Valstybinėje žiniasklaidoje mirgėta mirga straipsnių apie mokesčių kodekso peržiūrėjimą ir vyriausybės pastangas nustatyti ir sugėdinti pažeidėjus. Vykdant tokią kampaniją, jau sučiuptas ne vienas žinomas šalies žmogus. Geriausiai apmokamai Kinijos kino žvaigždei Fan Bingbing pernai spalį nurodyta sumokėti per 100 mln. dolerių nesumokėtų mokesčių ir baudų po mėnesius trukusio mokesčių tyrimo, ir tokia naujiena gerokai supurtė šalies kino pramonę.

Pasaulinė finansinių duomenų atskleidimo sistemos – Bendrojo duomenų teikimo standarto (Common Reporting Standard, CRS) – gniaužtus jau pajuto tie, kurie slepia pinigus užsienio rinkose. Praėjusiais metais Kinija paskelbė apie automatinį keitimąsi informacija apie sąskaitas žmonių, kuriems taikomi mokesčiai.

Griežtos priemonės Kinijoje įvedamos tuo metu, kai turtas šalyje siekia naujas aukštumas. Remiantis „UBS Group AG“ duomenimis, 2018 metais Kinijoje kone kas kelios dienos išdygdavo po naują milijardierių. O „Boston Consulting Grouop“ paskaičiavimais, asmeninis turtas šalyje šoktelėjo iki rekordinio 24 trln. JAV dolerių lygio – didelė dalis šios sumos (vienas trilijonas dolerių) laikoma užsienyje.

Tai reiškia, kad pasaulinis katės ir pelės žaidimas tarp armijos finansininkų ir turto valdytojų, mėginančių minimizuoti savo klientų mokestinius mokėjimus, ir vyriausybių bei reguliuotojų, stojančių prieš juos į kovą, Kinijoje įgavo ypatingą mastą.

„Įvedus CRS taisykles, fiziniai asmenys, kurių grynoji turto vertė itin aukšta, jaučiasi nervingi ir sukrėsti“, – kalbėjo Liu Shuang, buvusi Kinijos mokesčių biuro specialistė, kuri šiuo metu vadovauja turto mokesčių valdymo grupei Pekine. Anot L. Shuang, jos patarimų paklausa nuo praėjusių metų smarkiai išaugo. „Jie ne tik nerimauja dėl nesumokėtų mokesčių, didelio nerimo jiems kelia rizikos užsienyje laikomoms lėšoms“, – sakė L. Shuang.

Kai kurios išimtys

CRS narių-šalių mokesčių institucijos dalijasi metinėmis ataskaitomis, su išsamia informacija apie praneštinas ataskaitas, balansus, beneficiantus. Tad jeigu Kinijos mokesčių mokėtojas atidarys banko sąskaitą Jungtinėje Karalystėje, britų tarnybos išsiųs informaciją Pekinui kaip dalį savo raporto, ir atvirkščiai. Tai plataus masto sritis, nors kai kurie aktyvai, tokie kaip nekilnojamasis turtas, gali būti čia neįtraukiami.

„Netgi vadinamieji „mokesčių rojai“ prisijungę prie šios sutarties, – sakė Tania Waterhouse, mokesčių tesės specialistė ir buvusi Australijos mokesčių biuro direktorė. – Nuo jos niekaip nepasislėpsi.“

Vis dėlto dar išlieka keletas vietelių-užuovėjų, tačiau dėl ten vykstančių politinių, ekonominių ar socialinių neramumų jos, kaip mokesčių rojai, tampa vis mažiau privilegijuotos. Dar vienas keistas posūkis – Jungtinės Valstijos nėra pasirašiusios šio susitarimo. Turtingiausia pasaulyje valstybė nusprendė laikytis savo 113 atskirų dvišalių sutarčių, vadinamojo Užsienio sąskaitoms taikomų mokestinių prievolių vykdymo akto įgyvendinimo susitarimo (angl. FATCA – Foreign Account Tax Compliance Act), kuriuo siekiama užtikrinti, kad būtų laikomasi JAV mokesčių įstatymų. Juo reikalaujama, kad užsienio bankas patikrintų klientų sąrašus ir praneštų apie kiekvieną, kuris gali būti JAV pilietis, priešingu atveju, jam gali būti uždrausta veikti šalyje.

