„Facebook“ išleido lobistinei veiklai 4,8 mln. JAV dolerių, beveik 70 proc. daugiau lyginant su analogišku laikotarpiu prieš metus. Didžiausia pasaulyje socialinės žiniasklaidos bendrovė bando atremti lyg iš gausybės rago pasipylusius iššūkius, tarp jų ir federalinius bei valstybinius antimonopolinius tyrimus bei kritiką dėl jos vartotojų asmeninės informacijos valdymo bei politinio turinio vertinimo.

„Amazon“ išleido 4 mln. JAV dolerių lobistinei veiklai, – tai didžiausia suma, kurią prekybos milžinė yra išleidusi per vieną ketvirtį. Internetinės prekybos milžinė „Amazon“, valdanti visą eilę įvairių verslų, mėgina atmesti politikos formuotojų kritiką dėl įsigijimų bei itin pelningos, daugiamilijardinės sutarties su Pentagonu dėl debesijos paslaugų atnaujinimo.

Alphabet Inc“ priklausančios „Google“ išlaidos, lyginant su analogišku laikotarpiu prieš metus, nukrito beveik 50 proc. nuo 5,5 iki 2,8 mln. JAV dolerių, tuo metu, kai ėmus vadovauti Karanui Bhatia‘ai, pasaulinės politikos vadovui, prisijungusiam prie įmonės kolektyvo praėjusiais metais, bendrovė ėmėsi savo lobistinės veiklos operacijų pertvarkų Vašingtone.

Šių metų rugsėjį „Google“ pasamdė JAV Senato respublikonų padėjėją Marką Isakowitzių vadovauti operacijoms sostinėje, – šias pareigas iki tol ėjo Susanos Molinari. Per antrąjį metų ketvirtį „Google“ nutraukė ryšius su daugiau nei dešimčia lobistų iš šešių kitų įmonių.

Didžiosios interneto platformos susiduria su precedento neturinčia savo verslo praktikų priežiūra po ne vienus metus trukusios visiško neveiklumo Vašingtone. Tiek JAV teisingumo departamentas, tiek Federalinė prekybos komisija (Federal Trade Commission, FTC), turinčios bendrą mandatą, skirtą vykdyti antimonopolinius įstatymus, paskelbė išsamias technologijų sektoriaus apžvalgas, kuriose pažymima, jog abi organizacijos atliks paralelinius „Facebook“ ir, galimas daiktas, „Amazon“ tyrimus.

Tokia žinia paskelbta po gegužę pasirodžiusių pranešimų, esą abi agentūros pasidalijo keturių technologijų milžinių priežiūrą: departamentas prisiėmė „Google“ ir „Apple Inc.“ priežiūrą, FTC – „Facebook‘ ir „Amazon“.

JAV milžinė „Apple“ pranešė išleidusi trečiąjį metų ketvirtį 1,8 mln. JAV dolerių, – 34 proc. daugiau nei analogišku praėjusių metų laikotarpiu. Bendrovė teigė dariusi spaudimą sprendžiant visą eilę klausimų, įskaitant tarifus, privatumą, vyriausybės prieigą prie duomenų bei bylinėjimąsi dėl patentų.

JAV Atstovų rūmų teisės komitetas taip pat tiria antimonopolinės politikos klausimus technologijų sektoriuje, įskaitant tyrimą apie „Amazon“ požiūrį į trečiųjų šalių pardavėjus, prekiaujančius per jos platformą. FTC taip pat tiria trečiųjų šalių prekiautojus, kurie parduoda savo prekes per „Amazon“, praneša „Bloomberg“. „Facebook“ ir „Google“ taip pat sulaukia iš dviejų skirtingų pusių antimonopolinių tyrimų, kuriuos prieš juos pradėjo valstijų generaliniai prokurorai visos šalies mastu.

Po daugelį metų lydėjusio populiarumo likimas negaili bendrovėms iššūkių Vašingtone; iš dalies tai lėmė paviešinta informacija apie tai, kaip buvo pasinaudota „Facebook“ Rusijai kišantis į 2016 metų rinkimus, taip pat kilęs susirūpinimas dėl bendrovių taikomų privatumo praktikų.

Šių metų liepą „Facebook“ sutarė sumokėti 5 mlrd. JAV dolerių FTC – didžiausią baudą už privatumo praktiką per visą agentūros istoriją, – kad užgesintų „Cambridge Analytica“ duomenų skandalą, per kurį konsultacinė įmonė, pasamdyta Donaldo Trumpo kampanijos, įsigijo duomenis be vartotojų žinios iš mokslininko, kuris sukūrė asmens apklausos programėlę socialiniame tinkle. Bendrovė „Google“ taip pat sulaukė baudos iš FTC agentūros, kad sureguliuotų pretenzijas, esą ji pažeidusi vaikų privatumą savo „YouTube“ platformoje.

