Daugiau nei šimtmetį bendrovė „De Beers“ pardavinėjo didžiąją dalį savo nešlifuotų deimantų saujelei rinktinių klientų, ratui žmonių, vertinamam kaip paslaptingo brangakmenių prekybos pasaulio „Kas yra Kas“. „Tiffany & Co.“, „Graff Diamonds“ ir „Signet Jewelers Ltd.“ – visos jos turi šios grupės padalinių, garantuojančių nuolatinį tiekimą brangakmenių, kurių kilmę kontroliuoja deimantų gavybos bendrovė „De Beers“.

Deimantų prekybos pasaulyje elitinio „De Beers“ pirkėjo statusas vertinamas kaip svarus sėkmės ir turtų garantas. Bet dabar įgyti tokį statusą jau nebėra taip paprasta.

„De Beers“ parduoda savo brangakmenius per 10 aukcionų kiekvienais metais Botsvanos sostinėje Gaborone, ir pirkėjams – žinomiems kaip „sighthodlers“ (bendrovės klientai) – tenka sutikti su jų siūlomomis kainomis ir kiekiais. Tokia sistema, susiformavusi dar devynioliktojo amžiaus dešimtajame dešimtmetyje, skirta patenkinti abiejų pusių interesus - tiek gavėjų, tiek klientų, kurie įsigyja deimantų su nuolaida.

Tačiau nuolaida mažėja. Kai kuriais atvejais kainos net aukštesnės už rinkos kainą, ir klientai yra priversti parduoti nuostolingai, teigia šaltiniai, susipažinę su situacija. Kai kuriems bendrovės klientams sunkiai sekasi užsidirbti pelno versle, kuris kitados buvo itin pelningas.

Problemos deimantų pramonėje dvejopos. Aukštos klasės juvelyrinių dirbinių pardavimai stagnuoja, juos išstumia kitos prabangios prekės ar paslaugos, tokios kaip avalynė, rankinės ir atostogos kurortuose. Be to, deimantų prekybos bendrovėms sunkiau užsitikrinti finansavimą, nes bankai palieka sektorių, patyrę daug nuostolių dėl sukčiavimų bei neveiksnių paskolų.

„Šiuo metu nelengvas laikotarpis, neapsimetinėsiu nei prieš kelintus, nei prieš kitus, - kalbėjo bendrovės vadovas Bruce‘as Cleaveris. Jis tvirtina, kad paklausa išlieka tvirta ir kad tūkstantmečio, arba Y kartos, atstovai „apguls deimantus lygiai taip pat kaip jų tėvai ir seneliai“.

„De Beers“ teigia skirianti daugiau lėšų rinkodarai ir tobulinanti veiklą tiekimo grandinėje, stengdamasi įtikinti visuomenę, kad deimantai nekursto jokių konfliktų ar žmogaus teisių pažeidinėjimo.

Net jei ir taip, santykiai tarp „De Beers“ ir jos klientų tampa vis labiau įtempti, nes bendrovė tebeišlaiko aukštas kainas, nors tai ir reikštų mažesnius brangakmenių pardavimus.

Deimantai
Foto: Bloomberg


Atėjo permainų metas pramonėje, kur būti vienam iš rinktinių pirkėjų nuo seno reiškė aukščiausią pasiekimą. Noras tapti bendrovės klientu būdavo toks didžiulis, jog jie dosniai dovanodavo vertingus meno kūrinius, – tarp jų, ir Davido Hackney‘o bei Damieno Hirsto, kurių paveikslai puošia „De Beers“ būstinės, esančios šalia Londono Trafalgaro aikštės, vestibiulius, – vildamiesi pelnyti kasybos milžinės malonę.

2015 metais duodamas interviu „The Financial Times“ (FT) „Graff“ pirmininkas Laurence‘as Graffas sakė apie „De Beers“: „Jei norite užsitikrinti sėkmę deimantų versle, turite prie jų kiek įmanoma priartėti.“

Dabar šis tas pasikeitė. Maždaug 80-čiai pirkėjų, kilusių iš įvairių pasaulio regionų – nuo Belgijos iki Izraelio ir Indijos, pelno marža iš deimantų prekybos smarkiai sumažėjo arba apskritai išnyko. Nemaža dalis nusivylusių klientų atsisako pirkti dabartinėmis kainomis, teigia šaltiniai, susipažinę su situacija.

