Tačiau tai gali būti tik ledkalnio viršūnė, nes kol kas sunkiausias smūgis kliuvo pardavimo ir tiekimo grandinėms, kurios turi daugiausia reikalų su Kinija.

Bloomberg Economics“ atlikto tyrimo duomenimis, epidemijai sparčiai plintant iš Pietų Korėjos į Iraną, Italiją ir likusią Europą, vis daugiau „S&P 500“ kompanijų nerimauja dėl protrūkio išplitimo po visą pasaulį. Kalba eina apie beveik 220 įmonių, kurių bendra rinkos kapitalizacija nuo sausio 22 iki vasario 27 d. viršijo 10 trilijonų dolerių.

„Bloomberg Economics“ atkreipė dėmesį į tai, kad per praėjusią savaitę, kai „S&P 500“ nukrito 11 proc. (tai buvo blogiausia savaitė nuo 2008–2009 m. pasaulinės finansų krizės pradžios), komentarų tonas tapo pesimistiškesnis – vis daugiau įmonių praneša apie galimą sulėtėjimą.

„Dabar, kai matome, jog virusas pradeda plisti Europoje ir kitose pasaulio dalyse, akivaizdu, kad atsidūrėme labai nestabilioje ir dinamiškoje situacijoje“, – tiekimo grandinių konferencijoje vasario 25 d. netoli Dalaso kalbėjo „Levi Strauss & Co“ generalinis direktorius Chipas Berghas. San Fransiske įsikūręs džinsų gamintojas, kurio pardavimai maždaug 3 proc. priklauso nuo Kinijos, prieš kelias savaites perspėjo, kad virusas artimiausiu metu pristabdys augimą šioje šalyje.

Europa jau kenčia nuo viruso padarinių: skaudžiausias smūgis tenka oro linijoms, oro uostams ir viešbučių operatoriams, nes korporacijos riboja verslo keliones, be to, atšaukiami tokie svarbūs renginiai kaip Ženevos tarptautinė automobilių paroda.

Penktadienį tiek „British Airways“ patronuojanti kompanija „IAG SA“, tiek „Finnair“ ir „EasyJet Plc“ perspėjo apie sumažėjusią paklausą.

Pasaulio sveikatos organizacijai padidinus pasaulinę naujojo koronaviruso riziką nuo „aukštos“ iki „labai aukštos“, tokios kompanijos kaip „Nestle SA“ ir „Amazon.com Inc.“ imasi drastiškų priemonių apriboti verslo kelionėms. Būgštavimai dėl ekonominio nuosmukio drebina pasaulines rinkas, o visų mintyse sukasi klausimas: ar tik netaps JAV, kuri iki šiol laikėsi nuošalyje, nauja auka?

Didžiąją vasario mėnesio dalį tikimybė, kad poveikis pajamoms išplis už Kinijos ribų, buvo vertinama kaip mažai tikėtinas scenarijus. Kompanijoms, kurios šalyje neužsiėmė dideliu verslu arba kurių tiekimo grandinės diversifikuotos, grėsmė neatrodė galinti būti reikšminga.

Konferenciniuose pokalbiuose ir interviu dešimtys vadovų pateikė atsargiai optimistišką ilgalaikę pramonės perspektyvą – kai tik pasibaigs neaiškaus masto ir galimai rimtas viruso poveikis.

• „InterContinental Hotels Group Plc“ generalinis direktorius protrūkį pavadino „trumpalaikiu užtemimu“.

• „Vitol Group“ vadovas pažymėjo, kad vėliau šiais metais naftos rinka turėtų atsigauti.

• „Puma SE“ neprognozuoja ilgalaikio poveikio nei visai sportinių drabužių pramonei, nei savo prekės ženklui.

• Prancūzijos prabangos prekių milžinė „L’Oréal SA“ sulėtėjimą taip pat vertina optimistiškai ir teigia, kad jis laikinas – kaip jau buvo per ankstesnius virusų protrūkius (SARS 2003 m. ir MERS 2015 m.).

Poveikis už Kinijos ribų

„Pastebime, kad kompanijos daugiausia kalba apie viruso poveikį iš Kinijos perspektyvos ir neakcentuoja galimo smūgio finansams dėl didesnio išplitimo į Azijos ir Ramiojo vandenyno regioną ar dar toliau“, – vasario 21 d. apžvalgoje pažymėjo „Barclays“ Europos akcijų strategai.

