Tačiau nepaisant šitokių taikių scenų, daugelis sunkvežimių vairuotojų vis dar perspėja apie galimą chaosą, kol stengiamasi prisitaikyti prie naujų dokumentų, reikalaujamų po Didžiosios Britanijos pasitraukimo iš Europos Sąjungos. Neturintys reikiamų dokumentų vairuotojai gali būti užlaikomi kelias valandas, praneša jie.

Kol kas, kai eismas išlieka gerokai žemesnis už įprastą lygį, nepatogumai daugiausia pasireiškia prie gamyklų vartų ir sandėlių. Pasak septynių „Bloomberg“ apklaustų firmų, suirutė greičiausiai išplis ir į uostus, kai artimiausiomis dienomis juose atsigaus veikla.

„Visiškas chaosas“, – sakė Davidas Zaccheo, bendrovės „Alcaline U.K. Ltd.“, kurios 145 sunkvežimių gabena prekes tarp Didžiosios Britanijos ir Europos Sąjungos, operacijų vadovas. – O kas darysis kitą savaitę? Šiuo metu mes net nesame ypatingai apkrauti.“

D. Zaccheo pasakojo, kad jo firmos sunkvežimiai nuo pirmadienio yra užstrigę Italijoje, nes neturi tinkamų tranzito dokumentų. Dar viena Milanui skirta siunta turėjo dvi dienas laukti Jungtinėje Karalystėje, kol galėjo pajudėti, nes taip pat neturėjo reikiamų dokumentų, sakė jis.

Tikėdamosi chaoso pasienyje pirmomis savaitėmis po „Brexit“, daugelis firmų nusprendė kaupti prekes arba atidėti pristatymus, palikdamos Doverį keistai tuščią. Eismas per uostą, palyginti su 2019 m. vidurkiu, sumažėjo 85 proc. Pramonės atstovai tikisi, kad artimiausiomis dienomis veikla paspartės. Tai pirmasis svarbus pasirengimo „Brexit“ išbandymas, su kuriuo susiduria Didžioji Britanija.

Klientų dokumentai

Kabineto kanceliarija, vyriausybės departamentas, atsakingas už pasirengimą „Brexit“, ne iš karto atsakė į prašymą pakomentuoti.

Sunkvežimių vairuotojai JK

Nors Jungtinė Karalystė pasirašė prekybos susitarimą su ES, išvengdama tarifų ir kvotų, kompanijos susiduria su naujomis kliūtimis, darančiomis įtaką tarpvalstybinei prekybai. Dabar įmonės turi užpildyti įvairias formas, kaip antai muitinės deklaracijos ir sveikatos pažymėjimai, kurių nereikėjo anksčiau, kai Didžioji Britanija tebebuvo bloko narė. Kai kurių logistikos firmų teigimu, problema ta, jog daugelis klientų nesupranta, kokių dokumentų reikia.

Ellisas Blackhamas, „JJX Logistics“, Kingsvinfordo (Anglija) įmonės, gabenančios prekes iš JK į ES, finansininkas teigė, kad vieno sunkvežimio pakrovimas farmacijos produktais užtruko šešias valandas – mažiausiai tris kartus ilgiau nei įprastai. Sunkvežimis turėjo vykti į Vokietiją, tačiau klientas neturėjo reikalingų dokumentų.

„Tai košmaras, – sakė E. Blackhamas. – Painiava prasideda pačiame viršuje ir eina iki pat apačios.“
Jo teigimu, kita kompanija jiems atsiuntė padėklą pagamintų prekių, kurias reikėjo išsiųsti į Prancūziją, tačiau nepridėjo jokių lydinčių dokumentų. Žmonės nustebo, kai jiems buvo pasakyta, kad prekių išsiųsti nebus įmanoma, prisimena E. Blackhamas.

„Visiška painiava“

„Klientai yra visiškai susipainioję dėl to, kokių dokumentų reikia, – teigė jis. – Spėju, kad tai tęsis iki kovo mėnesio, kol žmonės prisitaikys prie pokyčių.“

Prestone (Anglija) įsikūrusi bendrovė „Bowker Group“, gabenanti krovinius į ES, pranešė, kad šią savaitę sunkvežimis su cheminėmis medžiagomis daugiau nei dvi dienas buvo įstrigęs Belgijoje, kai kilo painiava, kas atsakingas už muitinės formalumų sutvarkymą.

„Šiuo metu visą laiką gesiname gaisrus, – teigė „Bowker“ tarptautinių operacijų vadovas Jasonas Tiffenas. – Muitinės tarpininkai yra persitempę ir neturi pakankamai išteklių.“

Pramonė jau seniai perspėja apie apmokytų darbuotojų trūkumą, nes kažkam reikės užpildyti papildomus 400 milijonų muitinės deklaracijų, kurios kiekvienais metais bus reikalingos gabenti siuntoms tarp Didžiosios Britanijos ir ES. Bendra siuntų kaina kasmet siekia apie 13 milijardų svarų sterlingų (18 mlrd. dolerių).

Muitinės formalumų konsorciumas, padedantis vykdyti JK vyriausybės remiamą programą, skirtą pagelbėti prekybininkams užpildyti formas, šią savaitę klientams pranešė, kad vis dar „smarkiai trūksta“ agentų.

„Pirmosios dienos po naujų taisyklių įvedimo buvo labai sunkios, – pažymėjo konsorciumo bendrasteigėjas Robertas Hardy. – Galybė naujų procesų ir ypatingai stati mokymosi kreivė.“