Tuo metu, kai ekonomika yra pakankamai stipri, kad politikos formuotojai galėtų atidėti finansinę paramą, bet vis dar per silpna, kad išgelbėtų labiausiai nukentėjusius skolininkus, kai kurie fondų valdytojai rengiasi defoltams, Kinijos vidaus skolai šiemet artėjant prie rekordinio lygio. Mokėjimo terminų praleidimas jau tampa vis dažnesnis po stebėtinai ramaus antrojo ketvirčio, o spaudimas skolininkams iki metų pabaigos galimai didės.

Nors artimiausioje ateityje nedaugelis įžvelgia krizę, skolų rinkos specialistai iš „SC Lowy and Adamas Asset Management“ tampa vis labiau išrankūs Kinijoje, tvirtindami, kad vyriausybės inspiruota ramybė vietos kredito rinkose vargu ar ilgai truks. Analitikų teigimu, nevalstybinės įmonės, žemesnio reitingo rangovai ir kai kurie vietos valdžios finansavimo mechanizmai yra ypač pažeidžiami, nes skolinimosi kainos auga ir refinansavimas tampa vis sudėtingesnis.

„Vyriausybė neturi nei potencialo, nei ketinimų užkirsti visam tam kelią“, – sakė Brockas Silversas, Honkongo turto valdymo įmonės „Adamas Asset Management“ vyriausiasis investicijų pareigūnas, pridurdamas, kad Kinijoje defoltai galimai pasieks naują metinį rekordą. Tai reikštų dar vieną 72,2 mlrd. juanių įsiskolinimą iki gruodžio pabaigos, rodo „Bloomberg“ surinkti duomenys.

Kol kas šiais metais vietos defoltai yra stebėtinai reti, atsižvelgiant į tai, kad COVID-19 pandemija smarkiai nusmukdė Kinijos ekonomiką ir jos nuosmukis per pirmąjį metų ketvirtį buvo didžiausias per kelis dešimtmečius. Šalies viduje įsiskolinimai pirmąjį metų ketvirtį sumažėjo 17 proc. iki 49 mlrd. juanių, iš dalies dėl to, kad vyriausybė skatino kreditorius refinansuoti skolą, akceptuoti pavėluotus mokėjimus ar rasti kitus sprendimus, tokius kaip obligacijų keitimas į naujas obligacijas, kurių išpirkimo terminas yra ilgesnis.

Valdžios sukoncentruotos pastangos išvengti defoltų šiuo metu, regis, slūgsta, nes ekonomika pasiekė žemiausią lygį ir nustojo smukti, o turgaus užkratų grėsmė mažėja. Kinijos bendrovės nepadengė 10,4 mlrd. jaunių vertės obligacijų liepą ir maždaug tiek pat – rugpjūtį; prabangių namų statybos bendrovė „Tahoe Gorup Co,“ yra viena iš naujausių skolininkų, neatlikusi laiku mokėjimų.

„Mes pastebime nežymų iliuzinį „defoltų“ pagerėjimą šiais metais, bet panagrinėjus giliau, paveikslas toli gražu neguodžiantis, – teigė Owenas Gallimore‘as, Singapūre veikiančios bankininkystės grupės „Australia & New Zealand Banking Group Ltd.“ Kreditavimo strategijos vadovas.

O. Gallimore‘o prognozėmis, Kinijos vidaus obligacijų rinka perims užsienio rinkų tendenciją, kur doleriais išreikštų skolų defoltai, „Bloomberg“ duomenimis, jau viršijo praėjusių metų bendrą rodiklį 55 procentais. Pasak jo, finansavimo sunkumai greičiausiai labiausiai prislėgs nevalstybinius skolininkus ir gali paveikti daugiau nekilnojamojo turto bendrovių, kurioms tenka didžioji dalis Kinijos didelio pajamingumo obligacijų emisijos.

