Tokios apgaulės laukia milijardierių ir milijonierių šių laikų privačiuose elitinės klasės lėktuvuose. Superprabangos bei milžiniškų turtų eroje pranešimų apie abejotinas sąskaitas, susijusias su kelionėmis privačiais lėktuvais, tolydžio auga.

Šiuo daug pasakoma tiek apie ultrarturtų erą, tiek apie šių laikų sukčius. Pasaulyje taip energingai švaistomasi pinigais, jog gudrūs manipuliatoriai atsiriekia riekę, mėgindami pasipelnyti iš to, kas milijardieriui, jų žodžiais, tėra apvalinimo klaida. Maždaug trečdalis privačių lėktuvų savininkų valdo per 500 mln. JAV dolerių turto, rodoma „VistaJet“ ir „WealthX“ 2018 m. ataskaitos duomenys.

Kai kurie bandymai apgauti įgauna kone komišką pavidalą. Vienas reaktyvinio lėktuvo savininkas išsiaiškino, kad jam buvo išrašyta 4 000 svarų (5 300 JAV dolerių) sąskaita už 240 sušio dėžučių, neva pateiktų skrydžio metu, nors lėktuvas buvo tuščias, skelbia „My Sky“, bendrovė, kurios programinė įranga padeda išnagrinėti ir kontroliuoti privačių lėktuvų išlaidas. Kitam klientui buvo išrašyta kosminė sąskaita: 6 000 eurų (6 800 JAV dolerių) už plastikinius puodelius, tiekėjui per klaidą sąskaitoje-faktūroje prirašius du nulius. Pribloškė ir vieno kliento degalų sąskaita: joje nurodytas degalų kiekis viršijo lėktuvo degalų bako talpą daugiau nei dviem tonomis.

Viena iš problemų – didžiulis popierizmas, susijęs su kelionėmis privačiomis oro transporto priemonėmis. Organizuojant vieną skrydį kartais tenka išrašyti dešimtis sąskaitų-faktūrų, susijusių su degalais, maistu, skrydžio leidimais, oro uosto mokesčiais, antžeminėmis paslaugomis, įgulos viešbučiais, skrydžių pakeitimais ir lėktuvų priežiūra. O kiekviena kelionė juk skirtinga. Dėl to po pasaulį keliaujantiems milijardieriams nelengva susigaudyti.

Turint tokio turto, kaip reaktyviniai lėktuvai bei jachtos, „žmonės dažnai neperpranta, tad jeigu kas nors paduoda jiems pasirašyti sąskaitą faktūrą, jie ją pasirašys, per daug nesigilindami“, sakė Mike‘as Brodsky, „Deloitte Financial Advisory Services“ vykdomasis direktorius.
JAV doleriai

Neaišku, ar tokios pastangos užsiprašyti per didelę kainą, jau ima dominuoti, ar tiesiog jos yra labiau matomos šiandieniniame socialinės žiniasklaidos bei technologijų pasaulyje. Nors nėra tikslių milijardierių prarastų sumų apskaičiavimų – dėl žioplumo ar sukčiavimo, jos, manoma, siekia milijardus dolerių per metus.

„Bet kokie skaičiai, susiję su milijardierių apgavystėmis, iš tiesų yra daug didesni, nes nemažai turtuolių nėra linkę prisipažinti buvę apgauti“, – sakė M. Brodskis.

Pasaulyje yra 21 000 verslo klasės reaktyvinių lėktuvų, kurie jų savininkams kainuoja apie 32 mlrd. JAV dolerių eksploatacijos išlaidų. Tokia suma galėtų būti sumažinta ketvirtadaliu, jeigu operacijos būtų optimizuotos, nurodo „My Sky“.

Vienas lėktuvų agentas, paprašęs neskelbti jo pavardės kalbai pasisukus apie galimus pirkėjus, sakė turįs įrodymų dėl pernelyg didelių užprašytų kainų ir įprastos praktikos, kai lėktuvų savininkai rimtai susiginčija su lėktuvų valdymo įmonėmis.

Kai kurios lėktuvų operatorės dabar teigia, kad skaidrumo užtikrinimas yra svarbus veiksnys parduodant.

Sušis
„Visos mūsų derybos yra sutelktos ties geriausia pervežimo kaina mūsų lėktuvų savininkams, – sakė Bjornas Naberhuisas, „Global Jet Concept“ verslo plėtros viceprezidentas, pridurdamas, kad jų klientai sąskaitas-faktūras gali rasti internetinėje svetainėje ir peržvelgti išlaidų analizę. „Savininkai ir jų šeimos kapitalo valdytojai įgyja vis daugiau žinių ir vis geriau ir geriau susigaudo apie rinką.“

Tačiau nusivylimas dėl šios pramonės vis dar jaučiamas. Stambaus šeimos kapitalo valdytojo generalinis direktorius, nepanoręs viešai skelbti savo pavardės kalbėdamas apie privataus verslo specifiką, lėktuvų valdymo įmones apibūdina kaip „neišvengiamą blogį“ ir neseniai pasirinko naują tokią įmonę. Ankstesnė lėktuvų valdymo įmonė pateikdavo jam chaotiškai išdėstytą informaciją, kurią būdavo sunku išanalizuoti, ir nesistengdavo suderėti jam geresnės kainos, sakė jis.

„Ši rinka visiškai neskaidri, – sakė vienas iš „MySky“ steigėjų Kirillas Kimas. – Neįmanoma sukontroliuoti nei mažos dalies savo išlaidų.“