„High Speed 2“ (HS2) projektas taps didžiausiu Europos infrastruktūros projektu, bet jis buvo ne kartą atidėliojamas bei kritikuojamas dėl prasto vadovavimo darbams. Ir per visą šį laiką projekto kaina šoktelėjo, manomai, iki daugiau nei 100 mlrd. svarų (daugiau nei 120 mlrd. Eur). Traukiniai greičiausiai bus paleisti ne anksčiau kaip 2031 metais.

B. Johnsonas tiki, kad naujoji linija, jungianti sostinę su Birmingamu, o vėliau einanti iki Mančesterio bei Lidso, yra itin svarbi siekiant atgaivinti ekonomiką „primirštose“ bendruomenėse, kurios rėmė „Brexit“ idėją ir balsavo už konservatorius per praėjusį gruodį vykusius rinkimus.

Didelis greitis, didžiulės išlaidos

HS2 išplės pajėgumus ir sutrumpins kelionės laiką – už didžiulę kainą.

„Mūsų karta susiduria su istoriniu pasirinkimu, – pareiškė B. Johnsonas skelbdamas savo sprendimą parlamente antradienį. – Mes galime užkrauti kitai kartai transporto priemonių perpildymo keliuose problemą, priversdami juos lūkuriuoti ilgas valandas važiuojamojoje dalyje, arba galime išdrįsti priimti sprendimą – kad ir koks sunkus bei kontroversiškas jis būtų, – kuris užtikrins klestėjimą kiekvienoje šalies dalyje.“

High Speed 2
Foto: Scanpix

Politiniu požiūriu projektas yra labai opus B. Johnsono vyriausybei. Plano šalininkai tvirtina, kad nutiesus liniją sutrumpės kelionės laikas, padidės pajėgumai, bus sukurtos darbo vietos ir bus palengvintas susisiekimas tarp šiaurinių bei centrinių Anglijos dalių ir turtingesnių pietų. Dabar, kai Jungtinė Karalystė pasitraukė iš Europos Sąjungos, pagrindinė politinė misija yra atgaivinti buvusius šalies pramonės centrus.

Pirmą kartą už torius

Jis laimėjo daugumą parlamente, didžiąja dalimi dėl to, kad jam pavyko įtikinti tų rajonų rinkėjus jį paremti; kai kuriuose iš šių rajonų, kur tradiciškai renkami leiboristai, pirmą kartą buvo renkami konservatoriai.

Bet nemažai parlamento torių narių priešinasi HS2, nes greitaeigė geležinkelio linija drieksis pro jų rajonus, sukeldama trikdžių tūkstančiams rinkėjų ir sugriaudama jautrią aplinką, įskaitant senas miškų vietoves ir gamtos draustinius. „HS2 Ltd.“ projekto vadovai kritikuojami dėl vilkinimo ir nesugebėjimo sumažinti kaštus.

„HS2“ yra nemėgstamas, nepageidaujamas ir labai prastai valdomas, – B. Johnsonui sakė konservatorių parlamentaras Andrew Bridgenas. – Jis gali tapti didžiule našta bei kliūtimi šiai vyriausybei.“ Kiti aukšto rango toriai, įskaitant Grahamą Bradį ir buvusį kabineto ministrą Jeremį Wrightą, taip pat pasisakė prieš projektą.

„Mes absoliučiai pritariame transporto revoliucijai, kurios dėka būtų mažinama tarša ir anglies dioksido išmetamas kiekis, bet naikinti fauną ir florą bei saugotinas gamtos vietoves – visiškai netinkamas kelias, – kalbėjo JK „Greenpeace“ organizacijos vykdomasis direktorius Johnas Sauvenas. – Daugiau ne šimtas senų miškų bus išardyta arba sunaikinta 33-jose išskirtinės mokslinės vertės vietovėse (SSSI) ir šimtuose vietos gyvūnijos plotuose.

Ministerijų priežiūra

B. Johnsono teigimu, vyriausybė užsakė HS2 projekto apžvalgą, kurios autoriai priėjo išvadą, jog projektas akivaizdžiai juda į priekį, nepaisant ligšiolinių problemų. Jis pažadėjo per nauja įvertinti išlaidas ir paskirti vyriausybės ministrą, kuris visu etatu būtų atsakingas už projekto įgyvendinimą.

