Jungtinės Karalystės laukia tikrai ne vienas galimas padarinys, kai ji pradės plėtoti savo naujus ekonominius santykius su Europos Sąjunga 2021 metais, nebent JK ir blokas įstengtų atrasti tinkamus sprendimus per šiais metais vyksiančias prekybos derybas, teigia Britų pramonės konfederacija (Confederation of British Industry, CBI), kuri atstovauja 190 000 verslovių.

Kaip nurodoma pirmadienį publikuotoje ataskaitoje „Red Tape Challenge“, CBI išskirti scenarijai būtų įgyvendinami pagal ribotą laisvosios prekybos sutartį tarp Jungtinės Karalystės ir ES. Jie perspėja apie galimą ekonomikos sutrikdymą, net jeigu šalies premjeras Borisas Johnsonas pasiektų savo pagrindinį derybų tikslą- išsaugoti nulinį tarifą, nulinių kvotų susitarimą su bloku, panašų į tą, kokį ES pasirašiusi su Kanada.

„Šiose derybose reikia stengtis visomis išgalėmis sutaupyti eksportuotojų laiką bei lėšas, išvengiant naujos dokumentacijos, papildomų išlaidų bei vilkinimų, – elektroniniame pareiškime teigia CBI generalinė direktorė Carolyna Fairbairn, – taip būtų apsaugotas Jungtinės Karalystės pasaulinis konkurencingumas, darbo vietos ir plėtra.“

Daugiausia nepasitenkinimo reiktų laukti iš įmonių, kurios bus priverstos laikytis dviejų atskirų reguliavimo sistemų, pildyti naujus muitinės dokumentus ir atsisakyti rinkos prieigos prie paslaugų. Tam, kad būtų išvengta tokių trikdymų, prireiks išsamių susitarimų ir plataus masto bendradarbiavimo, pabrėžia CBI.

Žemiau pateikiami CBI pavyzdžiai, susiję su reglamentavimo skirtumais, (kuriuos vyriausiasis „ Brexit “ derybininkas Davidas Frostas praėjusią savaitę įvardino kaip didelį „Brexit“ pliusą):

- Automobilių gamintojai, kad atitiktų abejus standartus, išleistų nuo 350 000 svarų (454 000 JAV dolerių) iki 500 000 svarų transporto priemonių tipo patvirtinimui.

- Kosmetikos gamintoja, kad atitiktų atskiras Jungtinės Karalystės ir ES taisykles, išleistų du milijonus svarus sterlingų savo šampūnų, kondicionierių bei dažų registracijai.

- Čiužinių gamintojai, tikrindami savo gaminių atsparumą ugniai (degumą), turėtų du kartus deginti savo produktus, tuo atveju, jeigu abiejų pusių degumo atsparumo taisyklės nebūtų pripažintos lygiavertėmis. Tas pats būtų taikytina orkaičių pirštinėms, vaikiškiems drabužiams, žaislams, testuojamiems dėl dūžtamumo, bei automobiliams, paleidžiamiems į sieną išbandant oro pagalves, teigė CBI.

- Paukščių bei vištų kiaušinių ūkių ūkininkai turėtų paleisti dvi atskiras gamybos linijas ir atskirai auginti paukščių pulkus, kad galėtų pardavinėti tiek Jungtinės Karalystės, tiek ES rinkoms.

Tokių trikdymų galima būtų išvengti, jeigu Jungtinė Karalystė ir ES susitartų dėl abipusio kiekvienos iš jų standartų bei vertinimo procesų pripažinimo, teigė CBI.

Dėl muitinių CBI nustatė:

Kiltų bent 300 svarų sterlingų papildomų išlaidų parduodant lazaniją su jautiena į ES, nes tam prireiktų muitinių deklaracijų bei eksportuojamų produktų sveikumo sertifikatų. Pastarųjų galima būtų išvengti, jeigu Jungtinė Karalystė ir ES susitartų dėl viena kitos maisto reguliavimo pripažinimo, teigė CBI.

10,9 proc. tarifas dėl JK mažmenininkės gatavo vištienos kario „nuosavo ženklo“, net jeigu JK ir ES ir būtų pasirašiusios laisvosios prekybos susitarimą (FTA). Jeigu į produkto sudėtį įeitų vištiena iš Tailando ir jeigu nustatytos prekybos taisyklės būtų panašios į tas, kurios numatytos ES-Kanados sutartyje, produktas nebūtų laikomas kaip gaminys, kilęs iš JK, ir nebūtų vertinamas kaip gaminys, turintis teisę į nulinį tarifą.

Dėl paslaugų pranešime perspėjama:

JK profesionalų kvalifikacijos gali būti nepripažįstamos ES, o tai reikštų, kad tokie darbuotojai kaip auditoriai, panorę dirbti kurioje nors ES narėje, turėtų visiškai persikvalifikuoti.

Prekių transportavimas tarp JK ir ES gali būti sutrikdytas, nes pasirašytoje sutartyje nebūtų leidžiama vežėjams laisvai vykdyti operacijas abiejose teritorijose.