Mirtino koronaviruso sukelta krizė buvo juodžiausia, su kokia teko susidurti naftos pramonei: kuro paklausa smuko penktadaliu, kainos nukrito iki rekordinių žemumų, gamintojai įnirtingai grūmėsi dėl klientų, susidarė daugiau nei milijardo barelių perteklius viso pasaulio mastu. Ir vis dėlto naftos rinkos pasitraukimas iš katastrofiškos padėties yra neįtikėtinai tvirtas.

Ateities sandoriai praėjusią savaitę Londone šoktelėjo iki beveik aukščiausio lygio per metus, arti 60-ies dolerių už barelių. Tam įtakos turėjo keli veiksniai, tarp jų, vartojimas Kinijoje, viršijęs ikipandeminį lygį, pasitikėjimą įgaunanti vakcinacijos kampanija ir Naftą eksportuojančių šalių organizacijos (OPEC) kartelio ir jo sąjungininkų politika dėl naftos tiekimo.

Vakarų šalims vis dar kenčiant nuo didelio mirštamumo ir karantinų, transportui naudojamo kuro – ypač aviacinio – paklausa lieka vangi. Bet sparčiai auga naftos produktų, tenkinančių visuomenės, dirbančios ir vartojančios namie, poreikius, paklausa.

„Atsigavimas vyksta sparčiau, nei žmonės įsivaizdavo, – sakė Edas Morse‘ė, „Citigroup Inc.“ žaliavinių prekių tyrimų vadovas. – Paklausos atsigavimo perspektyvos atrodo puikiai. Atsargos naudojamos daug daugiau nei daugelis žmonių tikėjosi.“

Staigiai pasikeitusi situacija guodžia daugybę gamintojų. Staigus posūkis teikia tokioms milžinėms kaip „Exxon Mobil Corp.“ ir „BP Plc.“ vilties prošvaistę po sunkių varginančių metų. Tokioms šalims kaipo Irakas ir Angola, kurioms reikalinga parama iš Tarptautinio valiutos fondo (TVF) norint užgniaužti krizes, tai tikras išsigelbėjimas. Net turtingesnėms eksportuotojoms, tokioms kaip Saudo Arabija, labai svarbios papildomos pajamos.

Mažėjančios atsargos

Stipriausias atsigavimo ženklas yra vienas iš painiausių, sunkiausiai pagaunamų – tai kainų struktūra, žinoma kaip bekvordacija, kurioje artimiausi ateities sandoriai yra brangesni nei vėlesnės sutartys. Vienas iš kriterijų, atidžiai stebimų žaliavinės naftos prekiautojų, – skirtumas tarp sutarčių, sudarytų dėl Šiaurės jūros „Brent“ žaliavinės naftos gruodžio mėnesio ateities sandorių pristatymo, ir vėlesnių sutarčių – šoktelėjo iki dvejų metų maksimumo, 2,841 JAV dolerio už barelį.

Tai ženklas naftos perdirbėjams ryžtingai imtis didžiulių atsargų, susikaupusių per didžiausią praėjusių metų paklausos nuosmukį. Šios atsargos šiuo metu traukiasi visur, įskaitant svarbiausias saugyklas Jungtinėse Valstijose, Kinijoje ir Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Nuo gegužės mėnesio, kai OPEC ir jos partneriai smarkiai sumažino gamybos apimtis, pasaulinės naftos atsargos sumažėjo apie 300 mln. barelių, nurodo Tarptautinė energetikos agentūra (TEA). Kartelio prognozėmis, šį ketvirtį bus panaudota dar 82 mln. barelių, ir dėlto pramoninių šalių atsargos iki rugpjūčio mėnesio turėtų sumažėti iki penkerių metų vidurkio. Išsipūtusios atsargos daro spaudimą naftos kainoms, tad pertekliaus eliminavimas galėtų nugrįsti kelią į tolesnį atsigavimą.

„Mes mažiname atsargas“, – sakė Benas Luckockas, vienas iš „Trafigura Group“ (Ženeva) naftos prekybos skyriaus vadovų. Kainos neblogai atsigavo ir „galima tikėtis neblogos – tiek žaliavinės naftos, tiek jos produktų, – dinamikos ateinančią vasarą“, sakė jis.

Atsigavimas Azijos rinkoje

Vienas iš veiksnių, skatinančių tokį spartų pokytį, yra atsigaunantis naftos vartojimas, ypač Azijoje.

„Kinijoje vyko ne tik V formos atsigavimas, bet pastebimas ir faktiškas grįžimas prie ženklaus augimo režimo“, – interviu „Bloomberg“ televizijai praėjusią savaitę sakė „Royal Dutch Shell Plc.“ generalinis direktorius Benas van Beurdenas. – Mes gana optimistiškai vertiname tai, ką matome Kinijoje.“

Didžiausios pasaulyje žaliavinės naftos importuotojos sėkminga kova su koronavirusu leido greitai atnaujinti ekonominę veiklą. Kaip parodė vyriausybiniai duomenys, gruodį, augant perdirbimo apimtims, naftos atsargos smuko iki rekordinių žemumų.

Indijoje kuro suvartojimas grįžta prie normalaus lygio, nes koronaviruso plitimas paskatino didesnį maistui naudojamo kuro ir benzino vartojimą. Bendru vertinimu, šalies naftos produktų paklausa gruodį buvo 1,4 proc. mažesnė nei prieš metus, parodė negalutiniai naftos ministerijos duomenys.

