Pasak Jungtinės Karalystės maisto ir gėrimų federacijos, galybė biurokratinių kliūčių ir nauji patikrinimai pasienyje maisto importuotojams gali padidinti kaštus 3 milijardais svarų (3,3 mlrd. eurų). Tai būtų maždaug 8 proc. augimas, kuris kažkiek atsilieps ir kasose mokamoms kainoms.

„Nuo visiškai sklandžios prekybos pereiname prie tokios, kurioje laukia nemažai trinties, – sakė federacijos tarptautinės prekybos vadovas Dominicas Goudie. – Bet kokie įtikinėjimai, kad visos šios išlaidos nepadidins maisto prekių kainų, turėtų būti priimami su tikrai nemenku žiupsneliu druskos.“

Jungtinė Karalystė maždaug pusę savo maisto perka iš užsienio, o didžioji importo dalis atkeliauja iš Europos Sąjungos. Dar prieš „Brexit“ Jungtinėje Karalystėje maisto nepriteklius nuolat augo, o pandemija sutrikdė tiekimo grandines.

Kol tiekėjai, jau ir taip spaudžiami menkų maržų, skaičiuoja naujas atsiskyrimo nuo bloko išlaidas, kyla klausimas, kas prisiims sunkiausią naštą. Pramonės finansuojamos Žemės ūkio ir sodininkystės plėtros tarybos vertinimai rodo, kad išlaidos gyvulininkystės produktams augs 5–8 proc., o pasėliams – 2–5 proc.

„Gali kilti audringų diskusijų tarp tiekėjų ir prekybos centrų, kurie puikiai supranta kainų konkurencingumo svarbą“, – pažymėjo Willas Hayllaras, Londono „OC&C Strategy Consultants Ltd.“ vartojimo prekių praktikos partneris.

Dvigubas smūgis, suduotas ekonominio nuosmukio dėl pandemijos ir papildomų „Brexit“ išlaidų, gali pabloginti Jungtinės Karalystės maisto nepriteklių, teigė Londone įsikūrusios maisto atliekų paskirstymo labdaros organizacijos „The Felix Project“ vadovas Markas Curtinas.

Praėjusiais metais organizacija išdalijo beveik 21 milijoną patiekalų ir tikisi, kad šiemet šis skaičius išaugs iki 38 milijonų. Siekdama patenkinti šitokį poreikį, vėliau šiais metais organizacija planuoja atidaryti 800 kv. metrų ploto sandėlį Rytų Londone.

„Jau dabar susiduriame su didžiule paklausa, – sakė M. Curtinas. – Ir ji tiktai augs, nes reikės padėti žmonėms, kurie nebegalės sau leisti kokybiško maisto.“

Bet kokios pasienio kliūtys tik dar labiau padidins prekybos sutrikimus, kilusius dar prieš Kalėdas, kai Prancūzija laikinai sustabdė eismą dėl aptiktos naujos koronaviruso padermės. Dėl to susidarė kelių kilometrų ilgio eilės, kuriose vairuotojai liko įstrigę keletą dienų. Dėl uoste kilusio chaoso kai kurie Europos ekspeditoriai atmetė krovinių gabenimo į JK sutartis, baimindamiesi, kad po „Brexit“ pasikartos tas pats scenarijus.

Vaisių ir daržovių importo kompanijos „Fruco Plc“ savininkas Simonas Lane’as sakė, kad po praėjusios savaitės fiasko transporto išlaidos ženkliai išaugo, o bet koks šio tipo krovinių užlaikymas pakeltų kainas didmenininkams, mažmenininkams ir pirkėjams. Šiuo metų laiku JK daugiausia importuoja tokias kultūras kaip citrusiniai vaisiai ir žiediniai kopūstai.

„Kils šiokių tokių sutrikimų, nes pasikeitė taisyklės, – pažymėjo jis. – Pirmosios dvi ar trys sausio savaitės gali būti mažumėlę neramios.“

Visgi kai kurie analitikai teigia, kad pirkėjai prie kasų nepamatys didelio kainų skirtumo, nes vidutiniškai 18 proc. galėję siekti tarifai – tuo atveju, jei nebūtų pasiektas susitarimas – galiausiai nesimaterializuos. Bet kokie administraciniai prekybos mokesčiai vartotojams „greičiausiai nepasijus“, interviu „British Broadcasting Corp.“ pabrėžė didžiausio JK prekybos tinklo „Tesco Plc“ prezidentas Johnas Allanas.

Mažmenininkai taip pat stengsis išvengti kainų augimo, nes recesija verčia pirkėjus vis uoliau lyginti kainas, pažymėjo Sarah Baker, Varvikšyre įsikūrusios įmonės „AHDB“ vyresnioji strateginių įžvalgų vadovė.

„Vieninteliai numatomi pokyčiai bus sienų kontrolė ir logistikos kaštai, kurie neturėtų persikelti į mažmeninės prekybos lentynas, – el. laiške teigė Tosin Jack, „Mintec Ltd.“, įsikūrusio Bakingamšyre, prekių žvalgybos vadovė. – Manyčiau, kad visas papildomas išlaidas perims kitos tiekimo grandinės dalys.“

Prekybos centrai spėjo sukaupti pagrindinių maisto prekių atsargas, tačiau nerimaujama dėl šviežių vaisių ir daržovių tiekimo, kol krovinių siuntėjai prisitaikys prie naujų pasienio protokolų, teigiama Didžiosios Britanijos mažmeninės prekybos konsorciumo maisto ir tvarumo direktoriaus Andrew Opie pranešime. JK siūlė šešių mėnesių lengvatinį laikotarpį muitinės patikrinimams, tačiau ES su tuo nesutiko, taigi sunkvežimiai su maisto produktais gali užstrigti bloko pusėje

Išstojimas iš bloko taip pat kelia iššūkių Didžiosios Britanijos gamintojams, nes dauguma mėsą perdirbančių ir derlių surenkančių darbuotojų atvykdavo iš kitų ES valstybių. Remiantis parlamento pranešimu, galas judėjimo laisvei gali reikšti kainų augimą, jei ims trūkti darbo jėgos.

Vyriausybė patrigubins vizų sezoniniams darbuotojams skaičių, nors uogų augintojai sakė, kad kol kas per anksti įvertinti, ar to pakaks.

„Tai, kad susitarimas vis dėlto buvo pasiektas, yra gera žinia pramonei, – teigė S. Baker. – Tačiau mūsų neišvengiamai laukia pokyčiai.“