Sunku nuspėti, kokių nuostolių patiria kai kurie bendrovės klientai – beveik visi jie privačios įmonės. Tokioms mažmenininkėms kaip „Graff“ ir „Tiffany“ prekyba ir deimantų šlifavimas yra tik nedidelė jų bendro verslo dalis, ir jie mažiau paveikti šių permainų. Tačiau daugeliui specializuotų įmonių užgriuvusias bėdas daug sunkiau įveikti.

Kelios jos jau pasitraukė iš verslo, o „Eurostar Diamonds“, kitados viena iš didžiausių nešlifuotų deimantų pirkėjų, šiais metais subankrutavo. Be abejonės, grupei ir anksčiau teko patirti ne vieną nuosmukį, per pastarąjį dešimtmetį „De Beers“ gerokai sumažino ir savo klientų skaičių.

Bendrovės klientams patiriant nuostolių, „De Beers“ taip pat nukenčia finansiškai. „De Beers“ pagrindinės bendrovės „Anglo American Plc.“ pirmojo pusmečio pelnas iš deimantų verslo smuko beveik 30 procentų. Per pirmuosius šešis šių metų mėnesius pardavimai buvo mažiausiai 500 mln. dolerių mažesni nei tuo pačiu laikotarpiu prieš trejus metus.

Nešlifuotų deimantų kainos šiais metais smuko maždaug šešiais procentais, nors šlifuotų brangakmenių kainos tik apie 1 proc. mažesnės, rodo „Polishedprices.com.“ duomenys.

Deimantai
Foto: Bloomberg


Deimantų pirkimai iš „De Beers“ nusmukdė bendrovės klientų pelno maržą. Praėjusiais metais klientams nustatyta nuolaida siekė apie tris procentus. Kai kuriais atvejais ji sumažėjo beveik iki vieno procento, o kai kada jiems net tenka sumokėti didesnę sumą nei ta, už kurią jie galėtų parduoti deimantus antrinėje rinkoje, teigia klientai ir kiti pramonės atstovai.

Lyginant su praėjusio dešimtmečio pabaiga, kai klientai galėjo nuolat tikėtis daugiau nei 5 proc. nuolaidos, pastebimos didžiulės permainos, teigia šaltiniai.

„De Beers“ tenka įveikti nemažas kliūtis norint palaikyti sunkumus patiriančius pirkėjus. Bendrovė šiais metais sušvelnino taisykles klientams, leisdama jiems sumažinti metines kvotas ir atidėti pirkimus. Bendrovė taip pat priduria, kad nustatytos kainos leidžia klientams uždirbti gana neblogą pelną, rinkai pasiekus pusiausvyrą po pakilimų bei nuosmukių.

„Aš suprantu, kad mums reikia padėti jiems įveikti audras, – sakė B. Cleaveris. – Yra dalykų, kuriuos mes galime nuveikti per likusius 2019 metus, kad sustiprintume paklausą ir padėtume klientams būti lankstesniems jų versle.“

Deja, geromis naujienomis kol kas, regis, nekvepia. Nyderlandų bankas „ABN Amro“, vienas iš lyderių pramonės finansavimo sferoje, neseniai pranešė klientams, jog nebegalės ilgiau finansuoti nešlifuotų deimantų pirkimų, jeigu nebus aišku, ar iš brangakmenių galima tikėtis pelno.

Be to, kai kurios dėžės su nešlifuotais deimantais, parduotos rusų konkurentės „Alrosa PJSC“, šių metų liepą pardavinėjamos su didelėmis nuolaidomis, lyginant su ta kaina, už kurią „Alrosa“ jiems pardavė, teigė šaltiniai. „Tikra audra: per didelė pasiūla, nepakankama paklausa“, – sakė Richardas Hatchas, metalų ir kalnakasybos analitikas iš Berenbergo. – Nematau, kad artimiausiu metu situacija pagerėtų.“