Prieš 178 metus įsteigta Jungtinės Karalystės kompanija pateikė prašymą dėl nemokumo ankstyvą pirmadienį po vienuolika valandų trukusių nesėkmingų derybų dėl finansavimo su investuotojais, vadovaujamais Kinijos „Fosun Tourism Group“. Dėl tokio kompanijos žingsnio buvo atšauktos visos rezervacijos, skrydžiai ir kelionių paketai, o tarp klientų internete kilo panika. Jungtinės Karalystės vyriausybė, organizuodama tai, ką vadina „didžiausia repatriacija per visus taikos metus“, per ateinančias dvi savaites stengsis nemokamai pargabenti visus keliautojus namo.

Pokyčiai kelionių versle vyksta jau ne vieną dešimtmetį, ir „Thomas Cook“ tapo ryškiausia jų auka. Biudžetinių oro linijų bendrovių ir internetinių rezervavimo platformų augimas paskatino saulės ieškančius europiečius atsisakyti kelionių paketų operatorių ir organizuoti keliones savarankiškai, be to, jau ir taip dėl sezoniškumo kenčianti pramonė pastaraisiais metais patyrė naujų sukrėtimų – nuo teroristinių išpuolių iki politinės suirutės.

Prekyba „Thomas Cook“ akcijomis Londone buvo sustabdyta, o kompanijos euroobligacijos nukrito 72 proc. Vokiečių konkurentės „TUI AG“ akcijos pakilo net 11 proc., o „British Airways“ motininė kompanija „IAG“, „Easyjet Plc“ ir „Ryanair Holdings Plc“ džiaugiasi perspektyva Jungtinės Karalystės vyriausybės sąskaita parskraidinti į namus užsienyje įstrigusius keleivius bei rezervacijų pagausėjimu.

„Thomas Cook“ priklausančios Vokietijos oro linijos „Condor“ pareiškė, kad ir toliau vykdys skrydžius ir jau pateikė Vokietijos vyriausybei prašymą suteikti trumpalaikę paskolą. Bendrovei priklausanti Vokietijos turizmo agentūra pranešė, kad šiuo metu svarsto „paskutines galimybes“ ir įspėjo, kad jai taip pat gali tekti pateikti prašymą dėl nemokumo.

„Thomas Cook“

Vieno garsiausių Jungtinės Karalystės prekių ženklų žlugimas, dėl kurio 21 000 žmonių rizikuoja netekti darbo vietų, padėjo tašką kelis mėnesius trukusiose derybose su investuotojais. „Fosun“, kuriai priklauso kurortų tinklas „Club Med“, pasiūlė 1,1 milijardo dolerių finansinę paramą mainais už „Thomas Cook“ kelionių operacijų kontrolę ir oro linijų mažumos akcijų paketą. Praėjusią savaitę Londone įsikūrusi kompanija pareiškė, kad jai reikės dar 200 milijonų svarų (250 milijonų dolerių), ir tai galiausiai sužlugdė jos gelbėjimo perspektyvas.

„Nors buvome iš esmės jau sutarę, paskutinėmis derybų dienomis pateiktas papildomas prašymas tapo iššūkiu, kuris galiausiai pasirodė neįveikiamas“, – paaiškino kompanijos generalinis direktorius Peteris Fankhauseris.

Tūkstančiai liko „ant ledo“

Keliautojams, įsigijusiems „Thomas Cook“ atostogų paketus ir skrydžius, Didžiosios Britanijos vyriausybė patarė savo kelionių nenutraukti, o civilinės aviacijos reguliuotojas planuoja parskraidinti klientus kuo arčiau jų rezervuotos grįžimo dienos. Vyriausybė taip pat padengs „Thomas Cook“ klientų apgyvendinimo išlaidas.

„AlixPartners LLP“ paskirtas konsultantu ir bendradarbiaus su aviacijos institucijomis, kad nukentėję klientai būtų parskraidinti atgal į Jungtinę Karalystę.

„Thomas Cook“

Bankrotas sudavė dar vieną smūgį Europos kelionių sektoriui praėjus vos keliems mėnesiams po Islandijos biudžetinių oro linijų „Wow Air“ žlugimo. Kovo mėnesį vežėjas nutraukė veiklą dėl finansavimo stokos, palikdamas 2700 keliautojų įstrigusių svetur ir atnešdamas žalos šalies ekonomikai. Prieš dvejus metus žlugo Jungtinės Karalystės „Monarch Airlines“, nesėkmingai bandęs pereiti nuo užsakomųjų prie biudžetinių skrydžių organizavimo.

„Fosun Tourism Group“ pirmadienio pranešime teigė, kad juos „nuvylė“ „Thomas Cook“ nesugebėjimas rasti sprendimo. Kompanijos akcijos Honkonge nukrito net 5,5 proc.

