Dėl augančio viruso protrūkio, kuris atbaido klientus ir pajamas, gali sumažėti kredito reitingai, sutrikti refinansavimo veiksmai, o kai kuriais atvejais kilti įsipareigojimų nevykdymo problema. Tai liečia ne tik kelionių bendroves: skolose klimpstantys prekių gamintojai, krovinių gabenimo firmos ir prabangių automobilių kompanijos išgyvena obligacijų išpardavimo bangas ir mažina pasaulinio augimo prognozes.

Investuotojai, kurie metų metus kišo pinigus beveik į viską, ką siūlė kredito rinkos, dabar, kai protrūkis išplito daugiau nei 65 šalyse, netenka drąsos. Tai kursto nerimą dėl ilgalaikio rizikingo turto nuosmukio. Nors visi centriniai bankai nuo JAV iki Jungtinės Karalystės ir Japonijos pareiškė, kad yra pasirengę įgyvendinti paskatas ir paremti kreditų rinkas, nėra aišku, ar tokia taktika suveiks, jei susidursime su istoriniu vartotojų paklausos nuosmukiu.

„Mes visi turėtume sunerimti, – teigia Azharas Hussainas, „Royal London Asset Management“, valdančio 6,1 mlrd. svarų sterlingų turtą, pasaulinio kredito vadovas. – Tikėtina, kad pirmosios poveikį pajus kelionių ir ciklinės kompanijos, turinčios ilgas tiekimo grandines, tačiau susirūpinimą kelia tai, kad jis pasieks ir išsivysčiusių rinkų vartotojus.“

„Diamond Hill Capital Management“ atstovai Billas Zoxas ir Johnas McClainas pirmadienį ryte investuotojams pranešė, kad nemato prasmės dar labiau mažinti palūkanų normas, jei virusas ir toliau trikdys verslo operacijas ir visi bus priversti dirbti iš namų. „Kompanijų finansų vadovai tikrai „neskaipins“ naujų kapitalo projektų planų“, – teigė jie.

Žemiau pateikta keletas kompanijų, kurias įtraukėme į kredito investuotojų ir reitingų firmų stebėjimo sąrašą, vis labiau didėjant viruso poveikiui žmonėms ir ekonomikai.

Oro linijos

„Virgin Australia Holdings“: Milijardieriui verslininkui Richardui Bransonui priklausančių oro linijų 2024 m. termino 425 mln. dolerių vertės obligacijos nuo praėjusios savaitės pradžios atpigo beveik 12 centų, o pirmadienį pasiekė rekordiškai žemą 85,2 centų kainą.

„Virgin Australia Holdings“


Bendrovė praėjusią savaitę perspėjo, kad dėl koronaviruso protrūkio per antrąjį 2020 m. pusmetį jos pajamos sumažės 33 mln. – iki 75 mln. dolerių. Praėjusią savaitę „S&P Global Ratings“ sumažino savo prognozę bendrovės atžvilgiu, kaip priežastį nurodydamas Kinijos piliečių atvykimo apribojimus.

„Garuda Indonesia“: 500 milijonai šio vežėjo pasaulinių „sukuk“ obligacijų, kurių terminas baigiasi 2020 m., nuo praėjusios savaitės pradžios atpigo 37 centais iki rekordinių 60,6 centų antradienį. Turizmas šalyje nyksta, o vyriausybė prognozuoja 4 mlrd. dolerių nuostolius dėl kelionių apribojimų.

Pardavėjai taip pat patiria spaudimą. Tokios kompanijos kaip „Gogo Inc.“ ir „Global Eagle Entertainment Inc.“, teikiančios keleiviams internetą „United“, „Delta“ ir „Southwest“ oro linijų lėktuvuose, skolų ir akcijų rinkose patiria nuosmukį, kylant susirūpinimui, kad kuo daugiau kompanijų nutrauks verslo keliones, tuo labiau sumažės belaidžio interneto paklausa skrydžio metu. Abi bendrovės yra įklimpusios į dideles (lyginant su jų pajamomis) skolas.

Lošimai

„Codere“: Jei viruso plitimas Europoje nebus sustabdytas, Ispanijos lošimų bendrovei gali būti sunkiau refinansuoti obligacijas, kurių terminas baigiasi kitais metais, praneša „Lucror Analytics“. Skola, siekianti 500 mln. eurų ir pasibaigianti 2021 m. lapkričio mėnesį, nuo vasario 21 d. sumažėjo 9 euro centais iki maždaug 87 centų, rodo „Bloomberg“ surinkti duomenys.

Makao kazino: Kinijos azartinių lošimų centras dėl viruso penkiolikai dienų uždarė 41 kazino, taigi per vasarį pajamos iš lošimų rekordiškai sumažėjo. Kovo mėnesį greičiausiai bus tas pats, rašo „Bloomberg Intelligence“ analitikė Margaret Huang.

Tai galėtų padaryti spaudimą JAV kazino kompanijoms, kurių verslas Makao yra gana didelis. „MGM China“, „MGM Resorts International“ padalinys, mėgino sušvelninti paktus, susietus su 1,25 mlrd. dolerių paskola, atsižvelgdamas tai, ką „MGM China“ generalinis direktorius Grantas Bowie pavadino „užsitęsusiu atsigavimo laikotarpiu“.

Kompanijos 750 mln. vertės obligacijos, kurių grąžinimo terminas 2026 m., atpigo 5,25 centais iki devynių mėnesių žemiausio lygio – 101,25. Tuo tarpu 1 mlrd. dolerių vertės obligacijos, kurias gruodį išleido „Wynn Resorts Ltd.“ Makao padalinys, sumažėjo iki 97 centų nuo beveik 102 centų vasario 12 d.

