Pavėžėjimo paslaugas pagal programėlę teikiantiems vairuotojams nuo trečiadienio nacionalinis minimalus darbo užmokestis bus skaičiuojamas bent 8,72 svarų sterlingų (12,11 JAV dolerio) per valandą. Tai bus minimumas, kurį „Uber“ apibūdino kaip „uždarbio grindis, ne kaip uždarbio lubas“.

Jungtinė Karalystė bus pirmoji šalis pasaulyje, kur veiks toks „Uber“ verslo modelis. Įmonė nenurodė, kiek kainuos toks perklasifikavimas, bet teigė neplanuojanti keisti savo ketvirtinių ar metinių pelno prognozių. Antradienį pasibaigus prekybai akcijomis „Uber“ akcijų vertė nukrito mažiau nei vienu procentu.

Pokyčiai galios tik Jungtinėje Karalystėje, didžiausioje „Uber“ Europos rinkoje, bet kyla klausimų, ar vadovybė sutiks svarstyti galimybę koreguoti savo verslo praktikas kitose šalyse. San Fransiske įsikūrusi bendrovė susiduria su teisiniais sunkumais savo gimtojoje Kalifornijos valstijoje, kaip ir su Europos politikos formuotojų daromu spaudimu pagerinti sąlygas laisvos samdos ekonomikos darbuotojams.

„Tai svarbi diena Jungtinės Karalystės vairuotojams, – sakė Jamie‘is Heywoodas, „Uber“ Šiaurės ir Rytų Europos regiono vadovas. – „Uber“ vairuotojai įgis minimalaus atlyginimo garantiją, teisę į atostogų išmokas ir į atskaitymus pensijai, be to, galės išlaikyti lankstumą, kurį šiuo metu brangina.“

Toks nutarimas taip pat turės padarinių platesnio masto laisvai samdomų darbuotojų ekonomikai ir kitoms įmonėms, kurios naudojasi trečiųjų šalių paslaugomis įdarbinti laisvai samdomus darbuotojus. J. Heywoodas sakė tikintis, kad „prie mūsų prisijungs visi kiti operatoriai, siekdami pagerinti darbo kokybę šiems svarbiems darbuotojams, kurie sudaro vieną iš esminių mūsų kasdienio gyvenimo dalių.“

Tokie pokyčiai gali sujaukti kai kuriuos technologijų įmonių verslo modelius. „Šios nutarties atgarsiai nukeliaus toli, juk sprendimas susijęs su esmine laisvai samdomų darbuotojų ekonomikos struktūra“, – sako Mary Walker, „Gordons“ darbo teisės juristė, nedalyvavusi šiame konkrečiame tyrime.

„Pigių sąnaudų modelį griauna būtinybė mokėti minimalų atlygį ir suteikti teisę į atostogas“, – sako ji pridurdama, kad „kai kurie verslai tiesiog negalės toliau prekiauti paslaugomis, padidėjus sąnaudų bazei“.

Vasarį Jungtinės Karalystės Aukščiausiasis teismas, priimdamas aštrių polemikų sukėlusį sprendimą, vieningai atmetė „Uber“ argumentus, esą vairuotojai nėra darbuotojai, praktiškai nesuteikdamas bendrovei jokio kito pasirinkimo kaip tik pasiūlyti didesnes privilegijas. Iškart po teismo sprendimo „Uber“ pareiškė, kad sprendimas taikytinas tik saujelei žmonių, kurie pareiškė pradinį ieškinį. Nuo tada ji tyli apie savo ateities planus, susijusius su JK verslu, ir konsultuojasi su savo vairuotojais.

„Uber“ teko kaip reikiant papurtyti, kad ji elgtųsi tinkamai, bet galiausiai jie sutiko vadovautis teismų sprendimais ir suteikti savo vairuotojams darbuotojo statusą“, – sakė Mickas Rixas, GMB, vienos iš profsąjungų, palaikiusių šį ieškinį, pagrindinis kuratorius.

„Kitos laisvai samdomų darbuotojų ekonomikos bendrovės turėtų atkreipti dėmesį – tai kelio pabaiga fiktyviai savisamdai“, – sakė M. Rixas.

Remiantis antradienį paskelbtais pakeitimais, minimalus atlyginimas bus taikomas priėmus kelinės užklausas per programėlę. Vairuotojams bus suteiktos atostogos, skaičiuojamos pagal 12,07 proc. jų uždirbamų pajamų, išmokamų kas dvi savaitės. Darbuotojai taip pat automatiškai dalyvaus pensijų plane, į kurį bus įtrauktos įmokos, siekiančios 3 proc. nuo vairuotojo per „Uber“ uždirbamų pajamų. Be to, nuo 2018 metų galioja draudimas, apimantis ligos, sužalojimo ir vaiko priežiūros atostogų atvejus.

„Esu tiesiog priblokštas tai matydamas. Tai žingsnis teisinga kryptimi, bet tą jie turėjo padayrti dar 2016-aisiais, – sakė Yaseen Aslamas, vienas iš vairuotojų, kuris pirmasis pateikė skundą prieš penkerius metus. Jis vis dar nerimauja, nes „Uber“ teigia, jog vairuotojai turės teisę į minimalų atlyginimą po to, kai priims kelionės užklausą per programėlę, jiems nebus mokama, kol jie sėdės savo automobilyje laukdami užsakymų. „Nutartis turėtų skambėti taip: tą minutę, kai prisijungiate prie sistemos iki tada, kai atsijungiate, jums turėtų būti mokamas minimalus atlygis, – sakė Y. Aslamas. – Jie nepagerino situacijos taip, kaip sako.“

Papildomas įmonės sąnaudas daugiausia sudarys atostogų išmokos ir pensijos įmokos, o ne minimalus atlygis. „Uber“ vairuotojai jau dabar vidutiniškai uždirba 17 svarų sterlingų per valandą Londone ir 14 svarų likusioje šalies teritorijoje, teigė bendrovė. Jos vairavimo verslas Jungtinėje Karalystėje ketvirtąjį ketvirtį sudarė apie 6,4 proc. jos pasaulinių bendrų užsakymų per programėlę.

Be to, „Uber“ žada vairuotojams sukurti sistemą, kad šie galėtų kreiptis dėl kompensacijos už atostogų išmokas atgaline data ir prarastas pajamas, išvengdami būtinybės kreiptis į individualių darbo ginčų komisiją, kuriai ir buvo pateiktas pirmasis skundas.

Jungtinės Karalystės teisė yra unikali tuo, kad ji atskiria darbuotojus, kurie turi tokias įstatymo numatytas darbo teises kaip teisę į išeitinę išmoką, ir darbuotojus, kurie turi teisę į tokį darbo užmokestį, kurio pakaktų pragyventi, ir atostogų išmokas, bet ne į visą privalumų paketą. „Uber“ siekia atskiros darbinės veiklos klasifikacijos su ribotomis lengvatomis Jungtinėse Valstijose.