„Amazon“ nuolat stebi konkurentų kainas, norėdama įsitikinti, ar jos nėra žemesnės. Išsiaiškinusi, kad produktas parduodamas pigiau, tarkim, platformoje „Walmart.com“, „Amazon“ įspėja tą produktą pardavinėjančią bendrovę, o vėliau apsunkina prieigą prie šio produkto savo pačios prekybos platformoje, – taip nubausdama prekybininkę. Daugeliu atvejų prekybininkas nusprendžia veikiau didinti kainas konkuruojančioje svetainėje nei rizikuoti prarasti prekybą „Amazon“ tinkle.

Tokie įspėjimai dėl kainų, kuriuos apžvelgė „Bloomberg“, rodo, kad „Amazon“ atvirai nenurodo prekybininkams didinti kainas kitose platformose, galbūt bendrovė tiesiog siekė paskatinti juos sumažinti savo produktų kainas „Amazon“ platformoje. Tačiau žurnalistų pakalbinti prekybininkai teigia, kad jie yra taip spaudžiami didinamo „Amazon“ apmokestinimo ir priklausomumo nuo prekybos jos platformoje, jog jie greičiausiai sutiks didinti produktų kainas bet kur kitur.

Antimonopolinių institucijų ekspertai teigia, kad „Amazon“ politika, tikėtina, patrauks Kongreso bei Prekybos komisijos, neseniai perėmusios Sietle įsikūrusios bendrovės jurisdikciją, dėmesį. Kol kas kritika, nukreipta į „Amazon“ įtaką rinkoje, koncentruojasi ties tuo, ar ji renka prekybininkų pardavimų duomenis konkurencingiems produktams paleisti, o tada, pasinaudodama savo dominuojančia padėtimi, pasistengia, kad šis pradinis produktas būtų sunkiau prieinamas jos platformoje. Vartotojams daroma žala, kai prekybininkai skatinami didinti kainas kitose platformose, veikiau atitinka tradicinį antikonkurencinės veiklos JAV apibrėžimą.

„Kaltinimai monopolizuojančiais veiksmais visada siejami su verslo vykdymu, darančiu žalą rinkai, – sako „Bloomberg Intelligence“ analitikė Jennifer Rie, kuri specializuojasi antimonopolinių įstatymų pažeidimų srityje. – Galiausiai tokia veikla gali būti nagrinėjama kaip neteisėta, nes tie, kurie pageidauja apsipirkinėti „Walmart“ tiesiog bus priversti mokėti didesnę kainą.“
Walmart

Kaip savo elektroniniame laiške pažymi „Amazon“ atstovas: „Prekiautojai visiškai kontroliuoja savo kainas tiek „Amazon“, tiek už jos ribų, o mes jiems padedam maksimizuoti jų pardavimus mūsų platformoje, pateikdami jiems įžvalgų, kaip išsiskirti gerais komerciniais pasiūlymais.“ „Walmart“ atsisakė komentuoti.

Internetinės prekybos bendrovės paprastai parduoda savo produkciją įvairiose svetainėse, įskaitant „Amazon“, „EBay Inc.“ ir „Walmart Inc.“, kuri taip pat pašalina produktus „itin nekonkurencingomis“ kainomis, palyginti su kitomis platformomis. Bet prekybininkai dažnai didžiąją savo pajamų dalį gauna iš prekybos per „Amazon“, kuri šiuo metu sudaro beveik 40 proc. internetinių pardavimų Jungtinėse Valstijose, rodo „EMarketer“ duomenys.

Prekybininkai seniai skundžiasi, kad „Amazon“ daro didžiulę įtaką jų verslui. Dauguma jų ne tik moka didesnius mokesčius, bet šiuo metu dar ir privestos pirkti reklamą, kad išliktų vis labiau ir labiau persotintoje platformoje. Kai kuriais duomenimis, „Amazon“ nuo kiekvieno sandorio tenka 40 proc. ar daugiau, palyginti su 20 proc. dalimi prieš kelerius metus.