Informacijos atskleidimo reikalavimai

Nors bet kurios tautybės turtuoliai siekia teisiškai apeiti CRS, kai kurie kinai itin uoliai laikosi šio standarto, sako mokesčių teisės specialistė Liu Shuang.

„Kinai yra labiau linkę sumokėti ir taip trumpiausiu keliu išspręsti problemas, – sako ji. – Toks mentalitetas įstūmė daugelį žmonių į spąstus, ne tik sukeldamas rizikų jų turimam turtui, bet ir pridarydamas finansinių nuostolių.“

Kinijos valstybinė mokesčių administracija nesureagavo į faksu nusiųstą prašymą pakomentuoti.

Kinijos piliečiai yra tarp tų, kurie buriasi apie tam tikras pilietybės ir nuolatinės gyvenamosios vietos schemas, siūlomas tokiose šalyse kaip Kipras ir Seišeliai, kurios gali būti naudojamos kaip priemonė sudrebinti CRS pamatus, teigia Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO), kuri prižiūri, kaip laikomasi šios iniciatyvos. Pernai spalį EBPO bandė imtis griežtų priemonių prieš tokią praktiką.

Nemažai strategijų taip toli ir nesiekia, sako Liu Shuang. „Daugiau nei 99 proc. vadinamųjų CRS vengimo būdų Kinijos rinkoje nėra labai patikimi, – sako ji pridurdama, kad nemažai jos klientų prarado pinigų, sumokėję už pasus ir paslaugas, kurie nesuveikė.

EBPO Pasaulinis skaidrumo ir keitimosi informacija mokesčių tikslais forumas toliau akylai stebi bet kokius galimus ėjimus, kurie gali pakenkti CRS. Radhanath Housdenas, organizacijos Automatinio informacijos keitimosi padalinio vadovas sakė, kad peržiūrėta keli šimtai lengvatų ir daugybė schemų, nuo tada, kai pradėta įgyvendinti CRS.

„Pasaulinis forumas nuolat stengiasi užtikrinti efektyvų CRS įgyvendinimą, atidžiai tikrindamas visus prieinamus informacijos šaltinius, – sakė Houdneas pridurdamas, kad organizacija aktyviai bendradarbiauja su mokestinėmis institucijomis mėgindama nustatyti finansų sektoriaus piktnaudžiavimą savo įgaliojimais. – Į bet kokius veiksmus, kuriais bandoma išvengti atskaitomybės, turi reaguoti vyriausybės.“

Singapūro gudrybės

Bloomberg“ peržvelgė 2018 m. pradžioje pristatytą 108 puslapių dokumento projektą, kuris, regis, atskleidžia Singapūro gudrybę, leidžiančią kinams teisėtai išvengti CRS. „Capari Asset Managment“, dokumento projekte nurodytas kaip ginčijamo fondo valdytojas, teigia, kad jis buvo paruoštas neapdairiai, yra jau pasenęs ir niekada nebuvo patvirtintas, ir kad galutinė jo forma atitinka CRS standartą.

Vis dėlto pats šio dokumento projekto egzistavimas atkreipia dėmesį į tai, kad kinų klientai įnirtingai ieško būdų, kaip susimažinti mokesčius ir išsaugoti konfidencialumą. Darbų schemose ir kataloguose, pateiktuose kinų bei anglų kalbomis, nurodoma, kad fondui nereikia atsiskaitinėti Singapūro mokesčių institucijoms ar užsienio vyriausybėms. Paketą sudaro sertifikato pavyzdys, patvirtinantis tokio statuso struktūrą.

Fondas galbūt iš pradžių dėl CRS ketino vadintis neatskaitinga finansine institucija, veikdamas kaip pensijų fondas, teigia su dokumentu susipažinęs vienas mokesčių specialistas,, kuris nepanoro būti įvardintas, nes dirba šioje srityje. Toks atskirų sąskaitų grupavimas, kai kiekviena iš jų sudaro mažiau nei penkis procentus bendro fondo ir atitinka kitas sąlygas, pvz., jų blokavimą iki pasitraukimo į pensiją, galėjo būti apibrėžtas kaip plataus masto pensijų fondas, kuris neatsiskaito pagal CRS.

Praėjusių metų balandį Singapūras atnaujino santykius su Kinija dėl automatinio finansinės informacijos keitimosi. Birželį EBPO dar kartą mėgino pasipriešinti bet kurioms panašaus pobūdžio strategijoms, pateikdama pakoreguotas gaires.

