Tačiau kažin, ar pardavėjai artimiausiu metu nustos reikalauti 400 dolerių už dvigubą „Purell“ buteliukų, kurie paprastai kainuoja 10 dolerių, pakuotę. Antispekuliaciniai įstatymai yra sunkiai įgyvendinami, kai paklausa netikėtai viršija pasiūlą.

Kartais netgi sunku tiksliai apibrėžti pažeidimą, teigia šį reiškinį tyrinėjantis Toledo universiteto teisės profesorius Geoffrey Rappas.

„Nors instinktyviai jaučiame, kad kainos po stichinių nelaimių, žmogaus sukeltų katastrofų ar kažko panašaus į dabartinį koronaviruso protrūkį neturėtų beprotiškai svyruoti, – sako jis, – riba tarp reakcijos į natūralią pasiūlos-paklausos dinamiką ir iš tikrųjų draustinų veiksmų yra neryški.“

Iš esmės simboliniai

Daugelyje JAV valstijų galioja įstatymai, reglamentuojantys būtiniausių dalykų – kaip antai kuro ir maisto – įsigijimą kritinių situacijų metu. Tačiau jie iš esmės tėra simboliniai, teigia G. Rappas, nes kainos paprastai pašoka dar prieš paskelbiant ekstremalią situaciją.

Tiesą sakant, netgi egzistuoja viena ekonomikos teorija, kuri teigia, kad antispekuliacinių taisyklių apskritai neturėtų būti, nes jos trukdo pasiūlos-paklausos dėsniams efektyviai kovoti su stygiumi.

Vis dėlto yra dedamos tam tikros pastangos. Vašingtono valstijos generalinis prokuroras Bobas Fergusonas pranešė, kad jo kabinetas tikrina įtarimus dėl kainų išpūtimo ir paragino gyventojus pranešinėti apie spekuliavimo atvejus. Niujorko įstatymų leidėjas pristatė įstatymo projektą, pagal kurį parduotuvėms, prekiaujančioms veido kaukėmis „nesuvokiamai išpūstomis“ kainomis, būtų skiriamos baudos iki 25 000 dolerių.

Masačusetso senatorius Edwardas Markey laiške „Amazon.com Inc.“ generaliniam direktoriui Jeffui Bezosui skundėsi, kad kompanija daro nepakankamai, remdamasis anksčiau minėtu 400 dolerių kainuojančio „Purell“ pavyzdžiu.

Baudos, įkalinimas

Kai kurios Azijos vyriausybės grasina iš koronaviruso besipelnančioms įmonėms baudomis ir kalėjimu. Panašių veiksmų galimybę nagrinėja ir Europos reguliavimo institucijos.

Aliarmas dėl spekuliavimo kyla tuo metu, kai garsiai diskutuojama, ar koronavirusas galiausiai sukels infliaciją, ar defliaciją. Viena vertus, uždarytos gamyklos Kinijoje sukuria pasiūlos deficitą, kuris gali nesunkiai privesti prie trumpalaikio vartotojų kainų šuolio. Kita vertus, kyla rizika, kad virusas išplis visuose žemynuose, priversdamas žmones masiškai mažinti išlaidas ir šitokiu būdu sukeldamas pasaulinį ekonomikos nuosmukį.

Internetiniams prekybininkams, tokiems kaip „Amazon“ ir „eBay“, šiuo metu pagrindinė problema yra tai, kaip reaguoti į kainų šuolius savo svetainėse. Jų algoritmai yra skirti kovoti su tokiais šuoliais, be to, jie paskiria darbuotojų komandas stebėti ir koreguoti prekių kainų dinamiką. Tačiau iš esmės tai yra Sizifo darbas, nes produktai pašalinami tik tam, kad netrukus vėl atsirastų.

Dangų remiančios kainos plinta ir P2P prekyvietėse, tokiose kaip „Craigslist“ ir „OfferUp“. Vienas verslininkas iš Sietlo rankų dezinfekantą gamina pats – iš alavijų gelio ir spirito, supila gautą žalią marmalą į tuščius sportinių gėrimų buteliukus ir pardavinėja „Craigslist“ po 45 dolerius už vienetą.

Pirkėjai šnairuoja

Parduotuvės „Lampe Berger Paris“ Manhatano centre darbuotojas Moses Ifti prisipažįsta pastebėjęs pirkėjus šnairuojant, kai padidino rankų dezinfekanto kainą dvigubai – iki 10 dolerių. Ir vis dėlto trys žmonės iš lentynų susišlavė visus 30 buteliukų.

„Pirkėjai žiūri į mane keistai, bet juk visur kitur dezinfekantas išparduotas, – sako jis. – Žmonės žino, kad niekur kitur jo nebegaus. Tai ką daryti?“

Sukis kaip nori, bet panikuojantys pirkėjai sanitarinių prekių nori čia ir dabar. Remiantis „Helium 10“ duomenimis, devyni iš dešimties populiariausių „Amazon“ paieškos terminų nuo vasario 26 d. buvo susiję su koronavirusu.

