Pirmadienį JAV bendrovė „Kraft Heinz“ paskelbė, kad 49-erių metų Bernardo‘as Hees‘as nuo šių metų liepos 1 dienos atsistatydina po serijos didelį nerimą sukėlusių iššūkių, išgyventų pastaraisiais mėnesiais. Praėjusių metų paskutinį ketvirtį bendrovė nurašė 15,4 mlrd. JAV dolerių, apkarpė dividendus ir paskelbė gavusi teismo šaukimą iš JAV vertybinių popierių ir biržos komisijos (SEC), susijusį su tam tikros apskaitos politikos tyrimu.

Tokios nesėkmės rodo, kad naudojama verslo strategija galimai turi trūkumų: kai pernelyg orientuojamasi į išlaidų mažinimą ir laikomasi nuomonės, jog megasusijungimai, neatsiejami nuo didelių skolų, yra geresnis kelias augimo link nei didesnės investicijos į produktų inovacijas. Įmonės akcijų vertė šiais metais nukrito daugiau nei 20 procentų, iki rekordinių žemumų, pasiektų šių metų kovą. Žinia apie artėjantį B. Heeso pasitraukimą pirmadienio popietę kilstelėjo akcijos kainas mažiau nei vienu procentu.

Kad galėtume suprasti, kas kamuoja „Kraft Heinz“, reiktų panagrinėti, kaip jos vadovai ir verslo modelis yra persipynę su „3G Capital“, antra didžiausia verslovės akcininke. (W. Buffett’o investicinė bendrovė „Berkshire Hathaway Inc.“ valdo kiek didesnę akcinio kapitalo dalį.) B. Hees‘as yra 3G partneris, o bendrovės „Kraft Heinz“ generalinio direktoriaus pareigas eina nuo 2015 metų, kai privataus akcinio kapitalo įmonė sujungė du maisto pramonės ženklus.

Investicinė bendrovė „Berkshire“ su pasididžiavimu rėmė tą sandorį; W. Buffetas anuomet savo metiniame kreipimesi rašė, kad „nėra geresnių už 3G partnerius“, nors galiausiai šių metų vasarį jis pripažino, kad už sandorį buvę permokėta. B. Heesas vadovavo „Heinz“ bendrovei ir po to, kai ją išpirko 3G ir „Berkshire“, be to, jis anksčiau vadovavo „Burger King“ pagrindine bendrovei, dar vienai 3G investicinio portfelio bendrovei.

B. Heeso pareigas perims Miguelis Patricio‘us, ilgametis „Anheuser-Busch InBev“, didžiausios pasaulyje alaus daryklos, vadovas. Tai dar vienas juridinis asmuo, kurį sieja ilga bendradarbiavimo su 5G istorija ir kuris žinomas panašiu požiūriu į išlaidų mažinimą ir sandorių sudarymą. Iš tiesų įmonę „AB InBev“ „vis dar slegia didelė skola“ dar nuo 2016 metais įvykdyto 123 mlrd. dolerių vertės „SABMiller“ perėmimo, kaip informavo mano kolegė Andrea Felsted.

Viena vertus, gali būti, kad aplinkybės, sietinos su M. Patricio, yra būtent tai, ko reikia maisto pramonės milžinei „Kraft Heinz“. Bendrovėje „AB InBev“ 2012–2018 metais jis ėjo pasaulinės rinkodaros vyriausiojo pareigūno pareigas, ir išsiskyrė kaip „vienas iš įspūdingiausių prekės ženklo kūrimo protų pramonėje“, – bendrovės spaudos pranešime, išplatintame pirmadienį, teigia Marcelis Herrmannas Tellesas, vienas iš 3G partnerių-įsteigėjų, „Kraft- Heinz“ valdybos narys.

„Kraft Heinz“ turi daugiau dėmesio skirti pastangoms atgaivinti savo prekės ženklus, ypač tuos, kurie praranda susidomėjimą tarp tūkstantmečio kartos atstovų, ieškančių mažai perdirbtų, čia pat prieinamų maisto produktų iš naujų bendrovių. Bet jeigu „Budweiser“ alaus gamintoja ir liudija M. Patricio sėkmę, reiktų pažymėti, kad bendrovė vis dar susiduria su nemažai panašaus pobūdžio iššūkių kaip ir „Kraft Heinz“: didžiulėmis skolomis ir dividendų karpymu, be to, potencialūs klientai vis labiau domisi vadinamuoju „rankų darbo“ alumi.

Laikas, pasirinktas paskelbti apie pasikeitimus generalinio direktoriaus poste taip pat kelia klausimų, atsižvelgus į tai, kad kitą savaitgalį Omahoje vyks „Berkshire“ metinis akcininkų susiėjimas, kuriame W. Buffetto greičiausiai bus klausiama apie „Kraft Heinz“ sunkumus. Anksčiau jis mėgino teisinti tariamai veidmainišką investavimo drauge su 3G kultūrą, – kultūrą, kuri, kaip matyti, visiškai prieštarauja tam modeliui, kurį W. Buffettas puoselėjo „Berkshire“ bendrovėje.

W. Buffettas garsėja savo polinkiu aukštinti vadovus tų bendrovių, į kurias investuoja, tad B. Heesui traukiantis iš „Kraft Heinz“ vadovo posto, panašu, kad milijardieriaus per susirinkimą laukia kebli situacija. Be to, atsižvelgus į tai, kad „Kraft Heinz“ generalinis direktorius bus keičiamas ne anksčiau kaip liepą, galima spėti, kad 3G supranta pokyčių poreikį, bet be neatidėliotinos skubos, kuri bylotų apie ypatingą atitinkamos priemonės svarbą.

Šių metų vasarį katastrofišką pelno ataskaitą B. Heesas komentavo taip: „Mes vis dar tvirtai tikime, kad mūsų modelis veikia“. 3G netgi ėmėsi ieškoti sprendimų savo įmonės viduje. Gali būti, kad privataus akcinio kapitalo įmonė nesugeba įžiūrėti problemos: pačios savęs.