„Facebook“, be kitų sričių, darė spaudimą konkurencijai, internetinei reklamai, federaliniams privatumo teisės aktams, skelbia ataskaita, apžvelgianti laikotarpį iki rugsėjo 30 dienos. Bendrovės lobistinė veikla „užkabino“ Kongresą, Baltuosius rūmus, FTC ir teisingumo departamentą.

„Google“ darė spaudimą pasaulinei prekybai, skaitmeninei reklamai, kibernetiniams augumui ir kitoms sritims, rašoma dokumentuose.

Prekybos grupės, atstovaujančios „Facebook“ ir „Google“, taip pat ragino , kad JAV siūloma prekybos sutartis su Meksika ir Kanada pakeistų NAFTA, kuri apimtų kelis skaitmeninės rinkos punktus, kuriems pritaria minėtos grupės, – įskaitant atsakomybės už trečiosios šalies turinį internetinėje platformoje apsaugos pratęsimą. Abi bendrovės darė spaudimą susitarimui.

Tokiai apsaugai kyla vis didesnė grėsmė Jungtinėse Valstijose. Įtakingo Rūmų energetikos bei prekybos komiteto vadovai rugpjūtį rašytame laiške užsiminė, esą atleidimas nuo atsakomybės, padedantis bendrovėms išvengti ne vieno ieškinio, neturėtų likti prekybos sutartyje, nors įstatymų leidėjai aktyviai svarsto galimybę šios nuostatos neliesti.
Facebook

Ginčijama sutartis

Programinės įrangos milžinė „Oracle Corp.“ išleido 1,7 mln. dolerių trečiąjį metų ketvirtį, – daugiau nei 20 proc. daugiau lyginant su tuo pačiu laikotarpiu prieš metus.

„Microsoft Corp.“ nežymiai padidino savo išlaidas iki 2,3 mln. dolerių minėtu laikotarpiu.

Abi bendrovės kaunasi su „Amazon“ dėl 10 mlrd. dolerių sutarties su Pentagonu dėl debesijos paslaugų atnaujinimo, ir ši kova jau patraukė Baltųjų rūmų dėmesį. Liepą D. Trumpas pareiškė svarstantis galimybę įsikišti į šią kovą, išgirdęs nusiskundimus, esą siūlymo sąlygos esančios tendencingos ir sietinos su interesų konfliktu. Gynybos sekretorius Markas Esperis nurodė peržiūrėti sutartį, žinomą kaip „Joint Enterprise Defense Infrastructure“, arba JEDI. Anot M. Esperio, nėra „griežto termino“ peržiūrai atlikti.

„Oracle“ jau maždaug dvejus metus vykdo teisinę ir lobistinę kampaniją prieš debesų kompiuterijos programą. „Amazon“, regis, neketina nusileisti. Birželį jos debesijos paslaugų padalinys, „Amazon Web Services“ pasamdė su D. Trumpu susijusį Jeffą Millerį įmonės lobizmui sustiprinti.

Trečiojo ketvirčio ataskaitoje taip pat atsispindėjo žymus aktyvumas prekybos bei tarifų klausimais, nes D. Trumpas toliau tęsė prekybos karą su Kinija. Be to, sutelktos didesnės lobistinės pastangos siekiant Jungtinių Valstijų, Meksikos ir Kanados sutarties (angl. USMCA).

Nacionalinė mažmeninės prekybos federacija (NRF), padedanti vadovauti prekybos grupių, besipriešinančių D. Trumpo tarifams, koalicijai ,trečiąjį ketvirtį lobistinei veiklai išleidusi beveik 2,3 mln. dolerių, daugiau nei antrąjį ketvirtį (beveik 2 mln. JAV dolerių) ir gerokai daugiau nei trečiąjį praėjusių metų ketvirtį (1,9 mln.).

Vartotojų technologijų asociacija (The Consumer Technology Association, CTA), tarp kurios narių yra tokios garsios įmonės kaip „Apple Inc.“, „Amazon“ ir „Facebook“, praneša išleidusi daugiau nei 1,6 mln. dolerių per trečiąjį ketvirtį – daugiau nei 1,1 mln. dolerių per tą patį laikotarpį prieš metus.

„Tol, kol prezidentas nesiliaus naudoti tarifų kaip ginklo, CTA ir toliau darys spaudimą Kongresui, naudodamasi savo įgaliojimais sprendžiant prekybos bei mokesčių klausimus, – „Bloomberg“ agentūrai teigė grupės vyresnysis viceprezidentas, atsakingas už vyriausybės bei reguliavimo reikalus.