Didėjančios išlaidos tampa iššūkiu visame pasaulyje: žaliavinių medžiagų kainos ir atlyginimai šiais metais išaugo, – tendencija, apie kurią vis dažniau užsimena įmonių vadovai. Ir infliacija čia ne blogiausia: kyla klausimas, ar Europos bendrovės sugebės perkelti tokių išlaidų naštą klientams.

Problema yra ta, kad išlaidos auga, kaip tik tuo metu, kai regiono ekonomikos augimo pagreitis lėtėja. Be to, įmonės taip pat pastebi, kad nebegali daugiau taip lengvai kelti kainų, kai jų klientai – pirkėjai ar užsakovai – gali nuo jų nusisukti ir imti ieškoti pigesnių prekių internetinėje erdvėje. Europos įmonių trečiojo ketvirčio pelno rodikliai nuvylė labiau nei pardavimų rodikliai, ir tai rodo, kad padidėjo spaudimas rentabilumui, teigia „Morgan Stanely“ analitikai.

„Paprastai, jeigu augimas geras, įmonės atremia didėjančių išlaidų iššūkį, - sako kapitalo strategė Sharon Bell iš „Goldman Sachs Group Inc.“ Londone. – Bet šiame cikle susiduriame su tuo svarbiu „jeigu“.

Niūrios nuotaikos sugrįžta

Priešingai nei Jungtinių Valstijų akcijų rinka, Europos akcijos tik praėjusiais metais ėmė liudyti spartesnį pelno augimą, ir jau dabar į rinką vėl grįžta pesimistinės nuotaikos. Vis dažniau skelbiama apie sumažėjusį pelną, ir nors analitikų interpretacijos apie tokią tendenciją skiriasi, daugelis jų sutinka, kad trečiojo ketvirčio rezultatai nebuvo puikūs.

Dabar analitikai prognozuoja vidutinį įmonių pelno augimą; anot jų „Stoxx Europe 600“ indeksas kitais metais, palyginti su 2018-aisiais, turėtų išaugti nuo beveik šešių iki devynių procentų, rodo „Bloomberg“ surinkti duomenys.

Infliacija, viršijanti augimą, paprastai signalizuoja maržos piką, lapkričio 9 d. savo komentaruose rašė „Morgan Stanley“ strategų grupė, vadovaujama Grahamo Seckerio.

Kai kurie analitikai su tuo nesutinka. „UBS Group AG“ atlikta euro zonos įmonių vadovų apklausa rodo, kad dvylika procentų įmonių prognozuoja didesnes kainodaros galias ir įtaką ateinančiais metais; gegužę panašios nuomonės laikėsi tik 5 proc. įmonių. Tokie apklausų rezultatai palaiko banko prognozes, esą 2019 metais galima tikėtis didesnės pelno maržos, savo ataskaitoje rašo Micko Nelsono vadovaujama strategų grupė. Kai kurios Europos bendrovės taip pat užsiminė apie galimus kainų didinimus.

Europos centrinio banko (ECB) prezidentas Mario‘us Draghis praėjusį penktadienį nuskambėjusioje kalboje pažymėjo, kad didėjančios išlaidos jau daro spaudimą pelno maržai. Bet spaudimas pelno maržai gali užsitęsti, jeigu įmonės ims nerimauti ir abejoti dėl augimo bei infliacijos perspektyvų.

Vartotojams, kaip ir įmonėms, vis labiau sugebant lyginti kainas, problema gali tapti struktūrine, teigia Frankfurte veikiančio fondo „Peh Wertpapier AG“ valdytojas Klaudius Sobczykas.

Amazon“ ir panašaus pobūdžio pasaulinių bendrovių bei interneto dėka mes galime nesunkiai bet kada sulyginti bet kokias kainas, - sakė jis. – Žmonės, kurie gali didinti kainas ir kartu gerinti pelno maržas, yra, be abejonės, tie, kurie pristato tokius produktus, kurie lengvai nenukopijuojami ar kurie turi tikrą prekės ženklo vertę“. Tarp pastarųjų galima būtų paminėti tokius prabangos ženklus kaip „LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE“, taip pat žinomą kaip LVMH, kai kurias farmacijos bendroves.