Įmonių vadovai, politikos formuotojai ir politikai – visi deda panašių vilčių į žemės ūkio sektorių, nes gausios liūtys leidžia tikėtis dar vienų rekordinio derliaus metų. Tikimasi, kad didesnės ūkininkų disponuojamos pajamos pagerins paklausą įvairiuose sektoriuose: nuo automobilių ir cemento iki aukso papuošalų.

Tuo tarpu miesto rajonuose padėtis labai skiriasi: čia bendrovėms vis dar sunkiai sekasi padidinti savo pardavimus po pandemijos smūgių verslo veiklai, paklausai ir darbo vietoms. Griežčiausio pasaulyje karantino, įvesto kovą, padariniai vis dar persekioja šalį, tačiau viltį žada atokesni regionai.

„Maruti Suzuki India Ltd.“ ir vietinis Pietų Korėjos „Hyundai Motor Co.“ padalinys, du pagrindiniai Indijos automobilių rinkos žaidėjai, pranešė, kad spalio mėnesio pardavimai buvo geriausi nei bet kokio kito mėnesio rodikliai. „Hero MotoCorp Ltd.“, didžiausia pasaulyje motociklų bei motorolerių gamintoja, kaip ir smulkesnė jos konkurentė „Bajaj Auto Ltd.“, pranešė apie rekordinius pardavimus, kaimo vietovių rinkoms sušvelninus nuosmukio miestuose padarinius.

„Pastebime didesnę nei pernai paklausą kaimo vietovėse mūsų produkcijos kategorijoms, – elektroniniame atsakyme rašė Srinivasu Allaphanas, padangų gamintojos „JK Tyre & Industries Ltd.“ pardavimų bei rinkodaros vadovas. – Tikimės tokią paklausą išlaikyti dar tris ateinančius ketvirčius. Didesni pardavimai kaimo vietovių rinkose padengs nuostolius, patirtus miestų ir priemiesčių rajonuose.“

Kaimo vietovių generuojamos pajamos išlieka stiprios, lietaus sezono metu pasėtų maistinių grūdų apimtims pasiekus rekordinį lygį, 144,5 mln. tonų. Vyriausybės sprendimas padidinti palaikomąsias kainas kai kuriems javams ir padidinti išlaidas užimtumo kaimo vietovės programoms taip pat padėjo ūkininkams ir darbininkams sugeneruoti didesnes pajamas.

„Nepaisant COVID-19 pandemijos ir su ja susijusio karantino, žemės ūkio veikla visos šalies mastu liko beveik nepaveikta. Tai teikia vilties, kad žemės ūkio paklausa gali paskatinti ekonominį atsigavimą“, teigia „India Ratings and Research Ltd.“, reitingų agentūros „Fitch Ratings Ltd.“ padalinys.

Beprecedentė paklausa

Kai kurios bendrovės praneša apie stiprią savo produktų bei paslaugų, pavyzdžiui, automobilių, cemento, plieno, padangų ir juvelyrinių dirbinių, paklausą kaimo vietovėse.

Anot „Hindustan Unilever Ltd.“, didžiausios Azijoje kūno priežiūros produktų gamintojos pagal rinkos vertę, jos pardavimai išaugo daugiausia nuo 2011 metų. „Matome, kad kaimo vietovių rinkų, kaip ir smulkesnių miestų, rodikliai palyginti geri“, – per vaizdo ryšį kalbėjo Sanjivas Mehta, bendrovės, parduodančios savo gaminius 8 mln. šalies parduotuvių, valdybos narys.

Traktoriai, keleiviniai automobiliai ir lengvos krovininės transporto priemonės yra stabiliai paklausūs, nes pirkimai kaimo vietovėse išlieka stiprūs, teigiama „Mahindra & Mahindra Financial Services Ltd“ pranešime. Panašiomis nuotaikomis gyvena ir žemės ūkio įrangos gamintojai. „Mes toliau liudijame beprecedentę mažmeninę paklausą“, – sakė Hemantas Sikka, „Mahindra & Mahindra Ltd.“, gaminančios taip pat ir traktorius, prezidentas.