„Fosun“ patvirtina, kad jos pozicija viso proceso metu išliko nepasikeitusi, tačiau, deja, pasikeitė kiti veiksniai, – pranešė bendrovė. – Nuoširdžiai užjaučiame visus nukentėjusiuosius.“

„Thomas Cook“

Rizikos draudimo fondai

Paskutiniame gelbėjimo projekte buvo siūloma iškeisti esamą skolą į akcijas, paliekant „Fosun“ valdyti didžiąją dalį „Thomas Cook“ kelionių verslo, o kreditoriams – kontroliuoti oro linijas. Remiantis „Bloomberg“ surinktais duomenimis, kovo 31 d. kompanija turėjo beveik 2 milijardus svarų skolos.

Tačiau šie iššūkiai galiausiai pasirodė neįveikiami. Rizikos draudimo fondų grupė nutarė planą blokuoti, nes tai būtų trukdę ir toliau gauti pajamas iš apsikeitimo sandorių, kurie tampa pelningi, kai įmonė nevykdo skolos įsipareigojimų. Taip pat buvo nerimaujama, kad klientai ims vengti „Thomas Cook“, nes bijos, kad bendrovė neįvykdys jų užsakymų.

Jungtinės Karalystės vyriausybė sekmadienį atmetė siūlymus imtis kompanijos gelbėjimo, o užsienio reikalų sekretorius Dominicas Raabas pabrėžė, kad tai daryti nėra jokio strateginio nacionalinio intereso.

„Thomas Cook“
Foto: Bloomberg

Ministras pirmininkas Borisas Johnsonas apgynė vyriausybės sprendimą atsisakyti suteikti finansinę pagalbą, kurios vertė, pasak jo, būtų siekusi apie 150 milijonų svarų sterlingų.

„Tai būtų daug mokesčių mokėtojų pinigų, – pareiškė jis žurnalistams pakeliui į Niujorką, kur vyksta Jungtinių Tautų Generalinė Asamblėja. – Tai sukeltų moralinį pavojų.“

Transporto darbuotojų asociacija dėl kompanijos žlugimo apkaltino „neapgalvotus kreditorių veiksmus“. Kelionių pramonės darbuotojų profesinė sąjunga pareiškė mėginsianti kuo skubiau susitikti su bankroto administratoriais dėl veiklos tęstinumo.

Kelionės traukiniu

„Thomas Cook“, kurią 1842 m. įkūrė Viktorijos laikų verslininkas Thomas Cookas, iš pradžių organizuodavo keliones traukiniu po Anglijos Midlandso regioną. Verslas ėmė plėstis, kai auganti Didžiosios Britanijos vidurinioji klasė atrado, kad turi daugiau laiko – ir pinigų – mėgautis kontinentinės Europos malonumais.

Po Antrojo pasaulinio karo trumpam įsiliejusi į valstybinę geležinkelių bendrovę, „Thomas Cook“ didžiausio postūmio sulaukė aštuntajame ir devintajame dešimtmečiuose, kai saulės pasiilgę britai įprato planuoti biudžetines atostogas. Tais laikais reklaminis šūkis “Don’t just book it, Thomas Cook it” (liet. „Ne šiaip užsisakyk – leisk tai padaryti „Thomas Cook“) įsiskverbė į tautos pasąmonę.

„Thomas Cook“
Foto: AP / Scanpix

Tačiau ilgainiui „Thomas Cook“ susidūrė su sunkia skolų našta ir kaštais, susijusiais su aktyvia reklama ir biurų išlaikymu Didžiosios Britanijos provincijos miesteliuose. Dalį pagrindinės kompanijos veiklos perėmė apsukresni internetiniai konkurentai, verslo atgaivinimo planai vienas po kito žlugo, o apmirusi Europos atostogų rinka ir netikrumas dėl „Brexit“ poveikio ekonomikai pastaruoju metu dar labiau sumažino paklausą.

Lėtėjanti pasaulinė ekonomika, Kinijos turistinių kelionių mažėjimo požymiai – šios priežastys galėjo sutrukdyti „Fosun Tourism“ padidinti siūlomos finansinės pagalbos paketą. Kompanija, įsigijusi „Thomas Cook“ akcijų 2015 m., „veikiausiai nusprendė, kad reikės pernelyg didelių investicijų, o grąža bus nepakankamai didelė“, – teigia Andrew Collier, Honkongo „Orient Capital Research“ vykdomasis direktorius.

„Tai labai liūdna diena kompanijai, kuri pirmoji ėmė siūlyti kelionių paketus ir milijonams žmonių visame pasaulyje suteikė galimybę keliauti“, – pirmadienį pažymėjo „Thomas Cook“ generalinis direktorius P. Fankhauseris.