Tik nedidelis skaičius Europos kompanijų Kinijoje dalyvauja „Vienos juostos, vieno kelio“ iniciatyvoje, atlikę savo narių apklausą išsiaiškino Europos prekybos rūmai, rezultatus paskelbę ketvirtadienį Pekine. Iššūkių, su kuriais susiduria Europos kompanijos, sąrašo viršuje – skaidrumas. Šiek tiek didesnis Europos bendrovių skaičius pažymi pastebėjusios teigiamą poveikį dėl naujų logistikos galimybių ir išaugusių prekybos srautų su šalimis, vykdančiomis BRI projektus.

„Vienas iš pastebimiausių aspektų, susijusių su BRI projektais, yra tas, kad jie retai būna skaidrūs“, – teigiama pranešime ir priduriama, kad Europos kompanijos nuo pat programos pradžios susidūrė su dalyvavimo iššūkiais. Atsižvelgiant į „Vienos juostos, vieno kelio“ mastą, dauguma respondentų savo dalyvavimo lygį įvardijo „trupiniais nuo stalo“, teigiama pranešime.

Iš 132 apklausos respondentų tik 20 nurodė pateikę pasiūlymus bent vienam su BRI susijusiam projektui: septyni pasisiūlė tapti tiesioginiais rangovais, o trylika – subrangovais. Daugelis jų dalyvavo įkalbėti Kinijos verslo partnerių ar vyriausybės. Visi, išskyrus keletą, atliko nišinius vaidmenis, pavyzdžiui, teikė tam tikras technologijas.

Daugiau nei pusė respondentų tvirtino, jog Europos kompanijos negauna pakankamai informacijos, kad galėtų teikti pasiūlymus, o beveik 40 proc. teigė, jog su BRI susijusių projektų viešųjų pirkimų sistemos nėra pakankamai skaidrios.

„Kolosalūs Kinijos nacionaliniai čempionai – gaunantys valstybės paramą ir pigų finansavimą – užsitikrina neįprastai didelę sutarčių dalį, palyginus su daugiašalėmis plėtros schemomis, – teigia Europos prekybos rūmų prezidentas Joergas Wuttke. – Europa turi apsispręsti, kaip reaguoti į šį kiniško modelio eksportą, kad apsisaugotų nuo rinkos iškraipymų ir išliktų konkurencinga trečiųjų šalių rinkose.“

Atsivėrimas

Ataskaita paskelbta tuo metu, kai „Viena juosta, vienas kelias“, Xi Jinpingo asmeniškai prižiūrima prekybos ir infrastruktūros iniciatyva, bando nuplauti savo įvaizdį, sulaukusi kritikos, esą tai yra skolų spąstai skurstančioms šalims, ir įtarimų korupcija. Nors šalies lyderis pasisakė už programos atvirumą, Europos prekybos rūmai tvirtina, jog tai dar nėra visa apimanti, atvira pasaulinė iniciatyva.

Projektų kokybės gerinimas yra būtina sąlyga siekiant „užkirsti kelią tuščių pažadų „nuovargio endemijai“ tarptautinėje bendruomenėje“, – teigia Europos prekybos rūmai.

Kinijos vyriausybė neabejotinai atkreipė dėmesį į neigiamą BRI vertinimą per pirmąjį šios iniciatyvos dešimtmetį ir „ėmėsi taisomųjų veiksmų“, sakoma pranešime. Maždaug ketvirtadalis visų respondentų nurodė, kad BRI keičiasi, vis aiškiau judėdama teigiamų pokyčių, o ne įvairių iniciatyvos aspektų apsunkinimo link.

Italija tapo pirmąja iš Didžiojo septyneto šalių, pernai kovą pasirašiusi sutartį su BRI. Birželio mėnesio duomenimis, Kinija sukūrė trečiųjų šalių rinkos bendradarbiavimo mechanizmus su 14 išsivysčiusių šalių, įskaitant Prancūziją ir Japoniją. Trečiųjų šalių rinkos bendradarbiavimas – kai išsivysčiusių valstybių prašoma padėti vystyti infrastruktūrą „Vienos juostos, vieno kelio“ šalyse – yra kito BRI etapo pagrindas, siekiant projektą depolitizuoti ir įtraukti daugiau suinteresuotųjų šalių, praneša „Bloomberg“.

Bendradarbiavimo susitarimas – iš esmės dviejų vyriausybių politinė deklaracija, aiškina J. Wuttke. Kalbant apie verslą, „iniciatyva dar turi sukurti naujų galimybių tos šalies įmonėms ir demonstruoti atvirumą, skaidrumą ir atskaitomybę, kurie mus džiugina kitose daugiašalėse finansavimo schemose arba schemose, kurias valdo EBPO narės, tokios kaip Japonija“, – pridūrė jis.