Dėl koronaviruso pandemijos likę be turistų ir pajamų, sunkumų alinami Indonezijos kurortinės Balio salos viešbučių savininkai neretai jaučiasi priversti parduoti savo nuosavybes. Atsižvelgę į apgailėtiną rinkos padėtį, kai kam gali tekti patirti skaudžių nuostolių. Tuo tarpu investuotojams, gebantiems įžvelgti daug žadančias perspektyvas, atsiveria proga pigiai nugriebti rojaus kampelį.

„Balangan Wave“, statomas 50-ies vilų kurortinis kompleksas vila šalia populiaraus banglentininkų paplūdimio tuo pačiu pavadinimu, jau pajuto smūgius, ir rangovas Michaelas Halimas gegužę nuleido savo prašomą kainą nuo 17 iki devynių milijonų JAV dolerių.

„Dabartinės rinkos sąlygomis neįmanoma išvengti nuostolingo pardavimo, – sakė M. Halimas. – Verslovės užsidaro, atsiranda pinigų srautų problemų.“

Nors tarptautinių kelionių sustabdymas sudavė skaudų smūgį visam žiedui atostogų vietovių, nuo Havajų iki Puketo Tailande, Balis yra labiau pažeidžiamas nei dauguma kitų. Turizmas sudaro daugiau nei 60 proc. salos ekonomikos, aprūpindamas darbu kone kiekvieną, nuo virtuvės šefų ir valytojų penkių žvaigždučių viešbučiuose iki savarankiškai dirbančių gidų bei vairuotojų.

Per 2019 metus salos paplūdimiuose, viešbučiuose bei jogos centruose apsilankė rekordinis 6,2 mln. keliautojų skaičius. Šių metų pirmąjį ketvirtį atvykstančių turistų srautai smuko 22 proc., iki 1,04 mln. žmonių, dar net nepasiekus protrūkio piko. Dabar įprastai perpildyti paplūdimio klubai skendi tyloje, o garsioji „Tanah Lot Temple“ šventykla, kitados pritraukdavusi minias lankytojų, stūkso apleista.

Nors pagrindiniai pasaulinės reikšmės viešbučių tinklai, tokie kaip „Marriott International Inc.“ ir „Hilton Worldwide Holdings Inc.“ turi pakankamų finansinių pajėgumų, kad galėtų išsilaikyti per pandemiją, smulkesni, kuklesnio biudžeto viešbutukai sunkiai išgyvena. Parduodamų būstų Balyje skaičius nuo pandemijos pradžios šoktelėjo 30 proc., rodo Indonezijos nuosavybės įmonės „Galaxy Kuta“ duomenys.

„Dabar geras laikas pirkti, – sakė Chandranas V R, Singapūro „Cosmopolitan Real Estate“ nekilnojamojo turto įmonės, organizuojančios „Balangang Wave“ pardavimą, vykdomasis direktorius. – Balis atsigaus. O kada tai nutiks, kainos ir vėl šaus į viršų.“

Pirkėjų ieško ir dviejų žvaigždučių viešbutis „POP! Hotel Teuku Umar“ Denpasare. Su į akis krintančiais neoniniais langų rėmais bei interjerais, 140-ies numerių viešbutis gegužę buvo pasiūlytas už 7,7 mln. JAV dolerių.

Įsikūręs netoli Kutos ir Seminiako paplūdimių, pasiekiamų taksi per 30 minučių, ir siūlantis kambarį vos po14 dolerių už parą, jis buvo itin populiarus tarp žygeivių. Bet jau nebe.

