Tačiau daugeliui žaidėjų vis dar trūksta tokios laisvės, kokia suteikiama Nacionalinės futbolo lygos ar MLB sportininkams. Dažnai jie negali pasirašyti reklamos sutarčių ar gauti atlygio už pasirodymus renginiuose, nesidalydami pinigų su juos pasamdžiusiomis organizacijomis. Tuo pat metu jie patiria kur kas didesnį spaudimą nei eiliniai NFL žaidėjai tapti socialinės žiniasklaidos žvaigždėmis.

Tačiau dabar šioms nusistovėjusioms normoms kelia grėsmę vykstanti teisminė kova. Praėjusią savaitę Turneris Tenney, geriau žinomas žaidėjo slapyvardžiu „TFue“, iškėlė ieškinį savo esporto komandai, pareiškęs, kad ji neteisėtai riboja jo verslo galimybes. Byloje aprašoma darbo sutartis, pagal kurią komandai „FaZe Clan“ suteikiama teisė į didelę dalį T. Tenney pajamų, įskaitant 80 proc. iš komandos prekės ženklo sandorių, 50 proc. iš honorarų už pasirodymą ir 50 proc. iš jo paties surastų rėmimų.

Atsakydama į ieškinį, komanda pareiškė, kad didžiosios sutarties dalies, dėl kurios buvo deramasi su ankstesne vadovybe, ji niekada neįgyvendino. „FaZe Clan“ tvirtina, kad iš milijonų, kuriuos T. Tenney gavo pasirašęs sutartį, ji pareikalavo tik 60 000 dolerių ir pakartotinai bandė sutarti žaidėjui palankesnes sąlygas.

„Naujos eros sutartis“

Teismo procesas paskatino platesnę diskusiją apie komandinius vaizdo žaidimus ir tai, ar jų infrastruktūra ir žaidėjų apsauga atsiremia į faktą, kad esportas dabar generuoja rimtus pinigus. „FaZe Clan“ generalinis direktorius Lee Trinkas teigia, kad jo organizacija jau rengia naujas sutartis, kurios bus geriau pritaikytos esportui ir paliks žaidėjams didesnę dalį jų uždirbtų pinigų.

„Tiesą sakant, kaip tik dabar ant mano stalo guli sutartis, apie kurią kalbėjome keletą mėnesių – naujos eros sutartis“, – pažymėjo L. Trinkas, kuris pripažino, kad esporto pramonė šiandien labai skiriasi nuo praėjusių metų balandžio, kai buvo pasirašyta sutartis su T. Tenney. „Mes bandome galvoti apie tai, kaip šis verslas atrodys ateityje, todėl nelaukiame pokyčių, bet patys juos inicijuojame.“

Norint suprasti, apie kokias sumas kalbama, reikia įsigilinti į esporto ekonomiką. Organizacijos – ir žaidėjai – gali uždirbti laimėdami turnyrus, bet tai tik dalis verslo. Kitas svarbus veiksnys yra turinio kūrimas: vaizdo įrašai ir tiesioginiai srautai, kurie pritraukia milijonus žiūrovų tokiose platformose, kaip „Amazon.com Inc.“ priklausantis „Twitch“ ir „Google“ valdomas „YouTube“.
kompiuteriniai žaidimai, GameOn nuotr.

Socialinės žiniasklaidos spaudimas

„Gali būti pats geriausias žaidėjas pasaulyje, bet jei neturėsi sekėjų ir nekursi turinio, uždirbsi kur kas mažiau pinigų“, – pastebi esporto advokatas Andrew Gordonas iš „Gordon Law Group“. Tai labai skiriasi nuo NFL žvaigždės Tomo Brady situacijos, nes jam nereikia būti socialinėje žiniasklaidoje, kad susikrautų turtus, teigia A. Gordonas.

„Jis vis tiek gaus rėmimą, – paaiškina advokatas. – Esportas, nors daugeliu aspektų tai irgi yra sportas, verčia būti influenceriu bei turinio kūrėju.“

„FaZe Clan“, kuris šiais metais planuoja 50-100 mln. dolerių pajamas, ypač gerai sugeba padėti žaidėjams pritraukti publiką. T. Tenney laimėjo daugybę varžybų, tačiau žaidimų megažvaigžde jis tapo dėl savo vaizdo įrašų. Šiuo metu jis turi labiausiai žiūrimą „Fortnite“ srautą „Twitch“, aplenkdamas kitą žaidimų garsenybę Tylerį Blevinsą, geriau žinomą kaip „Ninja“. Neaišku, kiek T. Tenney uždirbo kaip profesionalas, bet „YouTube“ vaizdo įraše, kaip atsakyme į ieškinį, „FaZe Clan“ bendraįkūrėjas Richardas Bengtsonas užsiminė apie dešimtis milijonų dolerių.