Šalies statybos bendrovėms būtinas refinansavimas, kitu atveju, jos turi iki metų pabaigos grąžinti 199,3 mlrd. juanių vidaus skolos ir 12,3 mlrd. JAV dolerių užsienio įsiskolinimų, rodo „Bloomberg“ surinkti duomenys. Ir jos turės rasti lėšų, tuo pat metu laikydamosi rugpjūtį pateiktų rekomendacijų, pagal kurias nekilnojamojo turto bendrovių obligacijų emisija Kinijos tarpbankinėje rinkoje apribojama iki 85 proc. negrąžintos skolos.

Ir nors valdžia tampa vis pakantesnė defoltams, jos vargu ar visiškai užsuks kreditų „kranelius“. Rugpjūčio 17 dieną Kinijos liaudies bankas suteikė papildomą 700 mlrd. juanių vienų metų finansavimą per savo vidutinės trukmės skolinimosi mechanizmą, labiau nei padengdamas būsimus įsipareigojimus, – tokį žingsnį „Citic Securites Co.“ vadina daug palankesniu nei tikėtasi.

Investuotojams į obligacijas tai reiškia, kad vertybinių popierių pasirinkimas dabar daug svarbesnis nei anksčiau šiais metais, teigia Soo Cheon Lee, „Sc Lowy“, Honkonge įsikūrusios pasaulinės bankininkystės ir turto valdymo grupės, vyriausiasis investicijų pareigūnas. Mažesnės įmonės ir skolininkai, patiriantys sunkumų, susijusių su žaliavų rinkomis ar pramone, – tokios kaip oro linijos ir viešbučiai, – greičiausiai ir ateityje jaus spaudimą, sakė S.Ch. Lee.

Vien per praėjusią savaitę bendrovės, tarp jų – tarptautinis oro uostas „Haikou Meilan International Airport Co.“, kruizinių laivų operatorė „Genting Hong Kong Ltd.“ ir transporto lizingo įmonė „Bohai Leasing Co.“, dar kartą perspėjo, kad joms gali būti nelengva atsiskaityti su kreditoriais.

Remiantis bendrovių ataskaitomis ir reitingų įmonių medžiaga, mažiausiai dešimčiai kinų įmonių, kurioms investuotojai leido atidėti skolos grąžinimą po viruso protrūkio, per artimiausius aštuonis mėnesius baigsis galutinis skolos grąžinimo terminas, ir bent 83 įmones su 46,3 mlrd. dolerių skola už obligacijas kamuoja netikrumas dėl sugebėjimo įvykdyti savo įsipareigojimus, – tai didžiausias skolininkų skaičius nuo 2019 metų sausio, kai „Bloomberg“ pradėjo sekti šiuos rodiklius.

Kinijos palūkaninės korporacinės skolos ir bendrojo vidaus produkto santykis per šiuos metus iki birželio pabaigos šoktelėjo 13 proc. punktų iki 164,4 proc., rodo ekspertų grupės „National Institution for Finance & Development“ duomenys.

Vietos valdžios finansavimo priemonės taip pat didina skolą, per šiuos metus pardavus vidaus ir užsienio obligacijų už 361,1 mlrd. dolerių. Klausimas, ar jie sugebės viską grąžinti, tapo aktualus ypač po to, kai LGFC iš šiaurės rytų Dzilino provincijos rugpjūtį pervedė lėšas obligacijų turėtojams vėliau nei įprastai.

Dzilinas yra tik viena iš kelių Kinijos provincijų, kurios susiduria su didesnėmis LGFC grąžinimo rizikomis, teigia Li Juzė, „China Merchants Securities“ analitikas. Ar investuotojai tinkamai įvertino vis didėjančio defoltų masto riziką – ginčytinas klausimas. Įmonių obligacijų pelningumas gegužę kilstelėjo nuo žemiausio lygio per daugiau nei dešimtmetį, bet jis vis dar yra žemesnis už ilgalaikį vidurkį, rodo „ChinaBond“ indeksai.

„Mūsų manymu, likvidumo tendencija kreditavimo rinkoje tęsis, bet mes turime atminti, kad pagrindiniai grynųjų pinigų srautai ir baziniai bendrovių rodikliai vis dar labai silpni, – sakė S.Ch. Lee iš „SC Lowy“. – Ten matome daug „minų“.