„Royal Caribbean Cruises“


Kelionės

Kruiziniai laivai: Keleiviniai laivai atsidūrė tarp labiausiai nukentėjusių rinkų po to, kai prie Japonijos krantų buvo karantinuotas laivas su daugiau nei 600 patvirtintų koronaviruso atvejų. Tai paragino masiškai atšaukti keliones ir nerimauti dėl pajamų. Nors didžioji sektoriaus dalis giriasi investicinio lygio reitingais ir gana stipriais balansais, auganti krizė kelia susirūpinimą, kad tiems reitingams gali grėsti pavojus, jei virusas nebus suvaldytas.

Pakanka pažvelgti į kredito įsipareigojimų nevykdymo apsikeitimo sandorių rinką, kur kredito investuotojai perka draudimą nuo nuostolių. Kruizinių kelionių organizatoriaus „Royal Caribbean Cruises Ltd.“ sutarčių kaštai per mažiau nei savaitę išaugo daugiau nei trigubai.

„Tui AG“: Vokietijos kelionių paslaugų teikėjo reitingas buvo sumažintas nuo „BB“ iki „BB-“ dėl neigiamų „S&P“ prognozių penktadienį, kadangi tikimasi, jog koronavirusas gali pakenkti užsakymams ir dar labiau padidinti riziką, su kuria jau susiduriama dėl „Boeing 737 Max“ atšaukimo ir neįprastų oro sąlygų. 300 mln. eurų vertės „Tui“ obligacijos, kurių terminas baigiasi 2021 m. spalį, atpigo beveik 7 euro centais iki 95 centų.

Pramogos

Kompanijos ir savivaldybės nebeleidžia lankytojų į tokias vietas kaip muziejai, kazino ir kino teatrai, siekiant išvengti plataus masto užkrato. „AMC Entertainment Holdings Inc.“ obligacijos praėjusią savaitę nusmuko iki pavojingo lygio, kai Italijoje teko uždaryti 22 iš 47 jai priklausančių kino teatrų.

Nors manoma, kad uždarymas kompanijai neturės didesnės įtakos, protrūkis JAV gali iš tikrųjų sukelti problemų, ketvirtadienį pranešdamas apie uždarbį pažymėjo generalinis direktorius Adamas Aronas. Kompanija jau ir taip kenčia dėl mažėjančio kino teatrų lankomumo: pranešama, kad 2019 m. JAV bilietų pardavimai nukrito 4,4 proc. „AMC“ 600 mln. dolerių vertės obligacijos, kurių terminas baigiasi 2025 m., atpigo 81,5 cento – daugiau nei 10 proc.

Energetika

Kaip praneša „Goldman Sachs Group Inc.“, virusui vis labiau plintant, pasaulis susiduria su didžiausiu paklausos šoku nuo pasaulinės finansų krizės. Naftos ir dujų kompanijos visame pasaulyje išgyvena stresą, bijodamos visuotinio sulėtėjimo. Kai kurios, pavyzdžiui, „Chesapeake Energy Corp.“ ir „Whiting Petroleum Corp.“, kredito rinkose nusmuko į nerimą keliantį lygį: „Chesapeake“ 2025 m. obligacijos atpigo iki 60 centų, o „Whiting“ – iki maždaug 38 centų.

Foto: AP / Scanpix


Tuo tarpu Azijoje Indijos „Vedanta Resources Ltd.“ 2024 m. obligacijos praėjusią savaitę atpigo 7,5 cento, nes virusas atsiliepė prekių kainoms, o Indonezijos „Medco Energi Internasional Tbk“ obligacijų rinkoje taip pat šiek tiek nukrito.

Krovinių gabenimas

Kinija yra įsitvirtinusi kaip pagrindinis jūrų pramonės krovinių šaltinis, taigi dėl viruso protrūkio visame pasaulyje buvo sutrikdytas prekių pristatymas vartotojams. Virusui keliant chaosą fizinėse tiekimo grandinėse ir pasaulinėje prekyboje, logistikos pramonėje daugėja atšauktų reisų, dykai stovinčių konteinerių ir krentančių tarifų.

„CMA CGM“, trečioji pagal dydį pasaulyje krovinių gabenimo kompanija, siekia refinansuoti 1 mlrd. dolerių skolą, kurios terminas baigiasi kitais metais, tačiau koronavirusas gali sužlugdyti šio operatoriaus, kuris buvo įkurtas Šanchajuje 1992 m., planus. Šiuo metu kompanijos obligacijos, kurių terminas baigiasi 2025 m. sausį, kainuoja 65 centus, nors praėjusį pirmadienį dar siekė 70 centų.

Automobiliai

Praėjusią savaitę „Aston Martin“ 2022 m. balandžio mėnesį mokėtinos obligacijos atpigo maždaug 6 centais iki 92 centų po to, kai ji atsisakė paskelbti informaciją apie savo naujojo visureigio pardavimus. Kompanija tikisi augimo Kinijoje, kad padvigubintų pardavimų apimtį.

„Jaguar Land Rover“ išleistos obligacijos per tą patį laikotarpį taip pat atpigo maždaug 6 centais. Pirmadienį 2024 m. lapkričio mėnesį mokėtinos obligacijos kainavo apytiksliai 95 centus. Baimė dėl koronaviruso sutrikdė kompanijos planus išleisti naujas obligacijas JAV doleriais.