Tuomet iškilo klausimas, kaip 29-erių metų programinės įrangos inžinierius, žinių ir įgūdžių įgijęs vietos, ne užsienio rinkose, gali pergudrauti galybę naujienų portalų, valdomų tokių socialinės žiniasklaidos sunkiasvorių kaip „Tencent Holdings Ltd.“ ir užsidirbti pelno ten, kur net „Google“ bendrovei nepavyko.

Zhangas Yimingas, dabar jau 35-erių, įrodė, kad jie visi klydo. Šiandien jo bendrovės „Bytedance Ltd“, vertė artėja prie daugiau kaip 75 mlrd. JAV dolerių – rodiklio, lenkiančio „Uber Technologies Inc.“ ir kopiančio į pasaulines aukštumas, teigia „CB Insights“. Korporacija „Softbank Group Corp.“ yra vienas iš daugelio investuotojų, kuris iškilo pastaruoju metu rinkoje ir kuris, kaip teigiama, planuoja investuoti apie 1,5 mlrd. JAV dolerių. Startuolį „Bytedance“ dabar remia „KKR & Co.“, „General Atlantic“ ir net „Sequoia“.

„Svarbiausia žinia yra ta, kad mes nesame naujienų verslovė. Esame labiau paieškos verslas arba socialinės žiniasklaidos platforma, – dar 2017 metais duodamas interviu kalbėjo Zhangas Yimingas, pažymėdamas, kad jis neįdarbina nei redaktorių, nei korespondentų. – Mūsų darbas susijęs su itin novatoriškais metodais. Mes nemėgdžiojame amerikiečių bendrovių tiek produktais, tiek technologijomis.“

Iš tiesų stebina tai, kad Zhangui Yimingui pavyko pasiekti šių ambicingų tikslų, nenaudojant lėšų iš dviejų Kinijos interneto banginių: „Alibaba Group Holding Ltd.“ ir „Tencent“. Tai pirmasis startuolis, iškilęs tarp judriojo ryšio rinkos dalyvių, nesiekiančių apsaugos ar lėšų iš vieno iš minėtų dviejų milžinių. Iš tikrųjų ji net dažnai demonstruoja priešiškumą joms per teismus ar kitomis priemonėmis. Be to, jai daug geriau sekasi pritraukti jaunimo auditoriją užsienio rinkose.

Milžinės „Bytedance“ sėkmės istorija prasideda nuo naujienų tinklalapio „Jinri Toutiao“, bet kartu ji neatsiejama nuo serijos išmintingų įsigijimo ir strateginės plėtros sandorių, kurių dėka bendrovė žengia į mobiliąją televiziją net ir už Kinijos ribų. Daugybės sėkmingų programėlių dėka bendrovei pavyko suburti šimtų milijonų vartotojų minią ir dabar ji kelia grėsmę didžiausioms Kinijos interneto operatorėms. Bendrovė išaugo į įvairiapusę imperiją, apimančią vaizdo paslaugas „Tik Tok“ – vietos rinkos žinomas kaip „Douyin“ – ir daugybę platformų, aprėpiančių nuo anekdotų iki paskalų apie garsenybes.

Tačiau pastaruoju metu „Bytedance“ verslovei vis dažniau užduodamas klausimas: kada ar net kaip ji pradės uždirbti pelno – tokių klausimų panašiu savo verslo gyvavimo laikotarpiu sulaukdavo ir „Facebook“.

„Svarbiausia problema Kinijos interneto erdvėje yra ta, kad vartotojų skaičiaus augimas ir laikas, kurį kiekvienas vartotojas skiria internete, dramatiškai sulėtėjo, – sakė UBS analitikas Jerry Liu. – Iš tiesų, „Bytedance“ sukūrė grupę programėlių, kurios puikiai tinka pritraukti vartotojus ir išlaikyti jų dėmesį ir laiką, leidžiamą internete.“

Kad ir kokia ji atrodo izoliuota, „Bytedance“ tapo sėkmingiausia stambaus kapitalo technologijos bendrove Kinijoje, kuriančia tarptautinę bazę, žengiančia per tokias programėles kaip „Tik Tok“ į Jungtines Valstijas, Pietryčių Aziją ir Japoniją. Netgi milžinės „Tencent“ programėlei „WeChat“ teko pristabdyti savo iniciatyvą užsienio rinkose prieš ketverius metus.

