Pagyvėjusį pirkimą kursto susirūpinimas dėl jo trūkumo ir spekuliantų dirbtinai keliamų kainų. Didžioji dalis paladžio naudojama gaminti benzininių automobilių katalizinius konverterius: kadangi pastaruoju metu vartotojai vis dažniau renkasi benziną, o ne dyzeliną, kyla ir šio metalo paklausa.

Šiemet, kai daugelis kitų prekių patyrė nuostolių, paladžio karštinė – išimtis. Tai vienintelis brangusis metalas, esantis visų laikų aukštumoje – jo kainos per pastaruosius dvejus metus bemaž padvigubėjo. Antradienį Niujorke, 17 val., metalo kaina šoktelėjo dar 1,8 proc. ir pasiekė 1144,2 dol. už unciją. Prieš tai ji buvo ūgtelėjusi net 2,5 proc. ir pasiekusi 1152,54 dol. už unciją.

Pastarosiomis dienomis paladžio karštinę dar sustiprino išaugusi politinė įtampa tarp JAV ir Rusijos, vienos iš pagrindinių paladžio tiekėjų, ir skatinamųjų priemonių Kinijai, pagrindinei jo vartotojai.

„Buvome numatę, kad šiemet galimas išteklių deficitas“, o bet kokie būsimi tiekimo klausimai su Rusija šią problemą gali dar pagilinti, teigia Davidas Govettas, „Marex Spectron Group Ltd.“ brangiųjų metalų skyriaus vadovas. „Išankstinės pirkimo kainos sugriežtinamos, nemaža dalis žaliavos iš rinkos pašalinama fiziškai.“

Štai ką verta žinoti apie paladžio karštinę:

Tiekimo krizė

Staigus paladžio pasiūlos kritimas biržoje – pagrindinis rodiklis, kad šio metalo tiekimą ištiko krizė.

Pastaraisiais metais pasiūla vis mažėjo, tačiau tai dar nėra pavojaus signalas. Atvirkščiai, tai rodo, kad sukasi pelningas paladžio paskolų verslas, kai skolininkai moka ETF turėtojams priemoką už naudojimąsi metalu.

Rinkos deficitas

Vartotojams vis dažniau renkantis ne dyzelinius, o benzininius automobilius, kurių katalizatoriams paprastai naudojama daugiau paladžio, rinkoje stebimas šio metalo deficitas. „Citigroup Inc.“ duomenimis, trūkumas greičiausiai išliks iki 2020 m., o tai reikš didžiausią įtampą rinkoje per du pastaruosius dešimtmečius.

Džiaugsmas rūdakasiams

Kasykloms aukštesnės kainos reiškia pelną. Antradienį Johanesburge „Sibanye Gold Ltd.“ rinkos vertė pakilo net 14 procentų. Praėjusiais metais bendrovė užbaigė paladžio milžino „Stillwater“ perėmimą. „Anglo American Platinum Ltd.“ pabrango 3,5 proc.

Kuo pakeisti?

Paladžio karštinė didina riziką, kad stambiausia paladžio naudotoja – automobilių pramonė – stengsis sumažinti šio brangiojo metalo sąnaudas ir vietoj jo katalizatorių gamybai rinksis platiną. Paskutinį kartą paladis savo kaina lenkė platiną prieš 17 metų.

Abu metalai įvairiais kiekiais naudojami skirtingų tipų varikliuose – priklausomai nuo efektyvumo ir kainos. Nors sukurti automobilio katalizatorių gali prireikti ne vienerių metų, panašių pokyčių pramonėje būta ir anksčiau. Kai paladžio kainos 2002 metais ženkliai pašoko, automobilių pramonė per dvejus metus sumažino paladžio vartojimą beveik 50 proc. ir 37 proc. padidino platinos pirkimus.

Per greitai?

Pasak „ABN Amro Bank NV“ analitikės Georgette Boele, kainos, regis, per trumpą laiką neregėtai išaugo. Metalo pastarųjų 14 dienų santykinis stiprumo indeksas yra maždaug 77 – tai yra viršija 70, todėl, pažvelgus į diagramą, galima spėti, kad paladis yra perpirkinėjamas.