„Covid-19“ pandemija liepos mėnesį dar vis tebesiautėjo, kai „Viking Ocean Cruises“ atvertė savo rezervacijos knygas ir pradėjo registruoti keleivius 136 dienų kruizui aplink pasaulį. Bilietai į kruizą, kuris startuos 2021 m. pabaigoje (išvykimas Kalėdų dieną) buvo išparduotas per kelias savaites. Gruodį, jau įsibėgėjus antrajai koronaviruso bangai, kompanija tam pačiam laikotarpiui pasiūlė antrą kruizą. Jis irgi buvo bežiūrint išparduotas.

Kompanija be vargo užpildė du beveik identiškus 930 keleivių talpinančius laivus „Viking Star“ ir „Viking Neptune“, nors daugumos iš dviejų tuzinų šalių, kurias planuojama aplankyti, sienos tebėra uždarytos ir užsienio svečiai neįleidžiami. Vienintelės neparduotos kajutės iš tikrųjų buvo atidėtos karantino sumetimais. Dabar kompanija skuba sudaryti papildomą kelionės aplink pasaulį maršrutą 2023-iesiems.

„Siekiame kuo greičiau pristatyti naują galimybę, – sako Richardas Marnellas, „Viking“ rinkodaros vykdomasis viceprezidentas. – Stebėkite mūsų erdvę!“

Nepaisant per pastaruosius metus kruizų pramonei tekusių sunkių išbandymų, – o galbūt kaip tik dėl jų, – geidžiamiausi bilietai į daugelį kruizinių linijų yra brangūs, o kelis mėnesius trunkantys pasauliniai turai įvyks tik po metų ar vėliau.

Šie bilietai, kainuojantys nuo maždaug 50 000 dolerių porai, apsistojančiai standartinėje kajutėje, iki šimtų tūkstančių dolerių aukščiausio lygio apartamentuose, reiškia retą vilties spindulį pramonei, kuri patyrė daugiau nei 30 mlrd. dolerių nuostolių ir toliau yra varžoma netikrumo. JAV ligų kontrolės ir prevencijos centrai šiuo metu kruizams priskiria „ypač aukštą“ „Covid-19“ rizikos laipsnį ir rekomenduoja keliautojams visame pasaulyje jų vengti; šiai dienai dauguma linijų yra atšaukusios visas keliones iki birželio mėnesio, tačiau net ir tokia perspektyva atrodo optimistiškai.

„Viking“ nėra vienintelė kompanija, kurianti didelius planus ganėtinai tolimai ateičiai. Sausio 27 d. „Oceania Cruises“ visuomenei pasiūlė įsigyti bilietus į 2023 m. kruizą „Aplink pasaulį per 180 dienų“, kuris aplankys penkis žemynus, įskaitant Antarktidą. Aukščiausios klasės kruizų linija išpardavė visus 684 vietų laivo bilietus per vieną dieną.

Ypatingai prabangi kruizų linija „Seabourn“ taip pat netruko išparduoti aukščiausio lygio liukso numerių dviejuose kruizuose aplink pasaulį 450 keleivių talpinančiu laivu „Seabourn Sojourn“. Už penkių mėnesių trukmės keliones, kurios startuos 2022 ir 2023 m., keliautojų poros paklojo iki pusės milijono dolerių. Paklausa tokia milžiniška, kad kompanija neseniai paskelbė laukiančiųjų sąrašus.

Kodėl dabar?

Šią tendenciją skatina daugybė veiksnių – pradedant nekantravimu išplaukti į jūrą ir baigiant patraukliais pasiūlymais ir vakcinų pažadais, aktualiais pagrindinei demografinei kruizų grupei – vyresnio amžiaus žmonėms.

Nepaisant pavadinimo, kruizai aplink pasaulį nebūtinai iš tikrųjų jį visą ir apiplaukia. Tačiau kruizų aistruoliams, kiūtantiems namuose nuo 2020 m. kovo, knieti vienu ypu pamatyti kuo daugiau pasaulio – įskaitant tokias sunkiai pasiekiamas vietas kaip Velykų sala, Bora Bora ar Seišeliai. Imkime kad ir naujausią „Silversea“ maršrutą: 2022 m. startuosiantis pirmasis „pasaulinis ekspedicinis kruizas“ praleis 167 dienas keliaudamas iš Ušuajos (Argentina) į Tromsą (Norvegija) – praktiškai nuo ašigalio iki ašigalio.

Čia sužaidžia susikaupusi paklausa ir „gyvenimo prioritetų perskirstymas“, pastebi Matthew D. Upchurchas, prabangių kelionių patarėjų tinklo „Virtuoso“ pirmininkas ir direktorius. Pasak jo, neskaitant pasaulinių kruizų, kurie paprastai vyksta nuo žiemos pradžios iki pavasario vidurio, ilgesnės – kelių savaičių ar mėnesių – kelionės taip pat sulaukia didesnio susidomėjimo nei prieš pandemiją.

„Žmonės trokšta atsigriebti už galimybes, prarastas per pastaruosius metus, ir pasinaudoti proga pamatyti pasaulį, kol dar gali, – sako M. Upchurchas. – Ką nors atimdami parodome tikrąją to dalyko vertę ir paskatiname jį labiau branginti.“

Gali sužaisti ir kiti vertės pasiūlymai. Kruizų aistruoliams, 2020 m. turėjusiems atšaukti vieną ar keletą kelionių, šie didingi kelionių maršrutai yra geras būdas panaudoti sukauptus kreditus. Pastaruosius 12 mėnesių kruizinės linijos ragino keliautojus neprašyti grąžinti pinigų už neįvykusias keliones ir siūlė 10–25 proc. pridėtinę vertę „papildomų kreditų“ forma. Kai kuriose linijose šiuos kreditus reikia panaudoti iki 2022 m. balandžio mėnesio.

