„Žmonės, keletui mėnesių įstrigę savo namuose, svajoja išlėkti iš savo namų: tai visiškai akivaizdu, – interviu sakė būsto dalijimosi platformos „Airbnb“ generalinis direktorius Brianas Cheskis. – Bet jie nebūtinai yra nusiteikę sėsti į lėktuvą ir dar nesijaučia pakankamai saugūs, kad išvyktų iš savo šalies.“

Anot „Airbnb“, gegužės 17-birželio 3 dienomis nakvynių JAV užsakyta daugiau nei tuo pačiu 2019 metų laikotarpiu, panašus vidaus kelionių prieaugis fiksuojamas viso pasaulio vardu. San Fransiske įsikūrusios būsto dalijimosi bendrovės duomenimis, vidaus užsakymų paklausa išaugo įvairiausiose šalyse, nuo Vokietijos iki Portugalijos, Pietų Korėjos, Naujosios Zelandijos ir daugelio kitų šalių. Kitos bendrovės, įskaitant „Expedia Group Inc.“, „Vrbo“ ir „Booking Holdings Inc.“, taip pat pastebi išaugusią vietinių atostogų būsto nuomos užsakymų paklausą.

Kaip pirmadienį pažymėjo „Cowen&Co.“ analitikas Kevinas Kopelmanas, Jungtinėse Valstijose „Vrbo“ paklausa šiuo metu yra didesnė lyginant su praėjusių metų analogišku laikotarpiu, o „Airbnb“ užklausų sumažėjo tik apie 10 procentų.

Tačiau viešbučiai ir platesnio spektro kelionių organizavimo platforma „Expedia“ toli gražu neatsigauna, paieškoms sumažėjus daugiau nei 60 procentų.

Tarptautines viešnages, paprastai planuojamas prieš kelis mėnesius, keičia impulsyviai organizuojamos kelionės, užsakomos prieš dieną, o savaitgalinės išvykos virsta kelių savaičių atokvėpiu, sakė B. Cheskis. Anksčiau niujorkietis birželį dažnai traukdavo savaitei į Paryžių. Dabar jis keliauja į Ketskilo kalnus mėnesiui.

„Darbas iš namų tampa darbu iš bet kokių namų“, – sakė jis.

Vis dėlto bet koks atsigavimas prasideda labai iš lėto. Kelionių sektorių skausmingai nusiaubė COVID -19 pandemija. Internetinėms kelionių agentūroms sunkiai sekėsi atlaikyti beprecedentį smūgį: užsakymai masiškai buvo atšaukiami, o keleivių pervežimai oro transportu sumažėjo 95 procentais. „Airbnb“ ir „Tripadvisor Inc.“ ketvirtadaliu apkarpė savo personalą.

Kaip gegužę prognozavo B. Cheskis, šių metų pajamos turėtų būti perpus mažesnės lyginant su 2019 metais. Užsakymų rezervavimo sektorius buvo priverstas kreiptis į vyriausybę paramos. Savo metinėje akcininkų ataskaitoje, paskelbtoje praėjusią savaitę, „Booking Holdings Inc.“ generalinis direktorius Glennas Fogelis teigė, kad pandemija paveiks pasaulines keliones labiau nei drauge sudėjus rugsėjo 11-osios teroristų išpuolius, SARS epidemiją ir 2008 metų finansinę krizę.

Bet po kelis mėnesius trukusio paklausos sąstingio dabar vasaros rezervacijų apimtys šoktelėjo. Anot B. Cheskio, „Airbnb“ šiandien turi užsakymų daugiau nei iki krizės. Populiariausios vietovės JAV, užsakomos per „Airbnb“, yra beveik visos išimtinai tradicinės atostogų būsto nuomos rinkos, tokios kaip Didžiojo Lokio ežeras pietinėje Kalifornijoje, Dulsvieji kalnai, besidriekiantys palei Tenesio-Šiaurės Karolinos valstijų sieną, ir Port Aransas Teksaso valstijoje, teigia bendrovės atstovas.

Toks netikėtai spartus atsigavimas paskatino ;Airbnb“ neatsisakyti planų surengti pirminį viešą akcijų siūlymą (IPO) 2020 metais. B. Cheskis iš pradžių planavo parengti dokumentus kovo 31 d. siūlymui, bet sulig pandemija kilusi sumaištis rinkoje privertė atsisakyti tokių planų ir sukėlė spekuliacijų, esą IPO gali būti atidėtas iki kitų metų.

Tačiau B. Cheskis tikina, kad toks variantas vis dar svarstomas.

„Mes neatmetame galimybės, kad IPO bus surengtas dar šiais metais“, – sakė jis.

„Airbnb“ rinkos vertė per neseniai vykusį lėšų pritraukimo privačiame sektoriuje raundą siekė 31 mlrd. JAV dolerių, nors naujausias skolos vertybinių popierių išleidimas, drastiškai nurėžė dalį šios vertės.

