Iš pradžių sunaikinęs automobilių paklausą, dabar virusas trikdo detalių tiekimą: darosi vis sunkiau įsigyti transporto priemonėse naudojamus lustus, nes puslaidininkių gamintojai daugiau pajėgumų skiria patenkinti sparčiai augančią vartotojams skirtų elektronikos prietaisų gamintojų, tokių kaip „Apple Inc.“, paklausą.

Stygius grasina užsitęsti, nes karantinai ir kelionių apribojimai skatina namuose sėdinčius vartotojus pirkti vis daugiau telefonų, žaidimų konsolių, išmaniųjų televizorių ir nešiojamųjų kompiuterių. Tapę ne tokie svarbūs mikroschemų gamintojams, automobilių gamintojai nuo „Toyota Motor Corp.“ iki „Volkswagen AG“ rizikuoja negauti užtektinai detalių, kad paskatintų savo pačių pramonės atsigavimą.

„Mūsų klientai nebegali gaminti automobilių, nes nebegali gauti detalių, – interviu sakė automobilių komponentų tiekėjo „Aptiv Plc“ vyriausiasis technologijų vadovas Glenas De Vosas. – Mes išvengėme tokios situacijos, kai turėtume atstumti klientus, tačiau vis tiek nukentėjome.“

Puslaidininkių trūkumas gali tęstis visą pirmąjį pusmetį, kol mikroschemų gamintojai pakoreguos savo veiklą, gruodžio 23 d. prognozavo „IHS Market“. Automobilių gamintojai palaipsniui pradės sulaukti komponentų, tačiau tai įvyks per ateinančius du ar tris mėnesius, pirmadienį pranešė Kinijos lengvųjų automobilių asociacija, kuri apima didžiausias šalies automobilių gamintojų grupes.

Lustų gamintojai pirmenybę teikia elektronikos prietaisų gamintojams, nes jų užsakymai yra didesni negu automobilių gamintojų – vien kasmetinė išmaniųjų telefonų rinka apima daugiau nei milijardą įrenginių, palyginti su mažiau nei 100 milijonų automobilių. Be to, automobilių gamyba yra žemesnės maržos verslas, todėl gamintojai neskuba mažinti lustų kainų, nenorėdami rizikuoti pelningumu.

Ir nors naujausiems automobiliams reikia daugiau lustų, jų reikia ir naujausiems vartotojų įrenginiams. Išmaniesiems telefonams, naudojantiems 5G ryšį, reikia 40 proc. daugiau puslaidininkių nei senesnėms 4G ryšio versijoms. Lustų gamykla „Taiwan Semiconductor Manufacturing Co.“ praėjusią savaitę pranešė apie rekordines ketvirtojo ketvirčio pajamas, o didelę dalį pajėgumų užėmė nauji 5G „iPhone“ telefonai.

Automobilių mikroschemų trūkumas kyla dėl pernelyg konservatyvaus paklausos vertinimo metų pradžioje, kai automobilių gamyklos viena po kitos buvo uždaromos, bandant tvarkytis su pandemijos pradžia, teigė G. De Vosas. Vėl atidarius gamyklas, transporto priemonių pardavimas atsigavo stipriau, nei buvo tikėtasi, vyriausybėms pasiūlius stimulų paketus, o žmonėms vengiant viešojo transporto.

Tuo metu kitos gamyklos, kaip antai „TSMC“, „United Microelectronics Corp.“ ir „Globalfoundries Inc.“, taip pat mikroschemų surinkėjai, tokie kaip „ASE Technology Holding Co.“, nesiplėtė pakankamai greitai, kad patenkintų pandemijos sukeltą vartotojų prietaisų paklausos šuolį. Šios kliūtys sutrikdė lustų tiekimo srautą ne tik automobiliams, bet ir konsolėms „Xbox“ bei „Playstation“ ir netgi kai kuriems telefonams „iPhone“. Šios lustų gamyklos atsakingos už didelę pasaulio puslaidininkių dalį ir aptarnauja tokias automobilių mikroschemų kompanijas kaip „NXP Semiconductors NV“, „Infineon Technologies AG“ ir „Renesas Electronics Corp.“.