Kruizinės linijos ilgalaikiams svečiams taip pat siūlo daugiau VIP priedų, pavyzdžiui, nemokamą cheminį valymą, belaidį internetą ir vizų paslaugas. Norėdami užtikrinti laivų užimtumą ilgesniam laikui ir garantuoti pajamas ryškiai raudonai subraukytame balanse, į pasiūlymo krepšelį jie dar prideda prašmatnius atsisveikinimo vakarėlius, verslo klasės lėktuvų bilietus ir tūkstančius dolerių kreditų išlaidoms laive.

Saugumo argumentas

Tarp žmonių, nekantraujančių sugrįžti į jūrą – Linda Weissman ir jos vyras Marty, buvęs ortopedijos chirurgas, dabar pensininkas. Pora jau 14 kartų pabėgo nuo Mičigano šalčių ir „peržiemojo“ „Cunard“ pasauliniuose kruizuose, visada apsistodami geriausiose „Queen’s Grill“ kajutėse ir išleisdami šiam malonumui milijonus dolerių. 2022 m. jie planuoja leistis į dar vieną keturių mėnesių pasaulinę išvyką laivu „Queen Mary 2“.

„Pasiilgau žmonių, aptarnavimo, paslaugumo ir nuolatinio šokinėjimo aplinkui tarsi būtum karališkosios šeimos narys, – prisipažįsta Linda. – Pasiilgau visų tų klausimų: „Ar vakarienei pageidausite sraigių?“

Po pandemijos keleiviai susidurs su įvairiais rimtais rūpesčiais, įskaitant protrūkių dažnumą laivuose, dėl kurių praėjusią vasarą ir rudenį teko priimti ypatingai griežtus „Covid“ protokolus. Nepaisant šių gąsdinimų, R. Marnellas iš „Viking“ teigia, kad kruizų aistruoliai galės džiaugtis saugia, „pastovia aplinka“, kurioje visą kelionės laiką galės jaustis patogiai. Kaip ir kitos linijos, „Viking“ savo laivuose, be kitų priemonių, įrengs laboratorijas dažnam PGR testavimui ir naujas oro valymo sistemas.

Tačiau apsilankymai krante dėl galimų pavojų ir toliau išlieka po klaustuku – ypač tose šalyse, kuriose dar iš esmės neprasidėjo vakcinacija. Nors kruizų kompanijos svarsto, kaip užtikrinti saugumą šiuose tarpiniuose uostuose, greitai besikeičiančios kelionių rekomendacijos ir ilgas laukimo laikas, per kurį maršrutai gali būti pakoreguoti, reiškia, jog ši informacija dar nėra plačiai skelbiama.

Niekas nėra garantuota

Kad kruizų kompanijos galėtų įgyvendinti visus šiuos planus, reikės daugelio dalykų. 2021 m. gruodį startuosiantis „Viking“ kruizas turėtų aplankyti 56 uostus 27 šalyse, įskaitant vietoves Centrinėje Amerikoje, Havajuose, Australijoje ir Naujojoje Zelandijoje, Azijoje, Artimuosiuose Rytuose ir Viduržemio jūroje. Kaina vienam asmeniui svyruoja nuo 53 000 iki 166 000 dolerių.

Kompanijai, kaip ir kitoms, siūlančioms pasaulinius kruizus, teks naviguoti tarp nuolat besikeičiančių atvykimo reikalavimų ir karantino taisyklių pasaulyje, kuris dar metų metus gali nepasiekti visuomenės imuniteto.

Nenuspėjamos vyriausybių nuostatos trukdys kruizinėms linijoms planuoti maršrutus, teigia M. Upchurchas iš „Virtuoso“. „Keisti kursą, kai kelionė jau prasidėjusi, yra nepraktiška. Tai brangu ir pakerta klientų pasitikėjimą“, – sako jis.

Kruizinės linijos tikisi, kad kai startuos šie tolimi maršrutai, „Covid“ nebebus problema; jei sienų uždarymas tęsis ilgiau nei prognozuojama, pasaulinius maršrutus gali tekti atidėti – kaip ir likusias kruizines keliones.

Niekas nenori, kad pasikartotų praėjusi žiema. Pradėjus plisti „Covid-19“, kruizai visame pasaulyje buvo nutraukti vos įpusėjus kelionę, o keleiviai buvo išsiųsti namo paskubomis organizuotais skrydžiais – arba liko įstrigę laivuose. Vis dėlto viena teigiama pasekmė yra ta, kad keliautojai suprato, jog „niekas nėra garantuota“, teigia M. Upchurchas.

Tai pasakytina ir apie Weissmanus iš Mičigano. Jie turėjo susikrauti 10 krepšių (aštuoni iš jų buvo Lindos) ir skristi iš Perto namo, kai jų pasaulinis kruizas laivu „Queen Mary 2“ pernai kovo mėnesį buvo nutrauktas. Pora laiko špygas dėl 2022-ųjų.

„Feisbuke kasdien išlenda priminimas apie tai, kur buvome šią dieną [praėjusiais metais], – sako Linda. – Šiandien mums priminė, kad kadaise buvome Balyje ir gėrėme „Kruvinąsias Meri“. Na, jūs mane supratote.“