Pilietiški „geltonųjų liemenių“ protestai, nuo lapkričio vidurio rengiami kiekvieną šeštadienį ir nukreipti prieš viską – nuo kylančių mokesčių ir krentančios perkamosios galios iki blogėjančių viešųjų paslaugų ir nelygybės, didžiuosiuose miestų centruose į gatves išvedė tūkstančius žmonių. Susidūrimai su policija, padeginėjami automobiliai, niokojamos parduotuvių vitrinos, bankomatai ir paminklai – visa tai su malonumu transliuojama per šalies naujienų kanalus. Tačiau didelis žiūrovų susidomėjimas taip ir nevirto proga pasipelnyti iš reklamos.

„Nors „geltonųjų liemenių“ protestai televizijoms atnešė rekordiškai aukštus reitingus, tai nebūtinai reiškė papildomas pajamas iš reklamos – iš tiesų nepaprastai sudėtinga užsidirbti iš žiūrovų susidomėjimo svarbiausiais politiniais ir visuomeniniais įvykiais“, – teigė Philippe'as Nouchi, „Publicis Media“ žiniasklaidos tyrimų direktorius.

Ph. Nouchi prognozuoja, kad visą parą naujienas transliuojantys kanalai – „Altice Europe NV“ priklausantis „BFM TV“, „Bollore SA“ priklausantis „CNews“ ir „Television Francaise 1“ priklausantis „LCI“ – lapkričio ir gruodžio mėnesiais galėjo prarasti 3 milijonus eurų, arba maždaug 14 proc. pajamų, gaunamų iš reklamos pardavimų. Du trečdaliai šios sumos susiję su „BFM TV“. Pramogų žiniasklaidos kompanija „NRJ Group“ pranešė, kad jos ketvirtojo ketvirčio radijo ir televizijos pajamos sumažėjo atitinkamai 3,8 ir 7 proc., nes reklamuotojai kampanijas atidėjo arba apskritai atšaukė.

Sudėtinga aplinka

Pajamų praradimas transliuotojams – dar viena komplikacija jau ir taip sudėtingoje aplinkoje. Konkurencija Prancūzijoje tapo dar aštresnė, kanalams kovojant dėl tų pačių reklamos biudžetų. Investuotojai nusigręžia nuo tradicinių transliuotojų, tokių kaip „Television Francaise 1“, kuriam priklauso nemokami TV kanalai „LCI“ ir „TF1“, nes sparčiai daugėja skaitmeninių platformų, negana to, į rinką braunasi tokie JAV turinio milžinai kaip „Netflix Inc.“, teigė Thomas Coudry, „Bryan, Garnier & Co“ analitikas.

O kur dar „geltonosios liemenės“. Nenutrūkstamas naujienų srautas privertė televizijos kanalus protestų dienomis reklamų visai atsisakyti. Reklamuotojai – ypač tie, kurie parduoda greitojo vartojimo prekes, – matydami paklausos sumažėjimą, taip pat atsisakė reklaminių kampanijų, ypač lemtingąjį gruodžio mėnesį, kai „geltonosios liemenės“ visoje Prancūzijoje siaubė prekybos rajonus, pridūrė Ph. Nouchi.

Naujienų transliuotojai prarastas pajamas gali susigrąžinti artimiausiais mėnesiais, kai protestų sumažės, o reklamuotojai ir televizijos perskaičiuos žiniasklaidos planavimo mokesčius, remdamiesi stipriais lapkričio ir gruodžio mėnesių reitingais.

Tuo tarpu televizijos naujienų kanalai visoje Prancūzijoje, įskaitant „BFM TV“, „LCI“ ir „CNews“, džiaugiasi išaugusiu žiūrovų skaičiumi. Pasak „Mediametrie“, „BFM TV“ gruodžio mėnesį turėjo rekordinę 3,7 proc. rinkos dalį, panašiai, kaip 2017 m. balandį – per prezidento rinkimų kampanijos apogėjų. „LCI“ ir valstybės finansuojama „France Info“ turėjo rekordinius 1,5 ir 0,7 proc. „CNews“ turėjo 1,2 proc. rinkos dalį, kuri buvo mažesnė už 2015 m. lapkritį pasiektą rekordinį 1,6 proc. – kai Paryžių drebino teroristiniai išpuoliai, nusinešę 130 žmonių gyvybes.

Ph. Nouchi teigia, kad šie kanalai išpuolių metu taip pat nusprendė atsisakyti reklamų. Tačiau pajamoms tai atsiliepė mažiau, nes įvykiai ilgai netruko.

Sugadinta reputacija

Dar viena protestų auka – transliuotojų reputacija. Sausio 24 d. publikuota laikraščio „La Croix“ užsakymu atlikta „WPP Plc Kantar“ apklausa parodė, kad visi tradiciniai naujienų šaltiniai – radijas, televizija, spauda – praėjusiais metais neteko prancūzų pasitikėjimo, o daugiau nei pusė apklaustųjų teigė, kad žiniasklaida su protestuotojais elgėsi nederamai. Protestuotojai užpuolė žurnalistus tokiuose miestuose kaip Tulūza, Marselis ir Ruanas – netgi pasitaikė atvejų, kai naujienų kanalai savo reporterių komandoms turėjo samdyti apsaugos darbuotojus.

„Geltonųjų liemenių“ judėjimas mums rodo, kad dalis Prancūzijos auditorijos yra nusivylusi tradicinėmis žiniasklaidos priemonėmis ir jomis nebepasitiki“, – interviu teigė Alainas Weillas, „Altice Europe“ generalinis direktorius ir „BFM TV“ įkūrėjas. Ir visa tai – nepaisant to, kad padidėjo apetitas jų siūlomoms naujienoms, pridūrė jis. „Bollore“ priklausančio „CNews“ atstovas į prašymus pakomentuoti neatsiliepė, o „TF1“ komentuoti atsisakė.

„BFM TV“ sutinka su kritika, kad nuolatiniai reportažai „geltonąsias liemenes“ galėjo suerzinti. „Mes išgyvename istorinę krizę“, pripažino televizijos vyriausioji redaktorė Celine Pigalle per žiniasklaidos grupės susirinkimą pavadinimu „Kodėl žurnalistai taip nekenčiami?“