Theresos May sprendimas atidėti galutinį terminą bent iki balandžio 12 d. nuskambėjo per vėlai įmonėms, kurios ruošėsi ištisus mėnesius, manydamos, kad krizė ištiks tą dieną, kurią numatyta. Tuo atveju, jei parlamentas priverstų vyriausybę siekti dar ilgesnio ES narystės pratęsimo arba priimtų ministrės pirmininkės siūlomas sutarties sąlygas, dalis pasiruošimų nueitų šuniui ant uodegos.

Pramonės milžinai, tokie kaip „HSBC Holdings Plc“ ir „GlaxoSmithKline Plc“, „Brexitui“ jau išleido dešimtis milijonų svarų sterlingų, tačiau nuostolius pajus ir smulkesnės bendrovės. „Plastribution Ltd.“, netoli Lesterio įsikūręs plastiko didmenininkas, pasiruošė atsargų iki kovo 29 d. ir dabar turės išleisti dar tūkstančius svarų sterlingų sandėliavimo patalpoms, nes išstojimo iš ES data ir toliau lieka neaiški.

„O juk tikrai atrodė, kad terminas aiškiai nubrėžtas“, – teigė bendrovės generalinis direktorius Mike'as Boswellas, pridūręs, kad logistikos įmonės už prekių saugojimą šiuo metu ima maksimalų mokestį. „Tai varo į neviltį.“

Dar prastesni popieriai laukia įmonių, kurios kaupia riboto galiojimo prekes, o dabar turės kuo skubiau atsikratyti atsargų, paaiškino Brianas Connellis, KPMG tiekimo grandinių konsultantas. „Visi produktai turi tam tikrą galiojimo laiką, ir visi pardavėjai rengėsi kovo 29-ajai.“

Įmonės, nusamdžiusios papildomų darbuotojų darbui su muitinėmis ir pasirašiusios su jais sutartis nuo kovo 29 d., už jų paslaugas turės sumokėti, nors „Brexitas“ taip ir neįvyko, patvirtino Rossas Dentonas iš Londono advokatų kontoros „Baker McKenzie LLP“.

„Gal tie darbuotojai ir nesėdės rankų sudėję, tačiau jie nebus tiesiogiai produktyvūs“, – teigė jis, pažymėdamas, kad muitinės tarpininkai, šiaip ar taip, galės dirbti ir toliau, rengdami naujas sistemas ir apmokydami personalą.

Nors tokios kompanijos kaip „London Stock Exchange Group Plc“ ir jų Jungtinių Valstijų akcijų prekybos konkurentai „Cboe Global Markets Inc.“ investavo milijonus eurų, sukurdami savo „dublikatus“ Amsterdame, nė viena iš bendrovių penktadienį akcijomis neprekiaus. Kol LSE pagaliau bus priversta prekiauti europietiškomis akcijomis iš Nyderlandų, jų Amsterdamo būstinė – puošnus pastatas, kadaise priklausęs Olandų Rytų Indijos bendrovei – pasitarnaus kaip brangiai kainuojanti vieta susitikimams su klientais.

Foto: AFP/ Scanpix


Vertybinių popierių biržos – ne vienintelės, perkėlusios savo operacijas į Europos Sąjungą. Trejetas bendrovių – „TP ICAP Plc“, „BGC Partners Inc.“ ir „Cie. Financiere Tradition SA“ – atlieka svarbų vaidmenį derinant sandorius tarp bankų įmonių obligacijų, palūkanų normų apsikeitimo ir nuosavybės vertybinių popierių klausimais. Visos trys bendrovės įsteigė po naują būstinę Paryžiuje. Vien tik „TP ICAP“ tai kainavo tris milijonus svarų sterlingų.

Automobilių gamintojai „Jaguar Land Rover Automotive Plc“, „Honda Motor Co.“ ir „BMW AG“ balandžio mėnesį suplanavo nutraukti gamybą savo Jungtinės Karalystės fabrikuose, ruošdamiesi bet kokiam galimam „Brexito“ chaosui aplink kovo 29 d.

Vyriausybė taip pat patiria išlaidų. Jau prieš kelis mėnesius pradėti vykdyti papildomi užsakymai, siekiant apsirūpinti gyvybiškai svarbiomis prekėmis (vaistais, žmonių organais ir būtinomis cheminėmis medžiagomis), apsidraudžiant nuo chaotiško „no-deal“ išstojimo iš ES. „Brittany Ferries“, vienas iš dviejų operatorių, teikiančių papildomus pajėgumus, situaciją palygino su atšauktomis vestuvėmis.

„Ruošiesi didžiajai dienai, viskuo pasirūpini ir vis tiek turi sumokėti tiekėjams už jų darbą“, – teigė Nigelas Wonnacottas, atstovaujantis Prancūzijos bendrovei, kuri laimėjo 46,6 milijonų svarų sterlingų vyriausybės sutartį.

Suprantama, Didžiajai Britanijai nebuvo kur dėtis, kaip tik ruoštis „Brexitui“. Mėnesį trukusi politinė aklavietė padidino riziką, kad iš ES bus išeita be susitarimo – tokia atomazga vis dar galima balandžio 12-ąją. Įstatymų leidėjai penktadienį balsuos dėl Theresos May skyrybų sutarties, užlaikydami dalį, susijusią su būsimais prekybos ir saugumo santykiais.

„Šiuo metu esame kur kas geriau pasirengę susidoroti su bet kokiu prekybos srautų chaosu, nepaisant, kuo viskas pasibaigs, – patvirtino Bobas Sanguinettis, vadovaujantis Laivybos rūmams, prekybos grupei, kartu su uostais, krovinių vežėjais ir pervežimo įmonėmis ruošusiai ateities planus. – Nepasakyčiau, kad dirbome veltui.“

Foto: AFP/ Scanpix


„Aukso gysla“

Ruošimasis blogiausiam atvejui kai kuriems netgi padėjo susikrauti turtus. Pietryčių Anglijos ekspeditoriaus „Brunel Shipping“ operacijų direktorius Mike'as White'as sulaukė galybės užklausų iš įvairių klientų, įskaitant automobilių gamintojus ir maisto importuotojus, ir nusamdė daugiau darbuotojų.

„Visi kaip išprotėję, – teigia jis. – Tai tikra aukso gysla.“

Penktadienio „Nebrexitas“ nesutrukdys Nancy Janin, 67-erių metų pensininkei, norinčiai, kad Didžioji Britanija pasiliktų ES, surengti šventinį vakarėlį savo namuose Merilboune, vakarų Londone.

N. Janin, šeštadienį dalyvavusi marše už dar vieną „Brexit“ referendumą, planuoja vaišinti svečius gardėsiais iš visų ES šalių – ispaniška čioriso dešra, danišku sūriu, slovėnišku vynu ir kiprietišku halumiu, – o vietoj staltiesės patiesti ES vėliavą.

„Man nė į galvą neatėjo visko atšaukti ar atidėti, – tikina moteris. – Du svečiai pasiteiravo, ar kvietimas vis dar galioja, ir aš atsakiau: „Dievuliau, tai žinoma, kad galioja, mes vis dar neišbridom iš šios maklės.“