Žmonių grobimas, plėšimas

Jei šis pasiūlymas būtų įgyvendintas, produktas būtų smarkiai apmokestintas. Dokumento projekte numatytas vienkartinis 15 000 dolerių paslaugos įvedimo mokestis ir metiniai 20 000 dolerių mokesčiai, o tai rodo, kokios paklausios yra tokios paslaugos. Ir ne tik dėl mokesčių. Privatumo troškimas nėra nepagrįstas, teigia turto konsultantai. Konfidencialios sąskaitos gali apsaugoti nuo pagrobimų ar plėšikavimų šalyse, kur teisėtvarkos sistema yra silpna.

Bet kokiu atveju „Capari“ tikina, kad galutinės versijos fondas, yra užsiregistravęs dėl CRS atskaitomybės.

„Tai nėra autorizuota „Capari“ rinkodaros medžiaga, – sako vykdomasis direktorius Kevinas Fanas. – Nei vienam iš mūsų fondų nėra taikomos išimtys dėl CRS, ir mes ketiname laikytis visų CRS ir apmokestinimo įsipareigojimų.“

„PricewaterhouseCoopers“ (PwC), kurios logo taip pat figūruoja dokumente, atstovė spaudai sakė, kad apskaitos įmonė nei suteikė fondui “Capari“ konsultacijų dėl CRS, nei vertino fondo investicinius produktus; be to, įmonė nedalyvauja „Capari“ produktų rinkodaroje, patikino atstovė. Anot jos, PwC santykis su fondu apsiriboja vien tik konsultacijų teikimu potencialiems į fondą investuojantiems investuotojams dėl galimų Australijos bei Kinijos mokestinių padarinių. „Amicorp Trustees“ (Singapūras), įvardintas kaip fondo patikėtinis, tikino nerengęs ir netvirtinęs dokumentų.

Užsienio fondai

Kinija ir toliau pildo spragas. Anksčiau turtingieji galėjo išvengti mokesčių užsienyje registruotam pelnui, įsigydami užsienio pasą ar žalią kortą ir kartu išsaugodami Kinijos pilietybę. Bet nuo šių metų sausio tokia sistema nebeveikia, nes vyriausybė apmokestina visų asmenų, turinčių „hukou“, tai yra oficialius gyvenamosios vietos registracijos dokumentus, pasaulines pajamas, nepriklausomai nuo to, ar šie turi kitų valstybių pasus ar žalią kortą.

Tokia naujovė pakurstė daugelį žmonių 2018 metais atsisakyti Kinijos pilietybės ir „hukou“, siekiant išvengti mokesčių mokėjimo už užsienio pajamas nuo 2019 m. sausio 1 dienos. Šalies valdžia taip pat įvedė naują duomenų platformą, vadinamą „tai „Golden Tax System Phase III“ platforma, kuri vis dažniau taikoma siekiant susekti visus asmenų pajamų šaltinius. Sistema leidžia institucijoms peržiūrėti įvairius su mokesčiais susijusius duomenis, išsklaidytus po skirtingus vyriausybinius departamentus, vienoje platformoje. Naujoji sistema taip pat patobulina identifikavimo procesą, užkirsdama kelią asmenims išskirstyti savo pajamas per kelis šaltinius ar su skirtingais asmens tapatybės kortelės numeriais, taip siekiant mažesnių mokesčių.

Kinijos pogrindiniams bankams dabar gali būti iškelti baudžiamieji kaltinimai, jeigu jie kurstys atlikti neteisėtus užsienio valiutos keitimo sandorius. Giminėms ar trečiosioms šalims dovanojamas turtas tali būti apmokestinamas, nors turto mokesčio įstatymas įsigalios tik nuo 2020 metų.

Susirūpinimas, kaip naujosios taisyklės bus taikomos, jau pakurstė mases Kinijos klientų kurti fondus užsienyje. Keturi Kinijos magnatai praėjusiais metais perkėlė per 17 mlrd. dolerių į šeimos fondus į Didžiosios Britanijos Mergelių salas. Tokie sprendimai priimami, Kinijos turtuoliams sunerimus, jog vyriausybė, nusprendusi šįmet mažinti mokesčius žemesnės-vidurinės klasės atstovams, imsis persekioti turtingiausiųjų. Visa tai reiškia, kad noras perkelti pinigus į užsienį yra didesnis – ir rizikingesnis – nei bet kada.