2012 metais Zhangas Yimingas suprato vieną labai svarbų dalyką: Kinijos mobiliojo ryšio vartotojai labai stengiasi gauti jiems rūpimos informacijos iš įvairių programėlių. Taip yra iš dalies dėl „drakoniškos“ informacijos patikros šalyje. Zhangas Yimingas tikėjo, kad jis gali pasiekti daugiau nei tokios gerai įsitvirtinusios bendrovės kaip „Baidu“, laikomos kone monopolijomis paieškos rinkoje. „Toutiao“ arba „Jinri Toutiao“, Pekine įsikūrusi naujienų ir informacijos turinio platforma, niekaip neišvengė cenzūros – tiesą sakant, bendrovė nuolat yra valdžios kritikuojama dėl nesėkmingų bandymų filtruoti turinį, dėl to ji su nerimą keliančiu periodiškumu yra priversta pertvarkyti savo paslaugų teikimą.

Po kelių nelabai sėkmingų derybų su Kinijos rizikos kapitalo sunkiasvoriais Zhangui Yimingui galiausiai pavyko užsitikrinti investicijas iš „Susquehanna International Group“. Ji pradėjo siūlyti naujienų programėles 2012 metų rugpjūtį. Platforma tyrinėjo, ką skaitė ir ko ieškojo vartotojai, tada pateikdavo tuo paremtą informaciją. Kuo daugiau žmonės ja naudodavosi, tuo didesnės patirties įgydavo ir tuo ilgiau išlikdavo prisijungę. Apie 2014 metų vidurį aktyvių per dieną prie sistemos prisijungiančių naudotojų skaičius padidėjo iki daugiau nei 13 milijonų. Pagaliau prie derybų stalo sulaukta „Sequoia“ investuotojo ir buvo susitarta dėl 100 mln. JAV dolerių finansavimo.

Tačiau būtent vaizdo paslaugos iš tikrųjų išstūmė į didžiąją lygą verslovę „Bytedance“.

Srautinis vaizdų siuntimas visada buvo populiarus Kinijoje. Būtent „Bytedance“ įžvelgė ypatingą galimybę, bet savo vaizdo įrašus smarkiai sutrumpino: 15 sekundžių.

Apie 2016 metų rugsėjį ji tyliai, per daug nesiafišuodama, paleido „Douyin“. Programėlė leido vartotojams filmuoti ir redaguoti medžiagą, pridėti filtrus ir dalytis ja per platformas, tokias kaip „Weibo“ ar „WeChat“.

Prieš metus „Bytedance“ įsigijo „Musicial.ly“ už 800 mln. JAV dolerių. Liepos mėnesio duomenimis, „Tik Tok“ ir „Douyin“ vartotojai turėjo iš viso 500 mln. vartotojų.

Šiuo metu svarbiausias iššūkis yra kaip pasiekti, kad peržiūrėjimų mastas ir auditorija imtų uždirbti dolerius. Bendrovė plečia savo veiklą reklamos vietos pardavimų srityje. Pasak kelių žiniasklaidos priemonių, būtent bendrovės „Bytedance“ masinis pasiekiamumas ir jos pritraukiamas dėmesys labiausiai vilioja rinkodaros atstovus.

Vis dėlto šiame kontekste nuskamba rimtas perspėjimas. Prekių ženklai išlieka budrūs ir atsargūs dėl startuolio „Bytedance“ reguliavimo klausimų, ypač atsižvelgus į Pekino istorinį nenuspėjamumą dėl cenzūros. Šįmet balandį jai teko uždaryti populiarią pokštų dalijimosi programėlę. Be to, beveik tuo pačiu metu ji buvo pristabdžiusi „Douying“ ir „Toutiao“.