Donaldo Trumpo administracija trečiadienį pareiškė, kad Jungtinės Valstijos ketina panaikinti sankcijas, pasiekus susitarimą ženkliai sumažinti Rusijos milijardieriaus Olego Deripaskos nuosavybę. Pokyčiai įsigalios per 30 dienų, nebent tam pasipriešintų Kongresas, teigė Iždo departamentas. Per daugiau kaip 6 mėnesius nuo sankcijų paskelbimo aliuminis pasiekė žemiausią lygį, o Honkonge „Rusal“ akcijos šiuo metu kyla.

Pastaraisiais mėnesiais aliuminio kainos vėl auga. Iš dalies taip yra todėl, kad sankcijų atšaukimas metalo rinkai nebuvo netikėtas – tą buvo galima nujausti iš Jungtinių Valstijų sankcijų įsigaliojimo atidėliojimo. Vis dėlto neapibrėžtumas, susijęs su rinkos perspektyvomis Kinijoje – didžiausioje pasaulyje aliuminio gamintoja ir vartotoja – yra giluminis ir kursto prieštaringas nuomones.

„Goldman Sachs Group Inc.“ šį mėnesį sumažino savo 2019 m. Kinijos kainų prognozes 9 proc. ir pareiškė, kad aliuminio paklausa Kinijoje augti neturėtų. Kiti, įskaitant konsultacijų įmonę „CRU Group“, mano, kad kitais metais paklausa turėtų netgi gerokai lenkti pasiūlą, netgi tuo atveju, jei „Rusal“ sankcijos bus atšauktos.

„Jei pažvelgsime į žaliavos kainas, kurios yra gana aukštos, ir tebesitęsiantį deficitą Kinijoje, tikėtis žemesnių kainų nevertėtų, net jeigu „Rusal“ problema pagaliau išsispręs, – teigia Dougas Hilderhoffas, „CRU“ vyresnysis aliuminio analitikas Šiaurės Amerikoje. – Atsižvelgiant į tai, kaip ilgai buvo atidėliojamas galutinis sprendimas ir kaip žmonėms iš tiesų sekėsi derėtis ir tartis dėl 2019 m. sutarčių su „Rusal“, manau, kad rinka tikėjosi sankcijų atšaukimo“.

„CRU“ apskaičiavimais, 2019 m. Kinijoje pirminis aliuminio deficitas sieks maždaug 1,4 milijono tonų – tai susiję su neseniai praūžusia lydyklų uždarymo banga. Už Kinijos ribų analitikai prognozuoja 1,2 milijono tonų trūkumą.

„Tiems, kas laukia kainų pakilimo aliuminio rinkoje, vertėtų sutelkti dėmesį į Kiniją, – telefonu teigė „Harbour Intelligence“ generalinis direktorius Jorge Vazquezas. – Manau, jokia kita valstybė šiuo metu nekelia daugiau vilčių“.

Iki šiol Kinija sugebėjo tiekti aliuminio perviršį pasaulinei rinkai, o jo eksportas šiais metais kone sumušė rekordus.

Londono metalų biržoje aliuminis nukrito net 1,1 proc. ir pasiekė 1905,5 dolerius už toną – tai žemiausia kaina nuo praėjusių metų rugpjūčio. „Rusal“ akcijos Honkonge šoktelėjo net 27 proc. ir pasiekė aukščiausią lygį nuo balandžio mėnesio, kai sankcijų grėsmė paskatino akcijų išpardavimą.

Rusijos milžinei Honkonge kopiant į viršūnes, Kinijos „Aluminum Corp.“, didžiausia valstybinė aliuminio gamintoja, dar žinoma kaip „Chalco“, nukrito 3 proc. ir pasiekė žemiausią lygį nuo 2016 m. Bendrovė ateinančiais metais gali patirti nuostolių, kadangi, kaip teigia „Goldman Sachs Group Inc.“, metalo paklausa Kinijos nekilnojamojo turto, prietaisų ir automobilių sektoriuose sumažėjusi. „Chalco“ konkurentė „China Hongqiao Group Ltd.“ taip pat prekiauja 2016 metų kainomis.

Platesnis poveikis

Remiantis rinkos paskaičiavimais, Roterdame tebelaikoma maždaug 200 tūkst. tonų „Rusal“ metalo, kuris gali patekti į Londono metalų biržą, jeigu sankcijos bus atšauktos, nors mažai tikėtina, kad jis bus pristatytas nedelsiant. Nors tai ir nemenkas metalo kiekis, Londono metalų birža turėtų su juo nesunkiai susidoroti – šiuo metu savo sandėlių tinkle ji laiko daugiau kaip 1,2 milijono tonų aliuminio.

Tai nereiškia, kad sankcijų atšaukimo nepajus kai kurie konkurentai, klientai ir partneriai.

Stambieji „Rusal“ klientai pagaliau galės lengviau atsikvėpti. Pagrindinė „Rusal“ tiekiamo metalo pirkėja yra „Glencore Plc“, kuri, pasak „Bloomberg“ šaltinių, dėl JAV sankcijų prieš Rusijos gamintoją balandžio mėnesį kai kurioms savo sutartims paskelbė „force majeure“. „Rusal“ savo metinėje ataskaitoje, paskelbtoje anksčiau šiais metais, tarp kitų stambių pirkėjų įvardijo „Toyota Motor Corp.“, „SMZ JSC“, „Mechem SA“ ir „Rio Tinto Group“.

Pasak „Harbour Intelligence“, Rusijos gamintoja taip pat valdo kelias aliuminio oksido – žaliavos, reikalingos aliuminio gamybai, – perdirbimo gamyklas, tiekiančias nemenkus jo kiekius lydykloms Europoje. Aliuminio oksido kainos nuo šių metų pradžios irgi išaugo, iš dalies dėl sankcijų. Pasak J. Vazquezo, kaina iki 2019 m. pirmojo ketvirčio turėtų sumažėti iki maždaug 350 dolerių už toną, o dabartinė kaina siekia apytikriai 400 dolerių už toną.

Kinijos gamintojai taip pat pasipelnė iš įtampos aliuminio oksido rinkoje, nes pirkėjams teko ieškoti alternatyvų. Spalio mėnesį šios šalies aliuminio oksido eksportas išaugo iki rekordinių 460 072 tonų. Pagrindinis žaliavos importuotojas buvo Islandijos aliuminio gamybos centras.

Pasinaudoję proga

Poveikį jaučia ir Jungtinių Valstijų metalo gamintojai. Trečiadienį didžiausios JAV aliuminio gamintojos „Alcoa Corp.“ akcijos nukrito 2,2 proc., nes perspektyva, kad į rinką grįš daugiau aliuminio oksido, atsveria pelną, kurį bendrovė pastaruoju metu gaudavo iš pelningos žaliavų gamybos. Ir atvirkščiai, pasak rinkos analitikų „Gabelli & Co.“, antroji pagal dydį JAV aliuminio gamintoja „Century Aluminum Co.“ gali pasipelnyti iš žemesnių aliuminio oksido kainų, nes pati šios žaliavos negamina.

„Sankcijų panaikinimas atneš palengvėjimą aliuminio oksido rinkai, ir kadangi „Alcoa“ iš šios rinkos gauna daugiau naudos, manau, kad jiems tai bus minusas, – interviu telefonu teigė „Gabelli & Co.“ atstovas Justinas Bergneris. – Užtat jie pasipelnė iš „Rusal“ uždarymo, o tokia kompanija kaip „Century“, kuri jautė aliuminio oksido trūkumą, dėl sankcijų nukentėjo“.