San Fransiske įsikūręs „Uber“ mokesčių atskaitymo manevrą atliko prieš savo pirmąjį viešą akcijų siūlymą gegužės mėnesį, nes dėl naujų Europos Sąjungos taisyklių, skirtų daugiatautėms kompanijoms, kai kurias savo ofšorines dukterines įmones perkėlė į kitas šalis.

6,1 milijardo dolerių atskaitymas atsirado padidinus intelektinės nuosavybės, kurią „Uber“ paskirstė tarp savo dukterinių įmonių užsienyje, vertę, remiantis kompanijos pirmojo ketvirčio ataskaita. Kai nematerialiojo turto vertė padidėja, išauga ir mokesčių atskaitymai, susiję su jo naudojimu per tam tikrą laiką.

„Galima ramiai teigti, kad „Uber“ artimiausiu metu nemokės jokių mokesčių“, – pažymėjo nepriklausomas mokesčių ir apskaitos ekspertas iš Niujorko Robertas Willensas.

Šie 6,1 mlrd. dolerių pasitarnaus kaip pagalvė, jei „Uber“ kada nors uždirbtų pelną, kuris leistų pavėžėjimo paslaugas teikiančiai kompanijai, įkūrusiai biurus ir dukterines įmones Nyderlanduose, iš būsimos pasaulinės mokesčių sąskaitos išbraukti olandiškąją dalį.

Tačiau toks sėkmingas atskaitymas taikomas tik kompanijos mokesčių sąskaitai Nyderlanduose – mokesčių lengvatų centrui, kurį taip mėgsta tarptautinės korporacijos. Visgi tai neabejotinai sumažins ir bendrą „Uber“ mokesčių sąskaitą, jei tik ji taps pelninga. Tuo tarpu kompanija gali panaudoti JAV nuostolius tam, kad sumažintų savo JAV mokesčių sąskaitą.

„Uber“ nėra vienintelė JAV kompanija, kuri, remdamasi Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos taisyklėmis, išskirstė savo padalinius po visą pasaulį. EBPO reikalauja, kad daugiatautės bendrovės pagrįstų savo ofšorinės veiklos verslo tikslą. Valstybės, kuriose verslui taikomi maži mokesčiai, pavyzdžiui, Singapūras, Airija ir Nyderlandai, tampa labiau pageidaujamos nei neapmokestinami Karibų jūros prieglobsčiai, tokie kaip Bermudai.

„Uber“ mokesčių ginklas buvo sukurtas praėjusių metų kovą, kai kompanija iškėlė savo intelektualinę nuosavybę iš popierinės įmonės, neturinčios nė vieno darbuotojo, Bermuduose ir pavertė ją Nyderlandų įmone, kurią kontroliuoja holdingo kompanija Singapūre. Remiantis Nyderlandų prekybos rūmų dokumentais, naujajai olandiškai įmonei priklauso dešimtys kitų „Uber“ verslo subjektų.

Tačiau sutaupytų mokesčių apimtys ekspertus nustebino.

Mokesčių ekspertas R. Willensas 6,1 mlrd. dolerių atskaitymą pavadino „neįprastu“, turint omeny „Uber“ rinkos vertę – maždaug 73 mlrd. dolerių. Kitas nepriklausomas mokesčių ir apskaitos ekspertas, Frankas Varis iš Bostono, prisipažino, kad jį „nustebino“, jog atskaitymas buvo „toks didelis“. Nauda atspindėjo aukštą vertę, kurią „Uber“ suteikė savo intelektinei nuosavybei, kai perkėlė dukterines įmones į naujas vietas.


„Uber“ atstovas pareiškė, kad gudrybė buvo įvykdyta siekiant „patenkinti naujosios globalios mokesčių aplinkos reikalavimus“. Jis užsiminė apie EBPO taisykles, kuriomis siekiama užkirsti kelią technologijų ir farmacijos kompanijoms steigti popierines įmones ir šitokiu būdu perkelti pelną, uždirbtą didelių mokesčių šalyse, ten, kur mokesčiai nedideli arba jų visai nėra.

Atstovas, kuris paprašė likti neįvardintas, pridūrė, kad su šia gudrybe „Uber“ užbaigė kitą mokesčių strategiją, žinomą kaip „dvigubas olandas“. Toji struktūra, įtraukianti olandiškas įmones, kuriose nėra darbuotojų ir kurios nukreipia savo pelną į prieglobsčius, pastaraisiais metais išpopuliarėjo tarp daugiataučių kompanijų ir šiuo metu atsidūrė Europos reguliavimo institucijų akiratyje.

Technologijų kompanijos visada dėjo daug pastangų, kad jų mokesčių sąskaitos būtų kuo mažesnės. Santykinai nedidelis „Amazon.com Inc.“ metinis pelnas leido elektroninės komercijos milžinei sumažinti savo mokesčių įmokas, o likusius pinigus investuoti į naujus projektus. Ši strategija tapo spartaus augimo ir mažų mokesčių receptu.

