„Šitas lėktuvas suprojektuotas klounų, kuriuos prižiūri beždžionės“, – 2016 m. kolegai skundėsi vienas kompanijos pilotas susirašinėjime, kurį „Boeing“ paviešino ketvirtadienį vakare. Kompanija tuos dokumentus jau buvo pateikusi įstatymų leidėjams ir JAV federalinei aviacijos administracijai, kuri tiria „737 Max“ ir procesą, suteikusį leidimą jį eksploatuoti.

Šie pranešimai kelia grėsmę „Boeing“ bandymams atkurti visuomenės pasitikėjimą „737 Max“, kurio eksploatacija buvo atšaukta kovo mėnesį po dviejų mirtinų aviakatastrofų. Tai sudarys kliūčių ir Davidui Calhounui, ilgamečiam valdybos nariui, kuris sausio 13 d. perims „Boeing“ generalinio direktoriaus pareigas iš Denniso Muilenburgo, nušalinto praėjusį mėnesį.

„Šie naujai paskelbti elektroniniai laiškai yra nepaprastai smerkiantys“, – pažymėjo JAV atstovas Peteris DeFazio, Oregono demokratas, pirmininkaujantis komitetui, nagrinėjančiam „Boeing“ ir „Max“.

„Jie piešia labai slogų vaizdą apie tai, kokių milžiniškų pastangų nesibodėjo imtis „Boeing“, mėgindamas išvengti reguliuotojų, skrydžio įgulų ir skraidančios visuomenės patikrinimo net tada, kai kompanijos darbuotojai tarpusavyje siuntinėjo pavojaus signalus“, – teigiama P. DeFazio pranešime.

„Boeing“, JAV įstatymų leidėjams spaudžiant pateikęs susirašinėjimo dokumentus, atsiprašė ir patvirtino esąs įsipareigojęs „visiškai skaidriai“ bendradarbiauti su FAA.

„Mes apgailestaujame dėl šios komunikacijos turinio ir atsiprašome FAA, Kongreso, mūsų oro linijų klientų ir visos skraidančios visuomenės, – teigiama Čikagoje įsikūrusios kompanijos pranešime. – Mes, kaip įmonė, stengiamės kuo labiau patobulinti saugos procesus, organizacijas ir kultūrą.“

Savo pranešime FAA paskelbė peržiūrėjusi „Boeing“ susirašinėjimą ir nustačiusi, kad „pateiktuose dokumentuose nepranešama apie jokį saugos pavojų, kuris nebūtų identifikuotas atliekant siūlomų orlaivio modifikacijų peržiūrą“.

Simuliatorių atšaukimas

Vidiniai dokumentai – kuriuos sudaro daugiau kaip 100 puslapių žinučių, elektroninių laiškų ir pranešimų – buvo paskelbti praėjus kelioms dienoms po to, kai „Boeing“ pareiškė atšaukiantis savo ankstesnį prieštaravimą reikalavimui, kad „Max“ pilotai būtų apmokomi skrydžio simuliatoriuose prieš tai, kai lėktuvas vėl atnaujins komercinius skrydžius.

Vienas didžiausių kompanijos privalumų klientų akyse buvo tai, kad pilotams, sertifikuotiems ankstesnės kartos „737“ valdymui ir norintiems patobulinti savo įgūdžius prieš sėdant prie „Max“ šturvalo, pakakdavo trumpo kompiuterinio kurso. Tai padėjo „Max“ tapti geriausiai parduodamu „Boeing“ orlaiviu.

Kai kurie kompanijos paviešinti pranešimai liudija spaudimą darbuotojams – ir užsakovams – atsisakyti papildomų mokymų. Jie taip pat rodo techninius nesklandumus, dėl kurių „Max“ simuliatoriai buvo atšaukti po to, kai 2017 m. viduryje lėktuvas buvo pradėtas eksploatuoti. „Boeing“ tvirtina, kad „visi galimi dokumentuose identifikuojami saugos trūkumai buvo pašalinti“.

Susirašinėjime apie „Max“ simuliatorius vienas darbuotojas pažymėjo: „Sąžiningumas yra vienintelis būdas dirbti šitą darbą, o kadangi orlaivyje ir simuliatoriuje tavo rankose atsiduria kitų žmonių gyvybės, į principingumą neturėtų būti numojama ranka. Ar sutiktumėte savo šeimą patikėti MAX simuliatoriumi ištreniruotai įgulai? Aš – ne.“

Susirašinėjime dalyvavo nedidelė darbuotojų dalis, visų pirma techniniai pilotai ir personalas, vystantis ir tobulinantis „Max“ simuliatorius, elektroniniame laiške pažymėjo vienas „Boeing“ pareigūnas. Nors visi vardai buvo redaguoti, kompanija patvirtino, kad kai kurie susirašinėję asmenys yra „tie patys“, kurių maištingas susirašinėjimas buvo paskelbtas praėjusiais metais.