„Ši šalis tempiama žemyn dėl mūsų netinkamos infrastruktūros“, – sakė B. Johnsonas.

„Našiai veikianti transporto sistema padėtų išvalyti orą ir sumažinti taršą, bei nustumti automobilius nuo kelių, – kalbėjo jis Bendruomenių rūmuose. – Mes galime sutrumpinti jums kelią, ir jums atsiras daugiau laiko savo šeimoms ir išaugs produktyvumas, – ir sutelkti verslą bei investicijas į primirštas bendruomenes.“

HS2 traukiniai pasieks 225 mylių (362 kilometrų) per valandą greitį, didesnį nei dauguma kitų pasaulinių greitaeigių linijų. „Eurostar“ traukiniai „High Speed I“ Lamanšo tunelio linija, kursuojantys į kontinentinę Europą ir iš jos, pasiekia 186 mylių per valandą (299 km per valandą), tuo tarpu šalies viduje kursuojančių traukinių greitis siekia 140 mylių per valandą (225 km per valandą). Be to, HS2 patrigubins šiaurės-pietų geležinkelio pajėgumus, linija per valandą naudosis iki keturiolikos traukinių.

High Speed 2
Foto: Scanpix

Sprendimas tęsti HS2 projektą buvo priimtas po to, kai „Okaervee Rpeort“ apžvalgos autoriai priėjo prie išvados, kad turėtų būti pastatytas visas „Y-formos“ tinklas. 130 puslapių ataskaitoje, kurioje remtasi civilinio inžinieriaus Douglaso Okervee tyrimu, atmesti tokie pasiūlymai kaip tiesti tik dalį linijos, pradedant nuo Mančesterio – taip pasiekiant paskatinti šiaurinės dalies ekonomikos augimą; arba pristabdyti statybas Londono pakraščiuose, kurie laikomi nepraktiški arba kuriuose esą neįmanoma optimaliai panaudoti lėšas.

Didelė kaina

HS2 šiuo metu gali kainuoti 87,7 mlrd. svarų, 2019 metų kainomis, - daug daugiau už biudžete numatytą 62,4 mlrd. svarų sumą, perspėjama ataskaitoje, o jeigu numatyta išlaidų suma ateityje bus viršijama ir toliau, tarkim, apie 20 proc., galutinė sąskaita gali siekti 105 mlrd. svarų sterlingų. Londono-Birmingamo linija turėtų būti atidaryta apie 2031 metus, nors anksčiau statybas užbaigti planuota 2026 metais; Mančesterio ir Lidso dalies statybos turėtų būti užbaigtos 2040 metais, nors anksčiau buvo numatytas 2033 metų terminas.

Kriterijai bei sąlygos, būtinos norint užtikrinti HS2 deramą integraciją su likusia geležinkelio sistema ir kitomis transporto formomis bus publikuotos šią savaitę, sakė B. Johnsono atstovas spaudai Jamesas Slackas. Vyriausybės finansinis paketas, numatytas HS2 projektui, siekia 72–98 mlrd. svarų sterlingų; anot J. Slacko, į šį skaičių įskaičiuotos ir specialiosios išlaidos „nenumatytiems atvejams“.

Kaip rodo rugpjūčio duomenys, didžiausios HS2 sutartys yra pasirašytos dėl linijos ir jos stotelių statybos darbų, už mažiausiai 11,5 mlrd. svarų sterlingų, paskirstytų per 27 konkursus.

„Balfour Beatty Plc.“, didžiausia Jungtinės Karalystės civilinės inžinerijos grupė, drauge su Prancūzijos „Vinci SA“, rodo pavyzdį sudarydama sutartis dėl tiltų, tunelių, pylimų ir viadukų projektavimo bei statybos, visi šie pirmojo linijos etapo darbai šiaurinėje šalies dalyje įvertinti apie 2,5 mlrd. svarų sterlingų.

Tos pačios dvi bendrovės, kartu su Paryžiuje įsikūrusia SYSTRA SA, dalyvauja statant už vieną mlrd. svarų transporto mazgą, esantį tarp HS2, Londono metro ir pagrindinės linijos į pietvakarių Angliją „Old Oak Common“, Londone.