Laiške JK pasienio pramonei Jungtinės Karalystės kabineto ministras Michaelas Gove'as teigia, kad krovinių srautai tarp Doverio ir Kalė – svarbios JK prekybos arterijos – gali sumažėti iki 80 proc., palyginti su įprastu lygiu. Kaip teigiama laiške, pagal blogiausią vyriausybės scenarijų apie 70 proc. krovininių vilkikų, keliaujantys į Europą, gali būti nepasiruošę naujai pasienio kontrolei.

„Svarbiausia trikdžių priežastis gali būti ta, kad prekiautojai bus nepasirengę patikrai, kurią nuo 2021 sausio 1 dienos įves ES narės, – antradienio laiške, su kuriuo susipažino „Bloomberg News“, rašė M. Gove‘as. – Labai svarbu, kad prekiautojai imtųsi atitinkamų veiksmų jau dabar ir pasirengtų naujiems formalumams.“

Pasiruošimas muitinės patikroms prekyboje su ES yra vienas iš didžiausių logistinių iššūkių, su kuriais susiduria Boriso Johnsono vyriausybė. Nesėkmės atveju, gresia dideli trikdžiai prekyboje su didžiausia Jungtinės Karalystės partnere, gruodžio 31 d. pasibaigus pereinamajam „Brexit“ laikotarpiui.

Vyriausybė baiminasi, kad krovininiai vilkikai neturės tinkamos po „Brexit“ reikalaujamos dokumentacijos ir dėlto bus stabdomi ES pareigūnų, taip pakurstydami chaosą tiekimo grandyse ir dar labiau paaštrindami koronaviruso sukeltus ekonominius sunkumus.

M. Gove‘o laiškas – pirmas dokumentas, kai vyriausybės ministras prognozuoja ženklias suirutes Jungtinės Karalystės-ES pasienyje nuo 2021 m. sausio.

Praėjusią savaitę laikraštis „The Guardian“ pranešė apie valstybės tarnautojų informacinį dokumentą, kuris ir paskatino įsikišti M. Gove‘ą, perspėjantį apie ilgas eiles ir krovinių srautų trikdžius. Vyriausybė „intensyviai ruošiasi įvairiems scenarijams, tarp jų – ir pagrįstam blogiausio atvejo scenarijui. Šis scenarijus – ne prognozė, o veikiau iliustracija, ko galima tikėtis“, į prašymą pakomentuoti atsakė vyriausybės kabineto atstovas spaudai.

Vienas iš pagrindinių vyriausybės lūkesčių siekiant minimizuoti trikdžius yra nauja informacinių technologijų sistema – išmaniosios krovininių vilkikų patikros sistema „Smart Freight Service“, – išduodanti vilkikams leidimą, kuriame būtų nurodoma, jog jie turi tinkamą dokumentaciją įvažiuojant į ES teritoriją. Vilkikai, įvažiuojantys į Kentą be leidimo būtų baudžiami 300 svarų (382 JAV dorelių) bauda. Tačiau vyriausybė pripažįsta, kad sistema sausį vis dar veiks testavimo režimu ir neatmetama klaidų ar gedimų tikimybė.

Vyriausybė taip pat stato patalpas, kuriose būtų laikomi vilkikai su netinkamais dokumentais, siekiant minimizuoti eismą keliuose. Neseniai buvo uždarytas koronaviruso testavimo centras prie Ebsflyto tarptautinės geležinkelio stoties Kente, kad čia galėtų būtų sukurta atitinkama infrastruktūra.

Savo laiške M. Gove‘as teigia, kad gresiantis koronaviruso protrūkis ateinančią žiemą gali prislopinti krovinių paklausą, kuri, savo ruožtu, apribotų trikdžių mastą. Tačiau dėl galimos antrosios koronaviruso bangos JK pasienyje ir jūrų uostuose gali pritrūkti darbuotojų, ir tai, savo ruožtu, kaip ir socialinio atsiribojimo priemonės, gali turėti neigiamą poveikį.

Ministras taip pat teigia, kad bet kokie ribojimai judėjimui į ES iš Jungtinės Karalystės turėtų įtakos krovinių srautams ir kita kryptimi. Jungtinė Karalystė mėgina sušvelninti spaudimą importui, siūlydama netaikyti muitinės kontrolės prekėms, patekančioms iš ES iki 2021 metų.

„Mūsų nuomone, tiek prekių eksportuotojai, tiek importuotojai gali patirti panašaus masto trikdžių, – teigiama M. Gove‘o laiške. – Sunkiosios krovininės transporto priemonės (HGV), įstrigusios spūstyse, negalės nukeliauti į ES eksportuoti produktų ir/ar parvežti kito atitinkamo krovinio.“