„Viešbutis visiškai neuždirba pajamų, o eksploatavimo išlaidas vis tiek tenka mokėti, – sakė Meirina Rajianto, Balyje įsikūrusios įmonės „Galaxy Kuta“, organizuojančios pardavimą, agentė. – Savininkas nusprendė verčiau jį parduoti nei dar labiau nukraujuoti finansiškai.“

Balis
Foto: Shutterstock

Dar iki koronaviruso smūgio viešbučių sandoriai Azijos-Ramiojo vandenyno regione siekė kone kosmines sumas, palaikomi finansiškai pajėgių privataus kapitalo bei nekilnojamojo turto fondų, kaip ir pasiturinčių fizinių asmenų, sakė Corey‘is Hamabata, „JLL viešbučių bei apgyvendinimo grupės, veikiančios Honkonge, vyresnysis viceprezidentas.

Tarp tų, kurie neatsispyrė Balio patrauklumui, buvo ir „Trump Organization“, kuri 2015 metais pasirašė sutartį dėl savo pavadinimo paskolinimo naujajam viešbučiui bei golfo klubui, esantiems saloje. Nors ji ir irgi mažina savo apetitą. Vis dėlto pirkėjai greičiausiai išliks aktyvūs, nes galimybių įsigyti nuosavybę su nuolaida atsiranda vis daugiau, sakė C. Hambata. „Tikimės, kad daugumą pirkėjų suvilios trys pagrindiniai dalykai; galimybė įsigyti nuosavybę su nuolaida; įsigyti gana mažai naudojamą valdą ir ją rekonstruoti; arba įsigyti nuosavybę strateginėse vietovėse, siekiant „užsiauginti“ prekės ženklą ar platformą.

Auganti vidaus kelionių rinka Indonezijoje, ketvirtoje tankiausiai pasaulyje apgyventoje šalyje, gali taip pat palaikyti viešbučius, bent jau tol, kol grįš užsienio keliautojai. Vidaus kelionių apimtys per 2017–2018 metų laikotarpį išaugo nuo 270 mln. iki 303 milijonų.

„Mes tikimės, kad vidaus paklausa atsigaus greičiau nei užsienio paklausa“, – sakė C. Hamabata iš JLL.

Nors sala su 4,2 mln. gyventojų protrūkio pradžioje sėkmingai suvaldė koronavirusą, neseniai užsikrėtimų skaičius joje šoktelėjo iki daugiau nei 1400, trylika žmonių mirė. Indonezija priskiriama prie labiausiai nukentėjusių nuo viruso Pietų Azijos šalių, joje užfiksuota apie 54 000 užsikrėtimų ir 2 754 mirtys.

Tokia įvykių eiga gali sugriauti planus atverti Balio ekonomiką. Pagal trijų žingsnių strategiją vidaus turistams turėtų būtų leista grįžti jau rugpjūtį, saulės ištroškusių keliautojų iš užsienio bus laukiama nuo rugsėjo, jeigu viskas vyks kaip suplanuota, birželį rašė „The Jakarta Globe“ po turizmo ministro Wishnutamos Kusubandio vizito į salą.

Net pagal geriausią scenarijų, mažai tikėtina, kad turistai užplūs salą. Australija, sudaranti paprastai didžiausią dalį salą lankančių turistų, perspėjo neatidaryti sienų iki kitų metų. Singapūre, iš kurio sala pasiekiama lėktuvu vos per 2,5 val., vyriausybė leidžia tik svarbiausias keliones ir įspėja, kad prireiks daugiau laiko, kol pavyks atnaujinti masines atostogų keliones.

Dėl to su Baliu siejama nemažai rizikų. 5 780 kv. kilometrų ploto sala turi per 4 300 viešbučių, rodo vyriausybės skaičiai. Intensyvi konkurencija nebrangaus turto rinkoje sukėlė viešbučių savininkams nemažai iššūkių dar prieš viruso kirtį.

„Tuos, kurių piniginiai srautai nėra dideli, kad galėtų neskausmingai išlaukti karantino laikotarpį, ir kurie neišgali restruktūrizuoti ar atidėti skolų, greičiausiai labai greitai užguls rimti sunkumai“, – sakė Govinda Singhas, „Colliers“ viešbučių ir pramogų vertinimo bei konsultacinių paslaugų vadovas.