Tačiau panašu, kad didžiausias pramonei tenkantis iššūkis 2020 m. bus visai kitas: nykstanti paklausa. Daugelis namų savininkų šiomis dienomis nėra nusiteikę ropštis ant stogo montuoti saulės sistemos – net ir tie, kurie buvo jau sutikę jas įsigyti ar išsinuomoti. Analitikai prognozuoja, kad šiais metais panelių įrengimas gyvenamuosiuose namuose gali sumažėti, o tai būtų didelė kliūtis sektoriui, siekiančiam kovoti su klimato kaita ir bandančiam pereiti iš nišinės į pagrindinę rinką.

„Kai tik užklupo virusas, visi susigriebė už galvų: „Dieve mano, o kaipgi Kinijos gamyba?“ – pasakoja Tara Narayanan, „BloombergNEF“ saulės pramonės analitikė. – Dabar kyla kitas klausimas: ar nežlugs pasaulinė paklausa?“

Koronaviruso pandemija sustabdė saulės energijos įrenginių montavimą gyvenamuosiuose namuose kaip tik tada, kai artėjama prie vasaros – svarbiausio šiai pramonei sezono. Socialinio atsiribojimo taisyklės privertė montuotojus nutraukti patikimas rinkodaros strategijas, tokias kaip prekių pardavimas nuo durų iki durų. Negana to, ką nors parduoti apskritai pasidarė nepalyginamai sunkiau: milijonai amerikiečių staiga liko be darbo.

Morgan Stanley“ prognozuoja, kad JAV gyvenamųjų namų saulės energijos apimtys antrąjį ketvirtį gali sumažėti 48 proc. (lyginant su pernai), trečiąjį ketvirtį 28 proc., o ketvirtąjį – 17 proc. Teigiama, kad klientai ketina „atidėti arba atšaukti namų atnaujinimą“. Tyrimų įmonė „Wood Mackenzie“, kuri šiais metais prognozavo 10 proc. gyvenamųjų namų saulės sistemų augimą, dabar mano, kad, lyginant su 2019 m., rinka gali susitraukti net 34 proc. Jau dabar kai kurie montavimo užsakymai buvo atidėti, kiti apskritai atšaukti. Remdamasis paskolų ir nuomos paraiškomis bei kitais veiksniais, saulės sistemų gamintojas „SunPower Corp.“ praėjusio mėnesio pabaigoje pranešė, kad antrojo ketvirčio gyvenamųjų namų saulės panelių paklausa gali nusmukti 10–30 proc. – ypač Kalifornijoje ir Niujorke.

„Atėjus baugiems laikams, žmonės tiesiog lenda į bunkerius, – sako „JMP Securities“ analitikas Joe Osha. – Niujorke ir Kalifornijoje kovo mėnesį nieko nevyko, tikriausiai mažai kas vyks ir balandį. Tai didelė problema.“

Posūkis išties staigus. Šiais metais saulės energijos federalinė mokesčių lengvata sumažėjo, bet paklausa ėmė kilti. Kalifornijoje, didžiausioje Amerikos saulės energijos rinkoje, daugumoje naujų namų reikalaujama įrengti saulės baterijas. Be to, namų savininkai vis dažniau ryžtasi apsirūpinti saulės energija ir baterijomis tose vietovėse, kur dažnai siaučia gaisrai ir pavojingos audros. Nerimas dėl tiekimo, nors ir neišnyko, bent jau palengvėjo.

Vos prieš kelias savaites saulės pramonės kompanijos skubėjo samdyti darbuotojus, nes ši darbo rinka pakankamai įtempta. Dabar 40 proc. respondentų, kuriuos apklausė didžiausia sektoriaus prekybos grupė „Solar Energy Industries Association“, pranešė, kad darbuotojai atleidžiami. Pardavimus taip pat paveikė išaugęs nedarbas.

„Žmonės neskuba pasirašyti 20 metų nuomos sutarties ar pakloti 20 000 dolerių už stogo sistemą, nes nežino, ar sugebės per artimiausius du ar tris mėnesius susimokėti būsto paskolos įnašą, – pastebi Gordonas Johnsonas. „GLJ Research“ analitikas. – Prognozuojame užsitęsusią recesiją.“

Pardavimai namų ūkiams dar niekada nebuvo tokie nestabilūs, sako Johnas Bergeris, „Sunnova Energy International Inc.“ generalinis direktorius. Tai paveikė daugelį kompanijų pardavėjų; kai kuriuos, priklausomai nuo lokacijos, sunkiau. Tačiau užsakymų atšaukimų rodiklis iš esmės nepasikeitė.

Gyvenamųjų namų saulės sistemoms kenkia ne tik pardavimai. Leidimų projektams išdavimas miestuose ir apskrityse sustojo dėl karantino, nes kai kuriems vyriausybės darbuotojams neleidžiama išduoti leidimų iš savo namų. Kalifornijoje vidutinis savaitinis leidimų skaičius nuo kovo vidurio sumažėjo beveik 40 proc., praneša San Diege įsikūrusi švarios energijos duomenų bendrovė „Ohm Analytics“.

Kai kurios kompanijos ir analitikai optimistiškai tikisi, kad paklausa po silpno antrojo ketvirčio gali vėl išaugti, jei pandemija per ateinančius keletą mėnesių bus sustabdyta. „Roth Capital Partners“ praėjusią savaitę paskelbė pranešimą, kuriame teigiama, kad perėjimas prie internetinių pardavimų galėtų padėti sumažinti rinkodaros išlaidas, o tai „padėtų pramonei sugrįžti į ankstesnę augimo trajektoriją greičiau, nei tikimasi“. Be to, namų saulės sistemomis ir akumuliatoriais vis dar domimasi, teigia Tomas Werneris, „SunPower“ generalinis direktorius.

Tačiau taip pat įmanoma, kad blogiausia dar prieš akis.

„Ar tai, kas šiandien vyksta Niujorke ir Kalifornijoje, po dviejų savaičių persikels į Teksasą ir Ilinojų? – svarsto Jeffas Osborne'as, „Cowen & Co“ akcijų analitikas. – Niekas nežino.“