Incidentas pabrėžia naują koronaviruso pandemijos riziką: pilotai negauna pakankamai galimybių skraidyti, nes dėl sumažėjusios oro transporto paklausos oro linijos nebeeksploatuoja lėktuvų ir sumažino operacijų skaičių.

Savo preliminarioje ataskaitoje Indonezijos nacionalinis transporto saugos komitetas pažymėjo, kad dėl pandemijos tapo sunkiau išsaugoti pilotavimo įgūdžius ir skraidymo patirtį. Nuo tako nukrypęs „Lion Air“ lėktuvas – „Airbus SE A330“, vienas iš dešimties vežėjo orlaivių. Kadangi „Lion Air“ neturi „A330“ simuliatoriaus, kompanijos pilotai apmokomi trečiųjų šalių įstaigose Indonezijoje, Malaizijoje ir Singapūre. „Covid-19“ kelionių apribojimai šias treniruotes padarė sunkiai prieinamas.

„Reguliarus skraidymas padeda kabinoje sutelkti dėmesį, – paaiškino aviacijos saugos konsultantas Mohanas Ranganathanas, buvęs Indijos civilinės aviacijos generalinio direktorato patarėjas. – Ilgesnį laiką neskraidžius atsiranda tam tikra savikritikos stoka. Dar pridėkite pajamų praradimą, netikrumą dėl darbo vietos ar aviakompanijos ateities, o juk tai sukelia papildomą stresą. Išaugus streso lygiui, įgūdžiai smunka.“

„Analytics“ kompanija „Cirium“ pranešė, kad beveik trečdalis pasaulio keleivinių lėktuvų šiuo metu stovi angaruose – ar Australijos centre, ar JAV Mohavių dykumoje. Nors didesnėse rinkose, tokiose kaip Kinija, pastebimas vietinių kelionių atsigavimas, tarptautinis oro eismas dėl sienų apribojimų ir privalomo karantino – labai atgrasančio keliautojus – nė iš tolo neprilygsta priešpandeminiams rodikliams. Tūkstančiai pilotų buvo atleisti arba išleisti nemokamų atostogų, o tie, kurie vis dar dirba, skraido kur kas rečiau, nes paklausos beveik neliko.

Aukšto rango Europos aviacijos saugos pareigūnas pilotų užsisėdėjimą be darbo nurodo kaip galimą veiksnį, turėjusį įtakos gegužę Karačyje įvykusiai „Pakistan International Airlines Corp.“ lėktuvo katastrofai, per kurią žuvo 97 iš 99 orlaiviu skridusių žmonių. Per „Lion Air“ pakilimo tako incidentą niekas nenukentėjo.

„Panašu, kad pilotai skrydį vykdė ne taip sklandžiai, kaip turėjo, – rugsėjo mėnesį apie „Pakistan International“ skrydį atsiliepė Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūros vykdomasis direktorius Patrickas Ky. – Jei neskraidai tris mėnesius, šešis mėnesius, privalai iš naujo laikyti testus, kad galėtum sugrįžti į kabiną.“

Nerimu dalijasi ir kiti. Spalio mėnesį vykusiame renginyje Singapūro centrinio banko vadovas Ravi Menonas kalbėjo apie užsitęsusį „Covid-19“ poveikį aviacijos pramonei ir pilotams, kuriems tenka ilgai sėdėti be darbo. „Tai ne tas pats, kas sugrįžti į darbą po dviejų mėnesių atostogų. Viskas visai kitaip, kai be darbo praleidi dvejus metus“, – sakė jis.

Preliminarioje ataskaitoje apie „Lion Air“ incidentą Indonezijos saugos tarnyba pranešė detales apie pilotų patirtį, skrydžio trajektoriją, oro sąlygas ir nusileidimą. Pirmasis pilotas buvo 48-erių metų „Airbus A330“ skrydžių instruktorius, turintis maždaug 17 000 valandų skraidymo patirtį; jam padėjo 46-erių metų antrasis pilotas, kuris prieš kovo mėnesį persikeldamas į Indoneziją dirbo „Thai Lion Air“ kapitonu, o jo skraidymo valandų skaičius buvo panašus.

Artėjant nusileidimui, lėktuvo buvo prašoma pakeisti taką dėl audringų oro sąlygų. Maždaug 300 metrų aukštyje antrasis pilotas perdavė valdymą pirmajam. Paskui jis pastebėjo, kad lėktuvas artinasi prie kairiojo tako krašto, ir paragino pirmąjį pilotą pakeisti kursą. Nusileidus buvo įjungtas dešinysis vairo pedalas, tačiau kairioji važiuoklė nukrypo nuo tako ir pakeliui sudaužė du žibintus.

Ataskaitoje pažymėta, kad Indonezijos civilinės aviacijos generalinis direktoratas gegužę išleido raštą dėl pilotų kvalifikacijos tikrinimo pandemijos metu, su tam tikromis išimtimis ir pratęsimais, taikomais dėl skrydžio laiko apribojimų. Tačiau šiame rašte oro linijoms nebuvo pateiktos konkrečios gairės, kaip reikėtų pritaikyti šias išimtis.

„Lion Air“ atstovas spaudai neatsakė į prašymą pakomentuoti.

Praėjusios savaitės interviu „Bloomberg Television“ Tarptautinės oro transporto asociacijos viceprezidentas Azijos ir Ramiojo vandenyno regione Conradas Cliffordas informavo, jog pramonės grupė ketina sukurti specialius kelionių burbulus, kad pilotai gautų priėjimą prie simuliatorių ir neprarastų skraidymo įgūdžių. „Džiaugiuosi galėdamas pranešti, kad vyriausybės imasi veiksmų“, – sakė jis.

Be to, Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija paragino pripažinti skrydžių įgulos narius būtinaisiais darbuotojais, kad jie galėtų naudotis kelionių burbulais ir mokymosi priemonėmis, įskaitant simuliatorius. Tai padėtų jiems išsaugoti sertifikatus, patirtį ir kvalifikaciją.

Ianas Chengas, „Singapore Airlines Ltd.“ pigių skrydžių bendrovės „Scoot“ skrydžių vyresnysis viceprezidentas, patvirtino, jog jų pilotai nuolat dalyvauja simuliatorių sesijose ir susitikimuose, kad atnaujintų žinias. „Tai yra būtina dėl mažo skraidymo kiekio, siekiant išlaikyti aukštą kvalifikacijos lygį“, – pabrėžė jis.

Pasak M. Ranganathano, prireiks maždaug mėnesio reguliaraus skraidymo ir daug išankstinės praktikos, kad pilotai atgautų pasitikėjimą savimi ir prarastus įgūdžius.

„Kai nesi susikoncentravęs, tavo sprendimai vėluoja, – pažymėjo jis. – Kelios sekundės gali išgelbėti skrydį ir padėti išvengti katastrofos.“