Tempai paspartėjo net statybų veikloje. Plieno gamybos įmonės „JSW Steel Ltd.“ mažmeninių pardavimų apimtys išaugo daugiau nei dvigubai, palyginti su ankstesniu liepos-rugsėjo mėn. ketvirčiu, pranešė bendrovė, tuo tarpu „Titan Co.“ juvelyrikos padalinio vyriausiasis vykdomasis direktorius Ajoy‘us Chawla teigia, kad paklausą antriniame ir tretiniame rinkos segmente paskatino vestuvės, kurios buvo anksčiau atidėtos.

Kai kurie ūkininkai teikia pirmenybę investicijoms į auksą. „Ekonominis neapibrėžtumas dėl pokovidinio laikotarpio ir toliau stiprins paklausą, nes auksas dabar vertinamas kaip saugiausia investicija“, – sakė M. P. Ahammedas, Indijos valstijoje įsikūrusios juvelyrikos bendrovės „Malabar Gold & Diamonds“ pirmininkas. Pasak Tanyos Rastogi, „Lala Jugal Kishore Jewellers“ direktorės, žemės ūkio sektorius yra „neišnaudotas lobis juvelyriškos pramonei“.

„Bharat Petroleum“, antra didžiausia šalies kuro mažmenininkė, pripažįsta, kad jos pardavimai miesto rajonuose sumažėjo beveik perpus, ir dėl to ji linkusi veikiau susitelkti tiek žemės ūkio bei geležinkelių segmentais, kad suvaldytų rinkos dalies praradimus. „Mes siekiame susitelkti į kaimo vietoves ir į Indijos žemės ūkio plėtrą, – sakė N. Vijayagopalas, bendrovės finansų direktorius.

Fiasko?

Nepaisant įvairiausių prekių paklausos – nuo traktorių iki juvelyrikos dirbinių, vien tik kaimiškoji Indija, ko gero, nesugebės sustiprinti atsigavimo ekonomikoje, kuri, panašu, šiais metais patirs didžiausią metinį nuosmukį per visą istoriją, teigia aukščiausio rango įmonių pareigūnai ir analitikai.

Ši Pietų Azijos valstybė, pranešusi jau apie daugiau nei aštuonis milijonus užsikrėtimų, yra antra labiausiai pandemijos paveikta šalis pasaulyje po Jungtinių Valstijų, ir rizikos išlieka.

Nors paklausa „gera“ ir greičiausiai išliks tokia likusią metų dalį dėl palankaus lietaus sezono, pardavimus sunku prognozuoti, žurnalistams sakė R.C. Bhargava, automobilių gamintojos „Maruti“ pirmininkas. Skubus noras įsigyti savo asmeninį automobilį, žmonėms vengiant viešojo transporto priemonių, iki sausio išgaruos, sakė jis.

Automobilių atsargos susikaupė, tikintis stiprių pardavimų per spalio-lapkričio mėnesių šventinį sezoną. Dar iki viruso pandemijos pardavimų sektorius patyrė didžiausią nuosmukį, o užgniaužta paklausa per nacionalinį karantiną tik nežymiai padidino pardavimus.

„Aš nebūčiau tikras, kad masinis vartotojas skubės grįžti, nes kol kas nematau jokių tokios tendencijos įrodymų, – „CNBC TV-18“ sakė Rajivas Bajajus, „Bajaj Auto“ vykdomasis direktorius. – Man tai kelia didžiulį susirūpinimą. Man labai neramu.“

Kaimo sektoriaus paklausa kiek pagyvins rinką, bet toli gražu nepadengs miesto paklausos stokos, nes žemės ūkyje sukurta Indijos bendrojo vidaus produkto (BVP) dalis nuo 2012-2013 m. iki 2019-20 metų svyravo nuo 14,6 iki 17,8 proc., rodo „India Ratings and Research“ duomenys.

Kai kurie ekspertai atkreipė dėmesį į tai, kad Indija išgyvena netolygų atsigavimą, kai didesnes pajamas uždirbančių asmenų grupės sparčiai gerina savo ekonomines sąlygas, tuo tarpu mažesnes pajamas gaunantys gyventojai užleidžia savo pozicijas.

„Reikia pripažinti, kad nors dalis rinkos grįžta į normalų lygį, matome „K“ formos atsigavimą , – sakė Dipakas Gupta, vienas iš „Kotal Mahindra Bank Ltd.“ vykdomųjų direktorių. – Deja, viršutinė K kreivės dalais vis dar maža, palyginti su apatine dalimi.“