Tą pačią savaitę „Goldman Sachs Group Inc.“ išreiškė susirūpinimą, pranešdami investuotojams, kad šie galimai per menkai įvertina poveikį kompanijų pajamoms. „Santykinai silpno pajamų augimo kontekste nereikėtų pernelyg atsipalaiduoti, nes galime sulaukti ir neigiamų pajamų“, – interviu „Bloomberg Television“ teigė Peteris Oppenheimeris.

Po savaitės „Goldman“ strategai, vadovaujami Davido J. Kostino, atnaujino savo JAV pajamų modelį, įtraukdami galimybę, kad virusas išplis dar plačiau. Šiuo metu bankas neprognozuoja JAV kompanijų pelno augimo 2020 m.

Situacija sparčiai keičiasi: tiek „Microsoft“, tiek „Apple“ praėjus vos kelioms savaitėms po prognozių paskelbimo pateikė perspėjimus dėl pelno.

Vasario 26 d. „Microsoft“ sumažino dabartinio ketvirčio pardavimų perspektyvas, pabrėždamas, jog nesitiki pasiekti „Windows“ asmeninių kompiuterių programinės įrangos ir „Surface“ įrenginių pardavimų gairių, kadangi tiekimo grandinė normalizuojasi lėčiau nei tikėtasi. „Apple“ vasario 17 d. pareiškė, kad dėl darbo sulėtėjimo ir sumažėjusios išmaniųjų telefonų paklausos nepasieks savo ketvirčio pajamų prognozės, kurią pateikė sausio pabaigoje.

Sunku kiekybiškai įvertinti

Dauguma kompanijų, perspėjusių apie poveikį, pabrėžė, kad kol kas sunku kiekybiškai jį įvertinti, arba pažymėjo, kad savo visų metų gairėse į epidemiją neatsižvelgia. Tarp jų – „Nike Inc.“, viena pirmųjų pasaulinių korporacijų, mėnesio pradžioje perspėjusių apie žymų poveikį; žaislų gamintoja „Mattel Inc.“; prietaisų milžinė „Royal Philips NV“, o visai neseniai – ir „British Airways“ patronuojanti kompanija „IAG“, kuri penktadienį sumažino savo perspektyvą.

Tarp tų, kurie pateikė tikslesnius skaičius, buvo spirito gamintoja „Diageo“, pažymėjusi, kad šią savaitę virusas sumažins pardavimus net 325 milijonais svarų sterlingų (417 mln. dolerių), nes šiais metais daugelyje Kinijos vietovių teko uždaryti barus ir restoranus. Kadangi virusas plinta ir už Kinijos ribų, jis taip pat turi įtakos pardavimams Pietų Korėjoje ir Japonijoje, praneša „Diageo“.

Kol kas pirmasis ketvirtis dar tik įpusėtas, todėl sunku įvertinti poveikį pajamoms neturint daugiau informacijos iš kompanijų. Šiuo metu yra aišku, kad jis bus plačiai paplitęs tarp įvairių pramonės šakų ir netolygus tarp skirtingų įmonių. Vieni pažeidžiamiausių – kelionių, laisvalaikio ir automobilių sektoriai. Remiantis „Boston Consulting Group“ ir „Sanford C. Bernstein“ atlikta 28 aukščiausių vadovų apklausa, viruso protrūkis 2020 m. gali sumažinti prabangos prekių pardavimus net 40 milijardais eurų ir apytikriai 13 proc. sumažinti ikimokestines pajamas.

Po „Apple“ perspėjimo apie Kinijos pardavimus ir tiekimo grandinę, „Fundstrat Global Advisors“ strategas Thomas J. Lee apskaičiavo, kad poveikis „S&P 500“ kompanijoms, kurios vykdo verslą Kinijoje (maždaug pusei jų) gali reikšti 5–15 proc. pelno sumažėjimą per pirmąjį ketvirtį. Tai reikštų 1–3 dolerių pelno nuostolius kiekvienai akcijai arba 8–25 milijardų dolerių nuostolių grynosioms pajamoms, vasario 18 d. rašė Th. J. Lee.

„Kas blogiausia galėtų nutikti? Koronavirusas pirmiausia paveiks Kiniją, – pažymėjo strategas. – Tačiau jis gali išplisti į Europą ir galbūt JAV. Tai jau būtų sunkesnis smūgis.“