Nuo pandemijos pradžios „Airbnb“ užsakymų rezervacijų dalis 322 kilometrų spinduliu išaugo nuo trečdalio šių metų vasarį iki daugiau nei 50 proc. gegužę. Kelionių pasaulis po COVID pandemijos keičiasi, pereinant „nuo lėktuvų prie automobilio, nuo didmiesčio prie nedidelės vietovės, nuo viešbučio prie atostogų namų“, sakė B. Cheskis.

„Vrbo“ taip pat išgyvena panašias tendencijas, atsivėrus populiarioms tarp turistų valstijoms, tokioms kaip Florida ir Meinas. Vos tik panašaus pobūdžio kelionių kryptis tampa prieinama, paklausa „iškart šauna į viršų“, sakė Jeffas Hurstas, vadovaujantis „Vrbo“, populiariai atostogų nuomos platformai, sudarančiai apie 20 proc. „Expedia“ bendrų pajamų.

„Jeigu apibrėžtume 400 km ratą apie bet kurią centrinę metro stotį, bet kuri vieta, kurioje yra vandens telkinių, kalnų ar nacionalinių parkų ir namų aplinkui sulaukia didelio susidomėjimo“, – sakė J. Hurstas.

Keliautojai, keliaujantys į kaimo vietoves, veikiau renkasi ne viešbučius, jei tokių ir yra, bet atostogų namus, kur galėtų gaminti maistą savo pačių virtuvėlėse, kontroliuoti, kad ateina ir kas išeina, ir vengti perpildytų patalpų, tokių kaip viešbučių vestibiuliai, sakė J. Hurstas. Kad išgelbėtų šios vasaros sezoną, „Airbnb“ ir „Vrbo“ vykdo „pasitikėjimo stiprinimo politiką“, įskaitant lanksčią rezervacijų atšaukimų sistemą ir naujus patalpų valymo/dezinfekavimo standartus.

„Alternatyviame apgyvendinimo sektoriuje jaučiamas stipresnis atsigavimas nei viešbučių sektoriuje‘, – praėjusią savaitę rašė „Morgan Stanley“ analitikas Brainas Nowakas.

Viešbučių bendrovių, tokių kaip „Marriott International Inc.“, „Hyatt Hotels Corp.“ ir „Hilton Worldwide Holdings Inc.“, akcijų vertė nukrito 14 procentų.

Žmonės veržiasi į atviras erdves, tokias kaip kurortiniai miesteliai prie jūros ar kalnų kaimeliai, todėl auga atostogų būsto nuomos paklausa, sakė „Suntrust Robinson Humphrey Inc.“ analitikas Navedas Khanas.

„Labai iš lėto rinka atsigauna, nes žmonės pagaliau išdrįsta išvykti iš namų ir apsigyventi kitoje vietoje porą naktų, dažniausiai pasirinkdami vilas ar atostogų namus“, – sakė analitikas.

Atostogų namų nuomos paieška „Google“ sistemoje beveik nepakito lyginant su praėjusiais metais, tuo tarpu viešbučių paieška smuko, sakė „Booking Holdings“ vyriausiasis rinkodaros vadovas Arjanas Dijkas. Vartotojų užklausos, palyginti su ankstesniais metais, įgavo visiškai kitą kryptį, sakė jis. Daug daugiau vartotojų domisi atostogų namais, siūlomais vietos rinkose nei užsienyje. Iš tiesų, pastebimas drastiškas posūkis bendrovės verslo praktikoje: jeigu praėjusiais metais vidaus kelionės sudarė 45 proc., šiais metais jos viršija 70 proc., sakė jis.

Kelionių lėktuvu paklausa rodo silpnus atsigavimo ženklus po visiškos griūties. Jungtinėse Valstijose keleivių srautai per parą birželio 4 dieną šoktelėjo iki 391 882, tai aukščiausias rodiklis nuo kovo 22 d., rodo Transporto saugumo administracijos duomenys. Tačiau bendras paros vidurkis per pastarąsias septynias dienas buvo vis tiek 87 proc. mažesnis nei tuo pačiu laikotarpiu prieš metus. „American Airlines Group Inc.“ žada pagerinti liepos mėnesio skrydžių statistiką 74 proc., lyginant su birželiu, nors skrydžių skaičius liepą sudarys 40 proc. praėjusių metų pajėgumų, lyginant su 30 proc. analogišku rodikliu birželį, praėjusį ketvirtadienį paskelbė oro linijos.

„Praeis laiko, kol žmonės vėl drąsiai kirs sienas, sės į lėktuvus ir keliaus verslo reikalais“, – sakė B. Cheskis.

Dabar jo galvoje sukasi venas pagrindinis klausimas; ar rezervacijų šuolis, jaučiamas pastaruoju metu, peraugs į stabilią tendenciją.

„Kyla ilgalaikės perspektyvos klausimas: kokia situacija bus po metų ar penkerių metų, belieka tik spėlioti“, – sakė jis. B. Cheskis nelinkęs džiūgauti, kol rinka galutinai nestabilizuosis.

„Mano gyvenime galioja taisyklė: net tamsiausiomis valandomis nevalia kristi per žemai, nes tai tik viena praeinanti akimirka, – sakė jis. – O jeigu nevalia kristi per žemai, tuomet nevalia ir kilti per aukštai.“