„Qantas Airways Ltd.“, „Korean Air Lines Co.“ ir „Singapore Airlines Ltd.“ bendrovės „Scoot“ padalinys yra vienos iš vežėjų, padėjusių evakuoti žmones iš viruso protrūkio epicentro, Kinijos Uhano miesto, ir iš kruizinio laivo Japonijoje. Todėl siekdamos užtikrinti, kad gelbėjimo misijoms naudoti lėktuvai yra saugūs naudoti, bendrovės sustiprino lėktuvų valymo priemones.

Standartiniai valymai dulkių siurbliu ir šluostėmis virto sterilizavimo procedūromis, kokios paprastai atliekamos ligoninėse, – naudojami produktai, galintys sustabdyti lytiniu keliu plintančias ligas ir auksinio stafilokoko MRSA sukeliamą infekciją. Kaip tas buvo daroma? Ar esama bent mažiausių rizikų keleiviams, skrisiantiems tais lėktuvais, kai jie vėl bus eksploatuojami? Štai keletas atsakymų:

Kokie valymo produktai naudojami?

„Qantas“ naudojo „Viraclean“, Sidnėjuje įsikūrusios „Whiteley Corp.“ gamybos dezinfekavimo priemonę. Anot gamintojo, tai rožinis, citrinų kvapo skystis, žudantis įvairias bakterijas ir virusus, įskaitant hepatito B ir herpeso (herpes simplex).

Paviršiai, smarkiai suteršti krauju ar prakaitu, turi būti mirkomi neskiestu „Viraclean“ skysčiu. Rekomenduojama naudoti pirštines ir akis apsaugančias priemones, nors šis dezinfekantas nėra priskiriamas prie pavojingų medžiagų, tvirtina „Whiteley“.

„Korean Air“ pasirinko „MD-125“. Tai atskiesta „D-135“ versija, „Microgen“ gamybos valymo tirpalas, naudojamas įvairiausiose pramonės šakose, nuo sveikatos priežiūros iki paukštininkystės. Anot bendrovės, „MD-125“ veikia 142 bakterijas ir virusus, įskaitant salmoneles, paukščių gripą, ŽIV ir tymus.

Kaip valomi lėktuvai?

„Quantas“ naudojo tą patį lėktuvą „Boeing 747“ per du skrydžius į Uhaną ir dar vieną skrydyje iš Tokijo į Australiją. Lėktuvas buvo valomas trisdešimt šešias valandas. Pagalvės, apklotai, žurnalai ir ausinės – visi ligi vieno buvo išmesti, tvirtino oro linijos. Lėktuvo salonas – visos sėdynės, grindus, atramos rankoms, atlenkiami staliukai, viršutinės bagažo lentynos ir sienos – buvo dukart išpurkštas dezinfekcinėmis priemonėmis.

Foto: Zuma Press / Scanpix


Tada visi salono paviršiai buvo ištrinami ir nušluostomi. Lėktuvo oro filtrai, kurie primena operacinėse naudojamus filtrus, taip pat buvo pakeisti naujais. 747 lėktuvas jau šią savaitę grąžintas į komercinį maršrutą „Sidnėjus-Santjagas“, kaip rodo flightaware.com duomenys.

Bendrovė „Korean Air“ naudojo vieną ir tą patį „Boeing 747“ dviem skrydžiams iš Uhano ir „Airbus A330“ orlaivį – trečiajam skrydžiui. Valytojų komanda ne tik išpurškė ir nušluostė lėktuvų saloną, bet ir pakeitė sėdynių uždangalus, skiriančias užuolaidėles šalia salono virtuvėlės, ir dezinfekavo bagažo patalpą, skelbė oro linijos. Lėktuvus leista vėl eksploatuoti, tik gavus leidimą iš Korėjos ligų kontrolės ir prevencijos centrų.

„Scoot“, pigių skrydžių vežėja, priklausanti oro linijoms „Singapore Airlines“, išpurškė lėktuvo salonus „pramonėje naudojamomis dezinfekcijos priemonėmis“, vadinamuoju „garinimo būdu“.

Kokios ateities perspektyvos?

Galbūt ateityje bus įmanoma dezinfekuoti lėktuvo vidų apskritai be jokių chemikalų. „ACT Global“, kurios valymo sistema naudojama viešbučiuose ir kruiziniuose laivuose, sukūrė tokį purškalą, kuris, padengdamas paviršių plona plėvele, leidžia lėktuvo salonui faktiškai pačiam išsivalyti – jo poveikis trunka nepertraukiamus dvylika mėnesių.

Kai skaidrią plėvelę veikia šviesa, įvyksta fotokatalizės reakcija, nužudanti mikrobus ir išgryninanti orą, skelbia danų bendrovė. Pasak įmonės vyriausiojo technikos pareigūno Christopherio Luscherio, produktas, vadinamas „Premium Purity“, buvo veiksmingai išbandytas kovoje su koronavirusų štamais.

Kas yra daroma šiuo metu?

Daugelis oro linijų sustiprino įprastas valymo procedūras, siekdamos apriboti užkrėtimo rizikas.

„Singapore Airlines“ kai kuriuose skrydžiuose atsisakė karštų drėgnų rankšluosčių ir bendro naudojimo ledinių, paprastai randamų sėdynių nugarėlėse. Po kiekvieno skrydžio atlenkiami staleliai ir televizorių ekranai yra dezinfekuojami, tuo tarpu ausinės, galvos atramų uždangalai ir antklodės pakeičiamos, teigė bendrovė. Anot „Singapore Airlines“, salono oro filtrų sistema veikia panašiai kaip ligoninių operacinėse.

„Cathay Pacific Airways LTd.“, ko gero, labiausiai sveikatos krizės paveiktos oro linijos už Kinijos žemyninės dalies, teigia dezinfekuojanti visus salono paviršius po kiekvieno skrydžio, įskaitant ir kūdikių lovytes. Bet kuris lėktuvas, kuriame buvo patvirtintas koronaviruso atvejis, yra dar kartą išvalomas ir dezinfekuojamas, teigia „Cathay“.

Karšti drėgni rankšluosčiai, pagalvės, ausinės ir žurnalai nebesiūlomi skrydžiuose į Kiniją ir iš jos, o „duty-free“ prekių prekyba salonuose laikinai sustabdyta. „Korean Air“ atsisakė pagalvių ir antklodžių skrydžiuose į žemyninę Kiniją, Honkongą, Taivaną ir Mongoliją.