„Džedajų triukai“

Spalį paviešintuose pranešimuose Markas Forkneris, buvęs „737 Max“ vyriausiasis techninis pilotas, gyrėsi prieš reguliuotojus panaudojęs „džedajų triukus“ ir aprašė „737 Max“ simuliatoriaus problemas. Žinutėse kolegai M. Forkneris teigė, kad MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System, liet. manevravimo charakteristikų papildymo sistema) „sim[uliatoriuje] visai įsisiautėjo“, turėdamas omenyje orlaivio simuliatoriaus bandymus. „Neneigsiu, pilotas iš manęs prastas, bet tai kažkokia tragedija.“

Šios žinutės, kuriomis metų pradžioje buvo pasidalinta su federaliniais tyrėjais (bet ne FAA), sukėlė įniršį tarp įstatymų leidėjų, kurie vėliau per kongreso posėdį išsiliejo ant D. Muilenburgo.

Paskutiniame paviešintame komunikacijos pakete yra ir 2017 m. elektroninis laiškas, kuriame „737“ vyriausiasis techninis pilotas savo „Boeing“ kolegoms pasigyrė: „Panašu, kad džedajų triukas vėl suveikė!“ Prie laiško pridedamas susirašinėjimas, kuriame pilotas neįvardytą gavėją įspėja, jog jis nerekomenduotų „737 Max“ pilotams simuliatoriaus, jo vietoje pasiūlydamas kompiuterinį kursą, kurį reguliuotojai jau buvo patvirtinę pilotams, pereinantiems nuo ankstesnių „737“ modelių prie „Max“.
Boeing 737 Max

„Mane neramina, kad jei [redaguota] nuspręs, kad jo pilotams vis tiek reikia „Max“ simuliatorių, nors visi kiti reguliuotojai to nereikalauja, jis užkraus jūsų oro linijoms sunkią ir nereikalingą mokymo naštą, be to, galimai sukurs precedentą jūsų regione ir kitiems „Max“ klientams“, – persiųstame pranešime rašė „Boeing“ pilotas.

Nenurodytas „Boeing“ darbuotojas kitame tekstiniame pranešime giriasi perkalbėjęs Indijos reguliuotojus, „kad jie pasijustų kvailai, bandydami reikalauti bet kokių papildomų mokymų“.

Siuntėjas priduria: „Aš tiesiog panaudojau prieš tuos [sic] kvailius džedajų triuką. Kas kartą, kai atsiliepiu į jų skambutį, man turėtų sumokėti 1000 dolerių. Sutaupau šiai įmonei nesveiką sumą.“

Kitame 2017 m. laiške „737“ vyriausias techninis pilotas dar kartą išreiškė pasipiktinimą simuliatorių treniruotėmis pilotams, pereinantiems nuo senesnių „737“ prie „Max“. Jis rašo: „Boeing“ neleis, kad tai įvyktų. Susiremsime ragais su bet kuria reguliavimo institucija, kuri bandys įgyvendinti šį reikalavimą.“

MCAS komentarai

2013 m. siųstame pranešime vienas darbuotojas pakomentavo naują „Max“ programinę įrangą, dėl kurios vėliau kilo abi katastrofos. Manevravimo charakteristikų papildymo sistema (MCAS) – apie kurią pilotams nebuvo pranešta – įsijungė netyčia, priblokšdama „Lion Air“ skrydžio įgulą 2018 m. ir „Ethiopian Airlines“ pilotus praėjusiais metais.

Darbuotojas rekomendavo apibūdinti MCAS kaip esamos greičio mažinimo sistemos papildymą, o ne kaip naują funkciją. „Jei akcentuosime, kad MCAS yra nauja funkcija, gali prireikti rimtesnio sertifikavimo ir mokymų.“

2018 m. birželio 1 d. pranešime darbuotojas išlieja pagiežą dėl organizacijos kultūros, kai vadovai apie kokybę užsimena tik puse lūpų. Siuntėjas perspėja, kad „Boeing“ gali būti nesuteiktas pratęsimas sutvarkyti „Max“ simuliatorių Londono Gatviko oro uoste, todėl prietaisas gali prarasti kvalifikaciją.

„Šioje pozicijoje atsidūrėme todėl, kad pasirinkome mažiausios kainos tiekėją ir sutikome su neįmanomais grafikais. Kodėl kontraktą gavo žemiausio rango ir labiausiai nepatikrintas tiekėjas? Visiems tik doleriai rūpi. Ne tik MAX, bet ir 777X!“

Darbuotojas dar pridūrė: „Neįsivaizduoju, kaip šituos dalykus pakeisti... tai sisteminga. Tokia mūsų kultūra. Turime vyresniųjų vadovų komandą, kuri labai menkai išmano šį verslą ir vis tiek nukreipia mus į tam tikrus tikslus. Esame daugybė atskirų grupių, kurios neveikia glaudžiai ir nėra už nieką atsakingos. Tai puikiai iliustruoja „tingųjį B“ [šia pravarde asmuo vadina „Boeing“].“