„Tai smarkiai apsunkina visą procesą, – sako „Albion Stone Plc.“ vykdomasis direktorius, kuris kartu su savo apskaitos departamentu darbuojasi prie dokumentacijos, būtinos prekiaujant su Europos Sąjunga nuo sausio 1 dienos. – Atsiranda papildomų kliūčių – viskas užtrunka daug ilgiau.“

Bendrovė, kuri kasa klintis Portlande, Anglijoje ir parduoda jas visame pasaulyje, iš Europos Sąjungos gauna apie 15 proc. visų savo generuojamų 8 mln. svarų (10,4 mln., JAV dolerių) pajamų.

Verslovės turi pasirengti pasitraukimui iš ES bendrosios rinkos iki metų pabaigos, net jeigu Jungtinė Karalystė ir Bendrija galiausiai ir pasirašytų laisvosios prekybos sutartį. Naujieji su COVID-19 susiję apribojimai, sukėlę priverstinį personalo nedarbą, ekonominį sulėtėjimą bei pagrindinių prekių pasiūlos ir paklausos svyravimus, sustiprins spaudimą ir logistikos įmonėms bei tiekimo grandinėms, sakė Allie Renison, Direktorių instituto „EU & Trade Policy“ vadovė.

„Tinkamas pasiruošimas „Brexit“ bus daug sunkesnis, – sakė ji. – Nors bendrovės jau yra gyvenusios karantino sąlygomis, tuo pat metu joms neteko susidurti su svarbiais reguliavimo ir prekybos procedūrų pokyčiais.“

Ant kortos pastatyta daug: jeigu įmonės nebus pasiruošusios, Jungtinei Karalystei gresia didelio masto trikdžiai prekyboje su savo didžiausia prekybos partnere nelengvais žiemos mėnesiais.

Borisas Johnsonas nusprendė paskelbti antrą suvaržymų raundą, kurie įsigaliojo nuo ketvirtadienio. Toks sprendimas priimtas po to, kai naujausi duomenys parodė, jog COVID-19 paplitimas ir susijęs hospitalizavimo bei mirčių skaičius auga sparčiau nei numatyta blogiausiose vyriausybės mokslinių patarėjų prognozėse.

Barai, sporto klubai ir visos parduotuvės, išskyrus būtiniausių prekių, bus uždarytos, bus varžomi socialiniai kontaktai tarp namų ūkių. Ne vieną savaitę premjeras priešinosi siūlymams įvesti antrą karantiną, ir jo radikalus nuomonės pakeitimas sukėlė susirūpinimo verslininkams.

Vyriausybė jau dabar nerimauja dėl to, kad prastai pasirengta „Brexit“. Verslovėms teks parengti naują muitinės dokumentaciją, maisto produktams bus reikalingi nauji gyvūnų sveikatos sertifikatai, o sunkvežimiams teks užtikrinti atitiktį naujoms vyriausybinėms IT sistemoms, norint kirsti Jungtinės Karalystės-ES sieną.

Kaip rugsėjį pranešė vyriausybės kanceliarijos ministras Michaelas Gove‘as, vyriausybės užsakyta apklausa parodė, kad mažiau nei ketvirtadalis įmonių yra visiškai pasiruošusios pokyčiams. Dėl prasto pasiruošimo permainoms vyriausybė prognozuoja, kad, blogiausio pagrįsto scenarijaus atveju, aplink Doverio uostą nusidrieks 7 000 sunkvežimių eilės.

„Mes suprantame, kad dėl COVID-19 bendrovės jaučia didelį spaudimą, – savo pareiškime teigė vyriausybės kanceliarija. – Iki pereinamojo laikotarpio pabaigos likus mažiau nei 60 dienų, mes ir toliau intensyviai bendradarbiausime su verslovėmis, kad užtikrintume, jog jos sulauks paramos, būtinos norint pasinaudoti naujomis galimybėmis visiškai nepriklausomoje Jungtinėje Karalystėje.“

Andrew Mairas, vadovaujantis bendrovei „Midlands Aerospace Alliance“, mato paralelių tarp to, kaip buvo pranešta apie antrąjį karantiną, ir aiškumo dėl „Brexit“ stokos. „Kaip ir reakcijos į COVID-19 atveju, kartais atrodo, kad vyriausybė veikia taip, tarsi bendrovės neturėtų jokio plano, todėl nauji politiniai sprendimai priimami per naktį, o iš bendrovių tikimasi nedelsiant persiorientuoti prie naujų realijų“, – sakė jis.

Smulkių įmonių federacija (FSB), viena iš didžiausių šalies verslo lobistinių grupių, ragina vyriausybę kompensuoti įmonėms išlaidas, susijusias su pasiruošimu „Brexit“ pereinamojo laikotarpio pabaigai. Šis klausimas svarstomas vyriausybės kanceliarijoje ir Iždo ministerijoje, bet iki šiol nepriimta jokių galutinių sprendimų, teigia FSB.

„Įmonių savininkai visomis išgalėmis stengiasi rasti būdų, kaip išlikti iki Kalėdų, – sakė Craigas Beaumontas, FSB užsienio reikalų vadovas. – Daugelis net nepradėjo pasiruošimo darbų ir greičiausiai to griebsis paskutinę minutę.“

Baiminamasi, kad gali pritrūkti muitinės darbuotojų, kuriems teks tvarkyti šimtus milijonų papildomų formų, kaip to bus kasmet reikalaujama vykdant prekybą tarp JK ir ES. Darbuotojų samdą karantinas tik apsunkins, sakė Shane‘as Brennanas, vadovaujantis organizacijai „Cold Chain Federaion“.

Išorės veterinariniai gyvulinės kilmės produktų patikrinimai bus daug sudėtingesni, o dėl privalomo fizinio atstumo laikymosi terminaluose ir pasienio kontrolės postuose judėjimas sulėtės. „Tuo metu, kai būtinas aktyvesnis bendravimas, kai svarbu, kad bendradarbiautų daugiau žmonių, tam atsiras rimtos kliūtys, – sakė Sh. Brennanas. – Kažką reikės aukoti.“

Verslovės, savo ruožtu, nerimauja, kad nauji suvaržymai trukdys pasiruošti ir pačiai vyriausybei. Peteris Alvis, „Lye Cross Farm“ vykdomasis direktorius, dėl „Brexit“ įsteigė bendrovę Europos Sąjungoje ir yra pasirengęs naujiems eksporto formalumams. Jo įmonė parduoda čederio sūrį Ispanijai, Vokietijai, Graikijai ir Italijai.

„Man labai neramu, jog nespėsime pasiruošti ir įstrigsime prie sienos su greitai gendančiais maisto produktais konteineriuose, – sakė jis. – Dėl to nerimauja visi maisto gamintojai.“

„Albion Stone“ vadovas M. Poultney‘is laukia iš vyriausybės paaiškinimo, kuriuos prekių kodus jis turėtų taikyti savo produkcijai, kad galėtų teisingai užpildyti eksporto deklaraciją po „Brexit“. Jis piktinasi, kad yra siuntinėjamas iš vienos organizacijos į kitą ir nesulaukia aiškaus atsakymo.

„Tai lygai tas pats, jei aklas aklą vedžiotų, – sako jis. – O jeigu paskui tavo produkcija dar įstrigs karantino gniaužtuose, tuomet verčiau iškart drožti namo.“