Remiantis tuo pačiu „Helium“, „Amazon“ rankų dezinfekanto paieškos per pastarąsias 30 dienų šoktelėjo iki 1,5 milijono kovo 1 d., palyginti su 90 tūkst. gruodžio 1 d. Populiariausių rankų dezinfekavimo priemonių kainos išaugo dvigubai.

432 proc. augimas

Keičiasi ir kitų išlikimui būtinų produktų paklausa. Šaldyto maisto produktų pardavimai „Amazon“ šią savaitę, lyginant su praėjusia, pakilo 432 proc., o būtiniausių maisto atsargų populiarumas per tą patį laikotarpį išaugo 391 proc., teigia Michaelas Lagoni, elektroninės komercijos duomenų analizės firmos „Stackline“ generalinis direktorius.

Paprastai pirmiausia pašoka kainos internete; fizinėse parduotuvėse, kurios vis dar naudoja kainų etiketes, kurių klijavimas ir keitimas atima daug laiko, dažniausiai tiesiog pasibaigia atsargos.

„Amazon“ algoritmai, nustatantys, kuriuos produktus žmonės mato svetainėje, baudžia prekybininkus, leidžiančius savo produktų atsargoms pasibaigti, tad įprastomis aplinkybėmis kainų kėlimas yra išlikimo klausimas. Dėl pabrangimo tokiu atveju reikėtų kaltinti ne prekybininkus, o mašinas, dirbančias savo darbą.

„Amazon“ griūte užgriuvo dėl koronaviruso išaugusi paklausa, – pažymi Niujorko elektroninės komercijos tyrimų įmonės „Marketplace Pulse“ įkūrėjas Juozas Kaziukėnas. – Kainų nustatymo programinė įranga yra sukurta taip, kad automatiškai keltų kainas ir nespėjus papildyti atsargų prekės nepasibaigtų – būtent todėl paklausos augimo metu kainos smarkiai pakyla.“

Neadekvačios kainos

„Amazon“, „eBay“ ir „OfferUp“ pranešė, kad stebi savo svetaines, nors taisyklės, kuriomis jos vadovaujasi, nėra aiškios. Pavyzdžiui, „Amazon“ gali nubausti prekybininkus, kurie savo gaminiams uždeda neadekvačias kainas, tačiau nekonkretizuoja, kas būtent turėtų būti laikoma pažeidimais.

„Amazon“ netoleruoja spekuliacijos, todėl mūsų darbuotojų komandos ištisą parą stebi svetainę ir dėl išpūstų kainų jau pašalino dešimtis tūkstančių pasiūlymų, – pabrėžė „Amazon“ atstovas. – Esame nusivylę, kad kai kurie prekeiviai bando pasinaudoti šia pasauline sveikatos krize, todėl pašaliname ne tik jų pasiūlymus, bet ir paskyras.“

„OfferUp“ atstovas pranešė, kad įmonė ištrynė šimtus pasiūlymų, pažeidžiančių jos politiką.

„OfferUp“ nepatikslino, kaip nustato pažeidimą, tačiau įmonės atstovas sutiko, kad 100 dolerių už rankų dezinfekantą būtų tinkamas pavyzdys.

Skubūs veiksmai

Svetainė „eBay“, kurios kainų politika yra panaši į „Amazon“ ir „OfferUp“, ketvirtadienį paskelbė, kad uždraudžia naujus veido kaukių, rankų dezinfekantų ir higieninių servetėlių pasiūlymus „dėl reguliavimo apribojimų visose Jungtinėse Valstijose“.

„Craigslist“ į prašymus pakomentuoti neatsakė.

Kalifornijos gubernatorius Gavinas Newsomas trečiadienį pagyrė „Amazon“ už skubius veiksmus. Tai liudija, kad internetinės platformos daro pažangą įtikinėdamos reguliuotojus, jog yra aukos, o ne kaltininkės. Realybė tokia, kad „Amazon“ nepajėgia kontroliuoti situacijos prekyvietėje, kurioje skelbiama šimtai milijonų produktų, parduodamų daugiau nei dviejų milijonų nepriklausomų prekybininkų.

„Amazon“ veikia tokiu mastu, kad užkirsti kelią spekuliavimui labai sunku, – teigia buvęs „Amazon“ vadovas ir „CommerceIQ“, kuriančios programinę įrangą, padedančią įmonėms svetainėje pardavinėti produktus, įkūrėjas Guru Hariharanas. – Ši mašina yra milžiniška ir šiuo metu nesustabdoma, todėl žmogui sunku ją suvaldyti.“