Kai kurie prekybininkai mieliau norėtų didinti savo prekybos apimtis per „Walmart“, kuri ima mažesnius mokesčius už produktų prekybą jų platformoje. Bet, anot prekybininkų, įspėjimai dėl kainų verčia juos išlaikyti lojalumą „Amazon“ ir apsunkina jų galimybes diversifikuoti savo verslą. „Walmart“ reguliariai gauna prašymus iš prekybininkų didinti kainas jos prekybos platformoje, nes pastarieji nerimauja, jog mažesnė kaina „Walmart“ pakenks jų pardavimams „Amazon“ platformoje, sako vienas „Walmart“ vadybininkas, kuris sutiko kalbėtis tik anonimiškai.
Amazon

„Amazon“ pradėjo siųsti įspėjimus dėl kainų dar 2017 metais, ir, kaip teigia prekybininkai, tokių įspėjimų labai padaugėjo, intensyvėjant kainų karui tarp „Amazon“ ir „Walmart“. Prekybininkai gauna įspėjimus per interneto platformą, kurią jie naudojasi vykdydami savo operacijas su „Amazon“. Įspėjimuose nurodomas produktas, jo kaina „Amazon“ platformoje ir kaina kitose interneto erdvėse. Juose nenurodoma konkuruojanti platforma su žemesne kaina; prekybininkai tą turi išsiaiškinti patys.

Įprastas įspėjimas dėl kainos atrodo maždaug taip: „Vienas ar daugiau iš jūsų pasiūlymų šiuo metu netinkamas kaip komercinis, nes šie produktai „Amazon“ platformoje yra įvertinti didesne kaina nei kitose mažmenininkėse.“

Paprastai kalbant, tai reiškia, kad prekybininkai praranda garsųjį „pirk dabar“ mygtuką, kuris supaprastina apsipirkimą per „Amazon“. Žinoma, ir be jo pirkėjai vis tiek gali pirkti prekes, bet šis procesas labiau varginantis ir mažiau įprastas, ir tai, savo ruožtu, gali neigiamai atsiliepti pardavimams. Prarasti pardavimai atsiliepia algoritmams, nustatantiems, kuriuos produktus pirkėjai gali matyti, dėl to produktai platformoje galiausiai „paslepiami“ ir pirkėjas jų nebemato, teigia keletas prekybininkų .

Andersas Palmquistas, buvęs „Amazon“ darbuotojas, o šiuo metu einantis konsultacinės įmonės ARMR viceprezidento pareigas, sakė, kad vienam iš jo klientų buvo pranešta, kad sodui skirta prekė, parduota per „Amazon“, kitoje platformoje siūloma žemesne kaina. A. Palmqusitas, pasidomėjęs šiuo reikalu, nustatė, kad prekė „Walmart“ platformoje buvo parduodama už mažesnę kainą ir patarė klientui stabdyti nuolaidą. Anot A. Palmquisto, jo klientas yra vienintelis, parduodantis šią prekę internetu, tad šiuo atveju nėra jokio konkuruojančio gamintojo, siūlančio panašų produktą už mažesnę kainą.

Bendrovės elgesys prieštarauja liudijimui, kurį liepą per Kongreso klausymus pateikė „Amazon“ generalinio juriskonsulto padėjėjas Nate‘as Suttonas, nagrinėdamas augančią didžiųjų technologijų bendrovių įtaką. Anot N. Suttono, „Amazon“ susiduria su aršia tokių bendrovių kaip „Walmart“ ir „EBay“ konkurencija, todėl jie siekia, kad internetiniai prekybininkai nepereitų kitų platformų pusėn , o rinktųsi „Amazon“.