Donaldo Trumpo administracijos sprendimas gruodžio mėnesį įtraukti Kinijos „Semiconductor Manufacturing International Corp.“ į juodąjį sąrašą paskatino klientus ieškoti alternatyvų ir dar labiau suvaržė pasaulinį lustų tiekimą. Kai kurie puslaidininkių pirkėjai pradėjo kaupti atsargas, kad apsidraustų nuo būsimų trūkumų ar sutrikimų.

„Tai šiek tiek užtruks, – sakė G. De Vosas, – bet mes iš to jau lipame.“

Pirmąjį 2020 m. pusmetį automobilių lustų kompanijos ženkliai sumažino užsakymus Taivano gamyklose, o kai antroje metų pusėje panoro sugrąžinti pajėgumus, lustų gamintojai jau buvo sudarę sutartis su kitais klientais, sakė informuotas šaltinis.

Pasak šaltinio, „General Motors Co.“ paprašė Taivano vyriausybės pagalbos užtikrinant lustų tiekimą, o Taivano pareigūnai padėjo perduoti šį prašymą gamykloms, įskaitant „TSMC“. Europos Sąjunga taip pat kreipėsi į Taivano pareigūnus su tuo pačiu prašymu, teigė šaltinis.

Nėra jokios garantijos, kad visi šie prašymai atneš rezultatų – išmaniųjų telefonų ir prietaisų klientai lustų gamykloms atneša daugiau pajamų ir pelno ir yra pasirengę sumokėti daugiau.

„Vartotojams skirtų elektroninių prietaisų kompanijos yra pasirengusios sumokėti už lustus daugiau, kad tik jų prietaisai laiku patektų į rinką, – sakė „GF Securities“ analitikas Jeffas Pu. – Automobilių gamintojai paprastai nėra linkę to daryti.“

Tuo tarpu padidinti puslaidininkių tiekimą nėra taip paprasta. Gamintojai turi skirti ne vienerius metus ir ne vieną milijardą dolerių, kad pastatytų gamyklas, galinčias pritaikyti silicį patiems įvairiausiems gaminiams. Jie linkę planuoti konservatyviau dėl su tuo susijusios rizikos – ir galimų milžiniškų nuostolių.

„TSMC“ mažiausiai vienam dideliam automobilių lustų tiekėjui atsisakė įvykdyti žymią užsakymų dalį dėl pajėgumų trūkumo, teigia su situacija susipažinęs šaltinis. Nėra jokių ženklų, kad automobilių gamintojų lauktų lengvi metai, pažymėjo šaltinis. „TSMC“ atstovė spaudai atsisakė komentuoti sakydama, kad kompanija aptars automobilių mikroschemas ketvirtadienį investuotojų konferencijoje.

Dėl šių nesėkmių kai kuriems automobilių gamintojams neliko kitos išeities, kaip tik sumažinti gamybą. Šį mėnesį „Honda Motor Co.“ savo Japonijos gamykloje sumažins produkciją maždaug 4000 vienetų, o „Nissan Motor Co.“ jau koreguoja savo hečbeko „Note“ gamybą. „VW“ praėjusį mėnesį pranešė, kad turės pakoreguoti savo gamybos planus, o „Toyota“ Teksase apribojo pikapų produkciją.

„Pasaulinis puslaidininkių trūkumas sukėlė iššūkių ir gamybos sutrikimų“, – el. pranešime pažymėjo „Ford Motor Co.“. Automobilių gamintojas siekia atsirinkti svarbiausias transporto priemonių linijas, „maksimaliai išnaudodamas turimų puslaidininkių paskirstymą“.

Automobilių gamintojų patiriamus sunkumus dar labiau užaštrina tai, kad lustai yra būtini naujausioms jų reklamuojamoms funkcijoms – nesvarbu, ar tai būtų vairavimas, didelis ekranas ar ryšys. Puslaidininkių pagrindu pagaminti komponentai iki 2030 m. turėtų sudaryti daugiau nei 50 proc. automobilių gamybos sąnaudų, jei lyginsime su maždaug 35 proc. dabar, teigiama „China EV 100“ ir „Roland Berger“ ataskaitoje.

„Lustai tampa vis svarbesni ateities automobiliams, kuriuos apibrėš jų naudojama programinė įranga, – sakė Shi Ji, Honkongo „Haitong International Securities Co.“ analitikas. – Jie būtini visiems automobiliams, ne tik elektriniams.“