Šis darbas padeda paaiškinti imigracijos keliamą spaudimą, drumsčiantį politinius vandenis visame pasaulyje. Po tragedijos Sirijoje ir kitų krizių Europą užplūdo pabėgėliai. Nacionalistų partijos į tai reagavo piršdamos gyventojams mintį, kad migrantai vagia jų darbus. Jos žada nustatyti imigrantams griežtesnius standartus – tačiau tai taip pat pakenktų migrantams, bėgantiems nuo politinio persekiojimo. Jungtinių Tautų paskaičiavimu, šiuo metu prieglobsčio ieškančių žmonių – dešimtys milijonų.
Jungtinėse Valstijose susirūpinimas dėl imigracijos padėjo išsukti 2016 m. prezidento rinkimus. Nevisai pagrįsta baimė, esą ekonominiai migrantai pakenks darbininkų atlyginimams, pastaraisiais metais buvo plačiai eskaluojama. Apklausų duomenys rodo, kad šis požiūris pamažu keičiasi, tačiau dabar imigracijos politikos pagrindu tampa ekonominių nuostolių baimė, ir pabėgėliai greičiausiai dėl jos nukentės.
„Tarptautinės pabėgėlių teisės ekonomika“, kurią M. Kremeris sudarė kartu su Ryanu Bubbu ir Davidu I. Levine'u, pristato parankų modelį, paaiškinantį, kodėl pabėgėlių politika galiausiai virsta chaosu, net jei visi pradeda nuo geriausių ketinimų.
Tai sukuria problemą: valstybės, kurios priima politinius pabėgėlius, ilgainiui pasijunta tempiančios per didelę naštą ir sumažina priimamų pabėgėlių skaičių. Taigi, net jei kiekviena valstybė yra nusiteikusi altruistiškai, pabėgėlių, paliktų likimo valiai savo gimtojoje šalyje, skaičius didėja.
Autoriai pažymi, kad optimalus sprendimas šiuo atveju – bendradarbiavimas tarp pabėgėlius priimančių šalių. Remiantis šia teorija, 1951 m. Konvencija dėl pabėgėlių statuso gali būti vertinama kaip susitarimas, kuriuo visi pasirašiusieji, sutikdami priimti politinius pabėgėlius, kartu pasirūpina visuomenės interesais ir padidina tikimybę, kad kiekvienas konkretus pabėgėlis ras prieglobstį.
Kol kas lyg ir viskas aišku. Bėda ta, kad potencialiai priimančiajai šaliai gali būti keblu nustatyti, ar konkretus migrantas bėga nuo persekiojimo, ar ieško ekonominio gerbūvio. Valstybės paprastai yra ne tokios atviros ekonominiams migrantams, nes baiminasi, kad migracija pakenks jų pačių piliečių galimybėms ir atneš papildomų ekonominių išlaidų. Ši ekonominių migrantų priėmimo baimė sumažina norą priimti ir politinius pabėgėlius.
O kaipgi M. Kremeris su bendraautoriais siūlo spręsti šią problemą? Jie iš karto atmeta centralizuotos institucijos, kurios sprendimas dėl pabėgėliui suteikiamo statuso būtų privalomas visoms šalims, įsteigimą: ir iš tiesų toks sprendimas būtų politiškai neįmanomas (ir apskritai – blogas sumanymas).
Peržiūrėję esamą literatūrą, autoriai pakartoja svarbų pasiūlymą, iškeltą dar praėjusio amžiaus dešimtajame dešimtmetyje: turtingesnės šalys turėtų mokėti skurdesnėms, kad šios priimtų daugiau migrantų. Savo ruožtu skurdesnės šalys sutiktų suteikti pabėgėliams judėjimo laisvę (jokių pabėgėlių stovyklų) ir teisę užsidirbti pragyvenimui. Pabėgėliams, savo ruožtu, galėtų būti suteikta galimybė pasirinkti, į kurią šalį vykti. Tuo pačiu turtas būtų perkeliamas iš išsivysčiusių šalių besivystančioms.
Konfliktiškoje nūdienos eroje daugelis kairiųjų ir dešiniųjų tokį pasiūlymą neabejotinai atmestų. Tačiau kad ir kaip žiūrėtume į tiriamajame darbe pasiūlytus sprendimus (autoriai jų siūlo kelis), reikėtų atidžiau paanalizuoti, kodėl imigracijos politiką taip sunku pataisyti. Kaip ir darbas, už kurį M. Kremeris su kolegomis buvo apdovanotas Nobeliu, straipsnis imigracijos tema atspindi apgalvotas ir rimtas pastangas panaudoti profesinius gebėjimus, bandant išspręsti neatidėliotiną moralinį iššūkį. Tai sveikintinas indėlis tokiu metu, kai viešosiose diskusijose tragiškai trūksta rimtų pasiūlymų.