Didžiausia šalies maisto prekių parduotuvė trečiadienį pristatė „Alphabot“: automatizuotą maždaug 2000 kv. metrų sandėlį, kuris turėtų paversti maisto prekių atsiėmimo paslaugą greitesne ir efektyvesne. „Alphabot“ robotiniai vežimėliai mikliai surenka prekes ir pristato jas darbuotojams atsiėmimo punkte, kurie jas supakuoja ir perduoda klientams, laukiantiems automobilių stovėjimo aikštelėje.

Mažmenininkai šį procesą vadina mikrovykdymu (angl. micro-fulfillment), o kai kurie analitikai svarsto, kad tai – pati perspektyviausia technologija, per artimiausius metus pasieksianti ir kitus maisto prekių mažmenininkus.

„Tai turės transformacinį poveikį „Walmart“ tiekimo grandinei, – teigia Brianas Rothas, „Walmart“ vyresnysis automatikos ir skaitmeninių operacijų vadovas. – „Alphabot“ supaprastina užsakymo procesą, padėdamas darbuotojams greičiau ir efektyviau atlikti savo darbą.“

Greitis ir efektyvumas iki šiol nebuvo svarbiausios internetinės maisto prekybos charakteristikos. Paslauga siekia pirmojo dešimtmečio pradžią, kai „dotkomų“ žvaigždė „Webvan“ pernelyg greitai išsiplėtė, nepakankamai įvertino paklausą ir prieš nusibaigdama padarė įvairių operacinių klaidų.

Nuo tada internetinių maisto prekių parduotuvių galimybės augo lėtai, nes daugelis klientų ir toliau yra linkę rinktis avokadus ir mėsos pjausnius fizinėje parduotuvėje. Tačiau maistas – apskritai vangus, mažų maržų sektorius, ir netgi kadaise madingos kategorijos, kaip antai ekologiškos prekės, yra sulėtėjusios. Taigi mažmenininkai, bandantys augti šioje 800 milijardų dolerių erdvėje, atsigręžia į internetą.

Nors „Walmart“ elektroninės prekybos skyrius yra patyręs ir pakilimų, ir nuosmukių, jo internetinis maisto prekių verslas visada buvo žvaigžde, ženkliai prisidėjusia prie kategorijos, kuriai šiuo metu skiriama daugiau nei pusė JAV pajamų. Šiandien „Walmart“ klientai gali nemokamai atsiimti savo užsakymus iš daugiau nei 3000 parduotuvių; 2016 m. jų buvo maždaug 400. Kompanija už tam tikrą mokestį siūlo ir pristatymą į namus, o šiuo metu išbando netgi pristatymą tiesiai į klientų šaldytuvus, kol jų nėra namuose.

Šie veiksmai padėjo „Walmart“ aplenkti „Amazon“ ir jo „Whole Foods“ tinklą, kol interneto milžinas bando pritraukti daugiau amerikiečių išlaidų maistui. Neseniai atliktoje „Retail Feedback Group“ apklausoje nustatyta, kad 37 proc. pirkėjų savo paskutiniam internetiniam maisto prekių užsakymui pasirinko „Walmart“. Tai reiškia, kad „Walmart“ lenkia tiek „Amazon“ (29 proc.), tiek tradicinius prekybos centrus, kurių didžioji dalis prekių surinkimui naudoja „Instacart Inc.“.
„Walmart“

„Alphabot“, kurį sukūrė Masačusetso startuolis „Alert Innovation“, galėtų padėti „Walmart“ ir toliau išlaikyti šį pranašumą. „Walmart“ pradėjo dirbti su „Alert“ 2016 m., įgyvendindamas platesnę korporatyvinę iniciatyvą pavadinimu „Alfa“, kuria siekta pagerinti internetinės maisto prekybos pelningumą. Pirmoji „Alphabot“ sistema internete pasirodė praėjusių metų kovą.

Dabartinis internetinės maisto prekybos modelis paprastai reikalauja dešimčių darbuotojų, lakstančių po parduotuvę ir renkančių prekes, kol kiti jas pakuoja ir gabena į klientų transporto priemones. Procesas reikalauja daug darbo ir lemia nuolatines užsakymų klaidas bei dideles sangrūdas parduotuvėse, kol eiliniai pirkėjai bando kaktomuša nesusidurti su internetinių užsakymų rinkėjais – zujančiais pirmyn atgal tarp lentynų ir spoksančiais į savo delninius įrenginius, šiems išspjaunant vis naują prekę, kurią reikia pačiupti ir įsimesti į pirkinių vežimėlį.

„Alphabot“ padeda įnešti į šį procesą tvarkos. Trisdešimt „Salemo“ sandėlyje besidarbuojančių robotų, kurių kiekvienas yra maždaug pusmetrio pločio, tyliai burgzdami vertikaliai ir horizontaliai stumdo krepšius su prekėmis: nereikia keltuvų ar konvejerių, o produktai surenkami dešimt kartų greičiau, nei juos surinktų pirkėjas.

Vis dėlto robotai dar nesugeba išrinkti šviežių daržovių ir kitų greitai gendančių produktų, todėl šias prekes tvarko parduotuvės darbuotojai. Šiuo metu „Alphabot“ dirba vos 20 proc. pajėgumu, per dieną aptarnaudamas apie 170 užsakymų.

„Walmart“ nėra vienintelis iš didžiųjų mažmenininkų, plėtojančių „mikrovykdymą“, tačiau „Jefferies“ analitikas Christopheris Mandeville'is teigia, kad „Alphabot“ kol kas yra pats progresyviausias, nes „visapusiškiausias“. „Walmart“ naudoja sumažintą jo versiją supercentre netoli savo būstinės Arkanzase, o šiais metais planuoja pradėti statyti dar dvi „Alphabot“ sistemas šalia savo parduotuvių Mustange (Oklahoma) ir Berbanke (Kalifornija).

Kada nors „Alphabot“ sistema galės pristatyti maisto prekių užsakymus tiesiai į klientų automobilius, šitaip dar labiau palengvindama apsipirkimą.

„Mes ir toliau agresyviai ją vystysime, – teigia Tomas Wardas, „Walmart“ skaitmeninių operacijų vyresnysis viceprezidentas. – Negali augti, vienu metu rinkdamas vieną užsakymą viename pirkinių krepšelyje.“