Po antradienį priimto Kinijos valstybinės televizijos ir technologijų milžinės „Tencent Holdings Ltd.“ sprendimo nerodyti priešsezoninių NBA rungtynių nuo JAV organizacijos atsiribojo didžiausia šalies sportinių drabužių gamintoja ir antroji pagal dydį pieno perdirbimo įmonė. Išmaniųjų telefonų gamintoja „Vivo“ pareiškė svarstanti rėmimo nutraukimą, o greitai paruošiamų makaronų ir gėrimų gamintoja „Master Kong“ patvirtino jau nutraukusi visus su NBA susijusius rinkodaros veiksmus.

DELFI rašė, kad NBA stoja į karą su Kinijos valdžia: viena Twitterio žinutė gali kainuoti milijardus dolerių.

Naujausioje Kinijos kontroversijoje, susijusiose su NBA, Pekinas pasikliauna laiko patikrinta strategija: nukreipti ugnį į tuos, kurie, jos manymu, nepritaria šalies politiniams interesams – o ypač tuos, kurie drįsta suabejoti jos valdžia tam tikrose teritorijose. Furoras, kurį sukėlė praėjusios savaitės Hiustono „Rockets“ atstovo paskelbta tviterio žinutė, užtraukė NBA nemalonę šioje milijardų dolerių rinkoje.

„Pekinas laikosi nulinės tolerancijos požiūrio į bet kokį užsienio kišimąsi į jo vidaus reikalus, – pažymi Hugo Brennanas, pagrindinis Azijos analitikas pasaulinės rizikos konsultacijų bendrovėje „Verisk Maplecroft“. – Tai paaiškina, kodėl jis dabar užėmė tokią griežtą poziciją.“

Konfliktas meta šešėlį ant to, kas turėjo tapti Kinijos NBA savaite, per kurią dvi stipriausios komandos planavo sužaisti draugiškas rungtynes. Bruklino „Nets“, kuriuos neseniai nusipirko vienas iš „Alibaba“ įkūrėjų Joe Tsai, ir Los Andželo „Lakers“ susirungs ketvirtadienį Šanchajuje, o spalio 12 d. – Šendžene, visai šalia sienos su Honkongu.

Foto: Bloomberg


Nesutarimai taip pat sukėlė abejonių, ar rungtynės apskritai įvyks kaip planuota. Abi komandos (šiuo metu jau Šanchajuje) trečiadienį turėtų kalbėtis su žiniasklaida.

Kinija darosi vis jautresnė įvairiuose frontuose kylantiems iššūkiams. Prekybos karas dar labiau apsunkina 13,6 trilijonų dolerių ekonomikos sulėtėjimą, o prodemokratiniai protestai Honkonge kelia klausimų, ar ji sugebės išlaikyti šią pusiau autonominę teritoriją. Nenuostabu, kad Pekiną ypač įsiutino tviterio žinutė (jau ištrinta), kurią paskelbė Hiustono „Rockets“ generalinis vadybininkas Darylas Morey.

„Mengniu Group“, kuriai priklauso pieno perdirbimo įmonė ir kuri yra ilgametė NBA rinkodaros partnerė, antradienį pareiškė, kad „ryžtingai prieštarauja visiems žodžiams ir poelgiams, kurie ginčija Kinijos nacionalinį suverenitetą ir kelia pavojų Kinijos socialiniam stabilumui“. Kylanti sportinės aprangos ir avalynės firma „Anta Sports Products Ltd.“, NBA žvaigždes įdarbinanti savo prekių ženklo ambasadorėmis, pareiškė, kad D. Morey'aus žinutė buvo „klaidinga“.

Adamas Silveris


Vietinė „Starbucks Corp.“ konkurentė „Luckin Coffee Inc.“ taip pat sustabdė bet kokį bendradarbiavimą su vietiniais NBA renginiais. Internetinė kelionių agentūra „Ctrip.com International“ savo „Weibo“ paskyroje paskelbė iš tinklalapio pašalinanti visus bilietus ir produktus, susijusius su NBA.

