Ankstyvasis pandemijos etapas Kinijoje sustabdė pagrindinių dalių tiekimą Vakarų valstybių gamintojams. Pasak Europos rekonstrukcijos ir plėtros banko (ERPB), šių valstybių kompanijos gali nutarti saugotis galimų tiekimo problemų ateityje, užsitikrindamos atsarginius pajėgumus arčiau namų.

„Šita kombinacija – viruso protrūkis, kuris parodė, kad daugelio pasaulio kompanijų tiekėjų bazė yra koncentruota viename regione, ir netikrumas dėl prekybos politikos, manyčiau, paskatins permąstyti pasaulines grandines“, – teigia Londone įsikūrusio banko vyriausioji ekonomistė Beata Javorcik.

Rytų Europos regionas, kuriam padėti išsikapstyti iš komunizmo prieš tris dešimtmečius ir buvo įkurtas ERPB, yra labai paranki išeitis.

Jo valstybės ribojasi su labiau išsivysčiusiais regiono vakarais, kur tokios kompanijos kaip „Airbus SE“ ir „Daimler AG“ šiuo metu yra priverstos uždaryti gamyklas, o automobilių gamintojai patiria sunkumų įsigydami reikalingas dalis.

Be to, Rytų Europos darbuotojai paprastai būna aukštos kvalifikacijos, daugelis valstybių yra Europos Sąjungos narės, turi sudariusios laisvosios prekybos paktus su bloku arba planuoja į jį įstoti. Atlyginimai, nors ir viršija Kinijos lygį, taip pat yra patrauklūs užsakovams, nes dažnas Rytų Europos gyventojas per mėnesį uždirba 400 dolerių ar dar mažiau.

„Kompanijoms vertėtų atsigręžti į šalis, kurios tradiciškai nebuvo laikomos tiekėjų baze, – siūlo B. Javorcik. – Kodėl gi mums neįdarbinus Ukrainos, Baltarusijos, Vakarų Balkanų žmonių?“