„Mes žinome, kad pardavėjai turi ir kitų priemonių, kaip pasiekti pirkėjus, todėl mes investuojame į juos, palaikome juos ir stengiamės kiek įmanoma praturtinti jų patirtį, – sakė N. Suttonas. – Tokia paskata norime padėti pardavėjams pasiekti savo tikslų, nes mes jais pasitikime.“

Jeigu taip ir yra, įspėjimai dėl kainų varžo prekiautojus, nes dauguma jų negali leisti sau statyti į pavojų savo prekybą per „Amazon“, siūlydami geresnius sandorius kitose platformose. Toks praktiškas pavyzdys galimai kenksmingas prekybininkams, bet naudingas „Amazon“.
„Walmart“

Jasonas Boyce‘as, prekybininkų per „Amazon“ konsultantas, teigia mokantis klientus, kaip pasiūlyti tas pačias kainas visose platformose, kartu neprarandant pozicijų „Amazon“, net jeigu jie gali sau leisti prekiauti mažesnėmis kainomis kitose platformose.

„Amazon“ kontroliuoja kainas, ne prekybininkas“, – teigia J. Boyce‘as, vadovaujantis „Avenue 7 Media“.

Molsonas Hertas, prekiaujantis žaislais internetu per savo įmonę „Viahart“ – tipinis pavyzdys, norint suprasti, su kokiais iššūkiais susiduria prekiautojai. Anot M. Harto, daugiau 98 proc. iš jo 4 mln. dolerių 2018 m. pardavimų sudaro prekyba per „Amazon“, nors jis parduoda prekes ir per „EBay“, „Walmart“ bei savo paties svetainę. Jis mėgino parduoti kimštą žaislą-tigriuką už 150 dolerių per „Amazon“.

M. Hartas pats kuria, gamina, importuoja, sandėliuoja ir transportuoja prekes klientams; „Amazon“ imtų 40 JAV dolerių už dalies nuotraukų talpinimą savo svetainėje, mokėjimų tvarkymą ir produkto reklamą svetainėje. M. Hartas sako, jog galėtų parduoti produktą savo svetainėje už maždaug 40 dolerių mažesnę kainą, bet to nedaro, nes tai pakenktų jo pardavimams per „Amazon“ dėl jos galiojančių kainodaros taisyklių.

„Jeigu mes pardavinėsime savo prekes už mažesnę kainą už „Amazon“ ribų, ir „Amazon“ tai sužinotų, mūsų produktai dingtų iš paieškos sistemos“, – neseniai savo straipsnyje „Medium“ rašė vyras. Nuo tada M. Hartas sumažino žaislinių tigrų kainą „Amazon“ platformoje ir dabar prekiauja jais nuostolingai.

„Amazon“ anksčiau reikalaudavo iš prekybininkų siūlyti geriausias savo kainas „Amazon“ platformoje, kaip numatyta platformos pardavimų sąlygose, bet toks susitarimas patraukė reguliuotojų, ryžtingai nusiteikusių užtikrinti sąžiningą konkurenciją, dėmesį. „Amazon“ atšaukė reikalavimą Europos prekybininkams 2013 metais po to, kai buvo atlikti atitinkami tyrimai; o šių metų kovą, be jokio paaiškinimo, atšaukė reikalavimą ir JAV prekybininkams, netrukus po to, kai senatorė Elizabeth Warren paskelbė siekianti suskaidyti „Amazon“ ir kitas didžiąsias technologijų bendroves.

Įspėjimai dėl kainos padeda „Amazon“ pergudrauti reguliuotojų skundus, teigia Diana Moss, ne pelno siekiančios organizacijos „ American Antitrust Institute“ prezidentė . „Jie ėmėsi šios politikos, kuri yra tiesioginė antimonopolinių reguliuotojų kompetencija, ir pavertė ja tokiu mechanizmu, kurį perprasti būtų kiek sudėtingiau“, – teigė ji.

Net jei ir taip, Micahleas Kadesas, buvęs FTC advokatas, šiuo metu nagrinėjantis antimonopolinius atvejus Vašingtono centre „Washington Center for Equitable Growth“, teigia, kad turbūt nė nereikia abejoti, jog įspėjimai dėl kainų patrauks vyriausybės dėmesį. „Jeigu reguliuotojai galės įrodyti, kad toks elgesys verčia prekybininkus didinti kainas kitose platformose, – sakė jis. – „Amazon“ neteks argumento, esą jų politikos tikslas – visiems pasiūlyti kuo mažesnę kainą.“