Trečiadienio vakarą planuota „fanų naktis“, kurioje turėjo dalyvauti NBA žaidėjai ir Kinijos pop žvaigždės, buvo atšaukta. Vietinės įžymybės šią savaitę nusprendė iš renginio pasitraukti. Šanchajaus prekybos centre buvo užfiksuota, kaip darbininkai nukabina milžinišką NBA reklaminę juostą, o valstybinė CCTV pareiškė, kad lyga turėtų atsiprašyti Kinijos gerbėjų ir atsiimti savo žodžius. Kai kurie vartotojai, sužinoję, kad priežsezoninių rungtynių nepamatys, pareikalavo „Tencent“ grąžinti pinigus už NBA prenumeratą.

Atkirtis sustiprėjo po to, kai NBA komisaras Adamas Silveris stojo ginti D. Morey žodžio laisvės. A. Silveris atsiprašyti atsisakė ir pareiškė, kad NBA nediktuoja, ką žmonės gali ar negali sakyti. Žodžio laisvę ribojančioje šalyje tai sukėlė naują pykčio protrūkį: Kinijos komunistų partijos remiamas „Global Times“ sureagavo tviterio žinute: „Žodžio laisvė turi savo kainą.“

NBA pozicija rodo, kad lyga yra pasirengusi sumokėti už tai, kad palaiko, anot A. Silverio, „lygybės, pagarbos ir saviraiškos laisvės vertybes“. „Tencent“, kuriai priklauso NBA Kinijos rungtynių skaitmeninio transliavimo teisės, teigia, kad jos platformose per 2018–2019 m. sezoną 490 milijonų vartotojų stebėjo vieną ar daugiau mačų – trigubai daugiau nei prieš ketverius metus.

Foto: Bloomberg


Lygos pozicija yra kardinaliai priešinga tam, ką skelbia prekių ženklai nuo „Versace“ iki „Calvin Klein“, kuriuos Kinijos interneto vartotojų armija šiemet privertė atsiprašyti už tai, kad klaidingai pažymėjo Honkongą kaip šalį, o ne kaip Kinijos miestą. Po to, kai dalis „Cathay Pacific Airways Ltd.“ darbuotojų dalyvavo Honkongo eitynėse, kompanija sulaukė intensyvaus spaudimo imtis baudžiamųjų priemonių; du aukščiausi „Cathay“ vadovai pasitraukė iš pareigų.

NBA rūpesčiai Kinijoje atgaivina prisiminimus apie boikotą, kurį prieš kelerius metus patyrė tokie prekių ženklai kaip „Hyundai Motor Co.“ ir „Amorepacific Corp.“. Po to, kai Pietų Korėja leido pas save dislokuoti JAV priešraketinės gynybos sistemą, Kinijoje buvo atšaukti K-pop atlikėjų pasirodymai, o mažmeninės prekybos konglomeratas „Lotte“ sulaukė persekiojimo.

„Mes mylime Kiniją“

JAV reakcija buvo įvairi. Jamesas Hardenas, vertingiausias 2018 m. krepšininkas, žaidžiantis Hiustono „Rockets“ (komandos, kurią Kinijoje išpopuliarino kinų Yao Mingas) sudėtyje, atsiprašė ir pareiškė: „Mes mylime Kiniją“. Atsistojęs šalia „All-Star“ komandos draugo Russello Westbrooko, jis pridūrė: „Mes abu tenai vykstame kartą ar du per metus. Jie parodo mums pačią svarbiausią meilę.“

Vis dėlto kai kurie JAV įstatymų leidėjai išpeikė NBA už lankstymąsi Kinijai. NBA anksčiau atskirame pranešime Kinijai pareiškė, kad lyga yra „labai nusivylusi“ D. Morey'aus „nederamu“ komentaru.

„Viskas, ką jūs sakote ir darote reprezentuoja Ameriką pasauliui, – laiške NBA komisarui A. Silveriui teigė senatorius Joshas Hawley. – Amerikos organizacija, kuri vardan pelno leidžiasi užtildoma žiauriausio iš režimų, kelia pasidygėjimą.“