Susipažinkite su Kinijos Z karta. Tėvų ir senelių išlepinti, - nes yra vieninteliai vaikai savo šeimose, - šie jaunuoliai nerūpestingai mėgaujasi gyvenimo malonumais, palyginti su atsargiais, konservatyviais bendraamžiais Vakaruose, rodo nauja apklausa. Jie pripumpuoti idėjų apie šviesią ateitį ir nesuka galvos dėl savo karjeros perspektyvų ar dėl tarptautinės politikos, nors ant jų durų slenksčio bręsta prekybos karas.

Tyrimas, kuri atliko tyrimų bendrovė „OC&C Strategy Consultants“ (OC&C) atskleidžia ryškius jaunosios kinų kartos požiūrių bei gyvensenos skirtumus. Tyrimo išvados taip pat padeda suprasti, kodėl brangiausi prabangos prekių ženklai taip smarkiai priklauso nuo švaistūniškumo didžiausioje Azijos ekonomikoje.

„Tai karta, kuri niekada nežinojo, ką reiškia dėl ko nors nerimauti, todėl jie išleidžia daugiau ir taupo mažiau, - sakė bendrovės OC&C, įsikūrusios Šanchajuje, partneris Adamas Xu. – Mes nežinome, ar užaugę juos lydės sėkmė, žinome tik tiek, kad jie jau dabar yra didelė pinigus leidžianti jėga, į kurią orientuotis linkę vartojimo prekių ženklai“.

Kinijos Z karta atsirado neįprastai malonioje jiems atmosferoje. Šalies vykdomos vieno vaiko politikos ir jos astronominio augimo dešimtajame bei pirmajame šio amžiaus dešimtmetyje produktai, šie vaikai augdami nejautė būtinybės su kuo nors kuo nors dalytis ir tematė nuolatinį gerovės augimą.

Jų bendraamžiai iš Jungtinių Valstijų bei Europos, priešingai, liudijo 2008 m. finansų krizę ir jos skaudžius padarinius, mokslus baigia su milžiniškais įsiskolinimais, vėliau vargiai įstengia užsidirbti pragyvenimui ir, atrodo, yra išsiugdę daug didesnę politinę savimonę nei ankstesnės kartos.
Z karta

Tyrimo autoriai, kurie Z kartą apibūdina kaip jaunuolius, gimusius 1998 metais ir vėliau, apklausė 15 500 žmonių devyniose šalyse, įskaitant Braziliją, Prancūziją, Vokietiją, Italiją, Lenkiją, Turkiją, Jungtinę Karalystę ir Jungtines Valstijas. Beveik 2 000 iš jų buvo iš Kinijos.

Kinijos Z kartai tenka 15 proc. jų namų ūkio išlaidų, tuo tarpu atitinkamas rodiklis JAV ir Jungtinėje Karalystėje siekia keturis procentus. Nors didelė dauguma jų dar savarankiškai neuždirba, vartoja jie itin daug.

22-jų metų Jasmine Wang pripažįsta savo silpnybę kvepalams. Magistrantė iš Šanchajaus turi 20-30 buteliukų riboto leidimo kvepalų – tokių kaip „Guerlain“, „Tom Ford“ ir „Chanel“, kurių buteliuko kaina gali viršyti 2000 juanių (295 JAV dolerius).

„Raudoni vokeliai“

Be mėnesinės 2500 juanių pinigų sumos išlaikymui iš savo tėvų J. Wang dar gali nemokamai naudotis jų banko kortele ir vadinamaisiais „raudonais vokeliais“, arba dovanojama pinigų suma iš abiejų pusių senelių.

„Manau, kad šeimoms Vakaruose yra sunkiau, dėl to, kad mokestis už mokslus universitete yra labai didelis ir dėl to kad jos paprastai augina daugiau nei vieną vaiką“, - sakė J. Wang. Jos tėvams už semestrą Fudano universitete Šanchajuje, vienoje iš prestižiškiausių Kinijos aukštojo mokslo mokykloje.

Pernai atliktas atskiras tos pačios tyrimų įmonės tyrimas parodė, kad daugiau nei pusė kinų Z kartos pirkėjų per 2018 metus išleido daugiau nei 50 000 juanių. Palyginti su atsargesniais vyresnių kartų atstovais, tokį išlaidavimo mastą sau leido tik 32 proc. tūkstantmečio, arba kitaip Y kartos jaunuoliai, ir 34 proc. X kartos atstovai.

Kinijos ekonomikos sulėtėjimas slegia visus – nuo amerikiečių ūkininkų iki korporacijos „Apple Inc.“ ir Makao lošimo namų, nes bendrojo vidaus produkto (BVP) augimas lėtėja ligi žemiausio lygio per dešimtmetį. Bet tokia BVP augimo dinamika nesumažino Z kartos troškimo nertis iš kailio ieškant „Yeezys“, riboto leidimo „Adidas AG“ linijos, ir naujausių kultinių odos priežiūros kosmetikos prekės ženklų.

Pagrindiniai pastebėjimai: 41 proc. Z kartos respondentai iš Kinijos optimistiškai nusiteikę dėl savo ateities (palyginti su 26 proc. visame pasaulyje); 28 proc. mano, kad nugyvens geresnį gyvenimą nei ankstesnės kartos (palyginti su 24 proc. pasauliniu mastu). Mažiau nei penktadalis Kinijos Z kartos atstovų nerimauja dėl tarptautinės politikos, saugumo ar ekonominių perspektyvų. Tik septyni iš dešimties Kinijos respondentų teigia turintys santaupų ir patenka į antrą žemiausią poziciją apklausos reitinge. Šaltinis: „OC&C Strategy Consultants“ atlikta apklausa.

Apklausa atskleidžia dvi nerimą keliančias tendencijas. Panašu, kad Kinijos jaunimas atgręžia nugarą vyresniųjų kartų taip vertinamam įpročiui – taupymui, sukeldamas susirūpinimo, jog šalis praras iki šiol pasiektą vieną iš aukščiausių pasaulyje santaupų lygių. Ir šie jaunuoliai sutinka skolintis, kad tik įsigytų tai, ko jie trokšta, sako A. Xu.

J. Wang tikina mėginanti taupyti, bet dažnai išleidžia daugiau nei būna atidėjusi per Vienišių dieną - metinę prekių išpardavimo šventę, kurią rengti 2009 metais sumąstė "Alibaba Group Holdings Ltd.“. „Galiausiai aš įsigudrinu išleisti 20-30 proc. daugiau nei būnu susiplanavusi“.