Mes kol kas nejaučiame poveikio, nes nutraukėme visas sutartis dar iki kainų padidėjimo, – sakė jis. – Bet labai tikėtina, kad sulig kita sutarčių partija mums bus priskaičiuojamas atitinkamas mokestis.“