T. Tenney buvo sąlyginai nežinomas, kai praėjusių metų balandį pasirašė šešių mėnesių sutartį su „FaZe Clan“, į kurią buvo įtrauktas ir punktas apie automatišką trejų metų pratęsimą. Pagal „Blast“ paskelbtas ir komandos patvirtintas sąlygas, „FaZe Clan“ žaidėjui kas mėnesį mokėtų po 2000 dolerių ir dalintųsi pajamomis, kurias T. Tenney padėtų uždirbti. Dalijimosi sąlygos gerokai palankesnės organizacijai, tačiau tai – daugmaž įprastas šios pramonės standartas, gal tik ne tokiu laipsniu.

Pirmajame viešame komentare po to, kai buvo pateiktas ieškinys, T. Tenney pareiškė kovojantis ir už kitus žaidėjus, pasirašiusius panašias sutartis. „Tai, ką aš čia bandau padaryti, tėra teisingumo atstatymas esporto bendruomenėje, – kalbėjo jis „YouTube“ vaizdo įraše. – Šie vaikai yra apiplėšinėjami; jais naudojamasi. Šios sutartys nėra sąžiningos, ir tai daugiau niekada neturi pasikartoti.“

Nors nesutariama, kokio iš tikrųjų masto yra problema, visi pripažįsta, kad esporto organizacijos turi per daug galios.

„Organizacijos parengia 30 puslapių sutartis, į kurias įtraukiama daug įvairiausių su teisininkais suderintų sąlygų, o žaidėjai paprastai būna paaugliai ar dvidešimtmečiai, kurie tikriausiai niekada nėra skaitę sutarties, – sako A. Gordonas, kurio įmonė atstovauja tiek žaidėjams, tiek organizacijoms. – Tos sutartys tikrai veikia organizacijų naudai.“

Kai kurios esporto lygos bando tapti kuo panašesnės į tradicinio sporto lygas, todėl pramonei gali tekti apsispręsti, ar esporto žaidėjai gaus tradicinio sporto žvaigždėms įprastas sąlygas (profesines sąjungas, kolektyvines derybas ir griežtas atlyginimų struktūras), ar gyvens kaip muzikos ir pramogų pasaulio žvaigždės, kai jauni kūrėjai pasirašę sutartis dažnai atsisako didelės dalies savo teisių ir būsimų pajamų.

Susirasti agentus

Dar viena svarbi esporto problema: dažniausiai komandos tampa savo žaidėjų vadybininkėmis. L. Trinkas teigia, kad anksčiau šiais metais, kol „FaZe Clan“ bandė pasiekti naują susitarimą su T. Tenney, buvo nutarta paskatinti kitus žaidėjus ieškoti atstovų už komandos ribų. Jis sako, kad ir patiems žaidėjams, ir organizacijai tai padėtų išvengti tokių situacijų, kokia susiklostė dabar.

Šios permainos – dalis to, ką L. Trinkas vadina naujos eros sutartimi. Komanda ne tik padės žaidėjams susirasti agentus ar vadybininkus, bet ir persvarstys pajamų dalijimąsi. Komanda nebegaus 80 proc. pajamų iš prekės ženklo sandorių, kuriuos ji atneša žaidėjui, bet pasiliks tik 20 proc. (Tie 60 000 dolerių, kuriuos „FaZe“ teigia uždirbusi T. Tenney dėka, buvo gauti iš dviejų skirtingų prekės ženklo sandorių.)

„FaZe Clan“ taip pat ketina pateikti daugiau detalių apie gaunamas pajamas. Vietoj to, kad paprasčiausiai apkarpytų „Twitch“ pajamas, „FaZe Clan“ ruošiasi atskirti srautus. Ji nebeims procento nuo dotacijų ir prenumeratų, kurias žaidėjai uždirba iš „Twitch“, o populiariausiems žaidėjams tos sumos gali siekti dešimtis tūkstančių dolerių kiekvieną mėnesį.

„Mes manome, kad tai pernelyg asmeniška ir kad neturėtume imti tų pinigų“, – teigė L. Trinkas.

Įrodyti, ko verti

Daugiau permainų komandos pasiūlyti negali. Ateityje žaidėjams gali tekti steigti visiškai nepriklausomas sąjungas, panašias į NFL ar NBA žaidėjų, ir kolektyviai derėtis dėl atlyginimų struktūros.

Tačiau, kaip ir profesionaliame sporte, nauji žaidėjai dar turės įrodyti, kad yra verti pelningų sutarčių, teigia Bryce'as Blumas, „ESG Law“ steigėjas ir vadovas.

„Nepatikrintas esporto žaidėjas, kaip ir dauguma tradicinių sporto šakų naujokų, nėra vertas didžiulio sandorio, – tvirtina jis. – Iš pradžių jis privalo įrodyti savo vertę, kad pagerintų savo poziciją rinkoje.“