Prekių kroviniai

Azijos regiono gebėjimas atsigauti yra tik viena iš naftos atsigavimo priežasčių. Jį skatina ir mažiau akivaizdūs pranašumai, įskaitant krovinių gabenimą, chemikalus ir šaltus orus. Vartotojai savo išlaidas nuo kelionių bei restoranų nukreipia link fizinių prekių pristatymų. Visos planetos mastu gausiai transportuojami kroviniai prekių, o tai skatina dyzelinio kuro, būtino laivams, vilkikams ir krovininiams traukiniams, paklausą.

Jungtinių Valstijų pašto ir siuntinių milžinė „United Parcel Service Inc“ (UPS), kurios didžiausia klientė yra „Amazon.com Inc.“, pranešė pastebinti neįprastą sezoninį piką. Pelnas, gaunamas iš dyzelinio kuro gamybos Jungtinėse Valstijose, siekia aukščiausią lygį per devynis mėnesius, 15 JAV dolerių už barelį.

„Čia ypač išsiskiria dyzelinis kuras, – sakė E. Morse‘ė. – Daugelyje pasaulio dalių išaugo krovininių pervežimų paklausa, – ir tai yra neatskiriama pandemijos dalis, kai žmonės nustoja apsipirkinėti parduotuvėse ir pradeda užsisakyti prekes iš namų.“

Elektroninės prekybos bumas paveikia ir kitus angliavandenilius. Tara ir įpakavimo medžiagos, neatsiejamos nuo tokių pristatymų, didina ligroino, naudojamo plastiko gamyboje, paklausą. Paprastai parduodamas su nuolaida lyginant su „Brent“ žaliavine nafta, šis naftos produktas pabrango 30 centų už barelį – tai stipriausias prieaugis, atsižvelgiant į sezoniškumą, per mažiausiai penkerius metus, rodo „TV Trading‘ duomenys.

Chemikalų milžinės, tokios kaip „Dow Inc.“ ir BASF SE pranešė apie didesnius pelnus, šoktelėjus plastiko pelningumui, tuo tarpu perdirbėjai, tokie kaip Austrijos OMV AG taip pat prabilo apie sustiprėjusią paklausą.

Dideli šalčiai

O kur dar išskirtinai šalti orai šią žiemą, sukėlę neigiamą temperatūrą Azijoje ir vieną iš stipriausių per visą istoriją sniego pūgų Niujorko mieste.

Vėsūs orai padidino naftos paklausą milijonu barelių per parą, nes augančios gamtinių dujų kainos paskastino pereiti prie dyzelinių energijos generatorių, skelbia „Goldman Sachs Group Inc.“. Jie taip pat išjudino propano, naudojamo kaip šiluminė energija šildytuvuose, – pastarieji tapo itin paklausūs kai kuriose JAV dalyse, užsivėrus barams ir restoranams, – pardavimus.

Daugeliu atžvilgių rinka gyja, bet jie nėra visiškai atsigavusi.

Pasaulinis naftos vartojimas, lyginant su ankstesniais metais, vis dar atsilieka 5-7 procentais, sakė „Shell“ generalinis direktorius B. van Beurdenas. Didžiąja dalimi taip yra dėl vis dar silpnos reaktyvinio kuro paklausos; oro eismo keleivių srautai gruodį buvo 70 proc. mažesni nei prieš metus, rodo Tarptautinės oro transporto asociacijos (IATA) duomenys.

Net vartojimas Kinijos išgyvena sunkų laikotarpį, nes pakartotiniai infekcijų protrūkiai verčia įvesti naujus karantinus ir vyriausybė varžo keliones per Naujųjų metų pagal Mėnulio kalendorių šventes, paprastai pritraukiančias didelius keliautojų srautus. Stringanti vakcinacijos kampanija ir labiau užkrečiamų viruso mutacijų rizika didina susirūpinimą dėl naujo atkryčio rinkoje.

Yra „neįtikėtinai daug netikrumo dėl paklausos“, sakė Amrita Sen, konsultacinės įmonės „Energy Aspects Ltd.“ vyriausioji naftos rinkos analitikė.

OPEC+ variklis

Vis dėlto tokį susirūpinimą didele dalimi kompensuoja kitas svarbus veiksnys, lemiantis rinkos atsigavimą: didelio masto tiekimo mažinimas – įsipareigojimas, kurį prisėmė 23 šalių gamintojų aljansas, dar žinomas kaip OEPC+.

Pradinė kartelio reakcija į koronaviruso pandemiją tik apsunkino naftos rinkos krizę. Praėjusių metų kovą Saudo Arabija ir Rusija vaidijosi tarpusavyje ir kelias savaites vykdė negailestingą kainų karą. Bet kadangi žala paklausai tapo akivaizdi, jos galiausiai susivienijo ir sumažino gamybos apimtis beprecedenčiu mastu – 10-čia milijonų barelių per parą, arba apie 10 proc. pasaulinio tiekimo.

Rugpjūtį OPEC+ grąžino tos naftos dalį rinkai, bet šiuo metu kartelis akivaizdžiai nusiteikęs paspartinti pastangas eliminuoti naftos atsargų perteklių. Grupė dar du mėnesius stabdys apie 7 mln. barelių per parą apimtis, kol apsispręs, ar palaipsniui švelninti mažinimo mastą. Tuo tarpu Saudo Arabija vasarį ir kovą mažins gamybos apimtis dar milijonu barelių per parą, siekdamos taip paskatinti atsigavimą.

„Mes matome, kad rinka vis dar balansuoja tarp COVID sukeltos paklausos griūties ir OPEC galimybių kontroliuoti tiekimo mažinimą“, – sakė Torbjomas Tomqvistas, „Gunovr Group Ltd.“ , įsikūrusios Ženevoje, pirmininkas ir vykdomasis direktorius.