Jungtinėse Valstijose „Uber“ per pastaruosius trejus metus patyrė daugiau kaip 10 milijardų dolerių veiklos nuostolių. Šie nuostoliai leis kompanijai sumažinti būsimus JAV mokamus mokesčius. Praėjusių metų pabaigoje ji pranešė, kad JAV grynieji veiklos nuostoliai ateityje sieks 5,1 mlrd. dolerių federaliniams tikslams ir 4,4 mlrd. dolerių mokesčiams valstijose, kuriose ji vykdo veiklą.

Ketvirtadienį pateiktoje antrojo ketvirčio ataskaitoje „Uber“ pranešė apie 5,2 milijardų dolerių grynuosius nuostolius, neskaitant pardavimų, kurie neatitiko numatytų apimčių, ir išlaidų, susijusių su akcijomis paremta kompensacija viešo siūlymo metu.

Šie nuostoliai, dėl kurių sumažėja apmokestinamosios pajamos, leistų sutaupyti apie 1 milijardą dolerių federalinių mokesčių ir apie 220 milijonų dolerių valstijų mokesčių – iš viso maždaug 1,2 mlrd. dolerių, paskaičiavo R. Willensas. Ir tai neskaitant 6,1 milijardo dolerių vertės olandiškojo rezervo.

Kol nebuvo priimtas 2017 m. prezidento Donaldo Trumpo mokesčių įstatymas, kompanijos galėdavo perkelti nuostolius dvejus metus atgal ir dvidešimt į priekį. Dabar jų perkelti atgal nebegalima, be to, jie gali kompensuoti tik 80 proc. apmokestinamųjų pajamų.

6,1 mlrd. dolerių olandiškoji gudrybė sumažins galutinius olandiškus „Uber“ mokesčius būtent ta tikslia suma; galiojimo pabaigos ji neturi. „Tai dar geriau“ nei JAV nuostoliai, pastebėjo R. Willensas.

„Uber“ apie savo gudrybę užsiminė ataskaitoje, sakydamas, kad atliko „seriją operacijų, dėl kurių pasikeitė tarptautinė teisinė bendrovės struktūra, įskaitant dukterinės įmonės perkėlimą į Nyderlandus ir tam tikrų intelektinės nuosavybės teisių perdavimą bendrovei priklausančioms dukterinėms įmonėms“.

„Uber“ veiksmai liudija, kaip respublikonų mokesčių įstatymas, kuris sumažino korporacijų mokamą tarifą nuo 35 proc. iki 21 proc., vis dėlto nepaskatino kompanijų sugrąžinti intelektinės nuosavybės ir pelno atgal į JAV, nes jos vis dar gali mokėti mažesnius mokesčius, jei dalį savo verslo subjektų laiko užsienyje.

Mokesčių tarifai Nyderlanduose ir Singapūre nė iš tolo nesiekia naujojo 21 proc. JAV tarifo. Didžiausias Nyderlandų korporacijų tarifas yra 25 proc., nors pajamos iš nematerialaus turto, pavyzdžiui, honorarai ir licencijavimo mokesčiai, gali būti apmokestinami 7 proc. Singapūre korporacijų tarifas yra 17 proc., nors kai kurios bendrovės gali jį sumažinti, pasinaudodamos paskatomis ir kitomis priemonėmis. Nyderlanduose esanti „Uber“ intelektinė nuosavybė yra susieta su honorarais, licencijavimu ir prekių ženklais, kurie nuo praėjusių metų galo yra kompanijos verslo pagrindas 63 šalyse.

Savo „prizu“ „Uber“ galės pasinaudoti ne iš karto. Turint galvoje griežtas apskaitos taisykles, reikalaujančias, kad JAV kompanijos savo pelną prognozuotų konservatyviai, „Uber“ nemano, kad artimiausiu metu uždirbs pakankamai pelno, kad galėtų pasinaudoti 6,1 milijardo dolerių nauda, teigė „Uber“ atstovas, cituodamas kompanijos ketvirčio ataskaitą.

Bet vos tik „Uber“ gaus pakankamą pelną, atskaitymas pradės veikti, pabrėžė R. Willensas. „Esu tikras, kad „Uber“ mano, jog ilgainiui pradės dirbti pelningai ir galės „realizuoti“ savo pagalvę“, – teigė R. Willensas.

F. Varis pavadino „Uber“ teisinės formos pakeitimą „rafinuotu. Šių struktūrų sukūrimas reikalauja daug laiko ir pinigų, todėl jos dažnai laikomos „firminėmis“.“

„Uber“ atstovas pabrėžė, kad kompanija „tebėra pasiryžusi atvirai ir skaidriai bendradarbiauti su mokesčių inspekcijomis visame pasaulyje ir ištikimai laikytis įstatymų visose jurisdikcijose, kuriose vykdo veiklą“.