Viešųjų pirkimų reglamentavimas suponuoja, kad dviejų subjektų bendradarbiavimas suteikia galimybę viešuosiuose pirkimuose dalyvauti tiems smulkaus ir vidutinio verslo atstovams, kurie pavieniui neturėtų resursų ir pajėgumo vykdyti didelės apimties sutartį.

Nors bendravimas turėtų užtikrinti didesnę konkurenciją, tačiau išlieka rizika, kad pablogėjus vieno iš partnerių finansinei padėčiai gali kilti nesklandumų įgyvendinant visą projektą.

Kartu atsiranda didesnė nesąžiningų susitarimų rizika, kai rinkos dalyviai galėtų konkurse dalyvauti savarankiškai, bet jungiasi dirbtinai mažindami konkurenciją ir siekdami geresnės kainos. Šiuo atveju perkančiajai organizacijai tenka papildoma atsakomybė kuo geriau įvertinti konkurso dalyvius.

Svarbu ir tai, kad dalyvaujant viešųjų pirkimų konkurse kartu su partneriu, dalinamasi ir finansine rizika, o tai suteikia daugiau stabilumo tiekėjams, perkančiosioms organizacijoms.

Tačiau konkurentų bendradarbiavimas yra pavojingas sąžiningai konkurencijai, nes partneriai keičiasi komerciškai jautria informacija, kainodara, tad vertinant siūlomas kainas reikia iš anksto numatyti daugiau laiko jų vertinimui, palyginimui su rinkos kainomis.

Galima daryti prielaidą, kad bendradarbiavimas dalyvaujant viename viešųjų pirkimų projekte gali paskatinti kooperuotis ir kitiems darbams, tačiau kyla ir nesutarimų rizika, dėl kurių darbai gali vėluoti, o galiausiai lemti nuostolių. Efektyviausias būdas užkirsti tam kelią – paruošti kuo detalesnes bendradarbiavimo sutartis.

Logiška, kad bendradarbiavimas atveria kelius pasidalinti ekspertine patirtimi ir žiniomis, ypatingai svarbia tampa partnerių komunikacija: jei kyla nesutarimų, viso projekto įgyvendinimo terminas gali užtrukti ilgiau ir pabrangti.

„Skyrybos“ – galimos

Naudinga žinoti, kad viešųjų pirkimų konkurso metu kylant nesutarimams su partneriu, yra įmanomas partnerio pasitraukimas.

Šiame kontekste aktuali Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktika byloje MT Højgaard A/S and Züblin A/S v Banedanmark, C-396/14.

Teismas išaiškino, kad pasitraukus vienam iš jungtinės veiklos partnerių (nepriklausomai nuo priežasčių) konkurse gali dalyvauti likęs tiekėjas, jei jis atitinka kvalifikacinius reikalavimus ir tolesnis dalyvavimas neiškreipia kitų konkurso dalyvių konkurencinės padėties.

Šis sprendimas užtikrina, kad pasitraukus jungtinės veiklos partneriui, pasiūlymas savaime nebus atmestas, tačiau susiklosčius tokiai situacijai, rekomenduotina su perkančiąja organizacija iš anksto tinkamai komunikuoti.

Be abejo, „skyrybų“ galimybę reikėtų įvertinti dar rengiantis dalyvauti viešajame pirkime. Tikėtina, kad įvertinus galimus scenarijus, pavyks išvengti nemalonių pasekmių.

Taigi, kooperacija viešuosiuose pirkimuose gali įgyti tiek teigiamą, tiek neigiamą atspalvį. Todėl tiekėjai, prieš nuspręsdami jungti pajėgumus, turėtų kruopščiai apgalvoti galimas rizikas ir pasirūpinti prevencinėmis priemonėmis jų išvengti, o perkantieji subjektai konkurso sąlygomis ir sutartinėmis nuostatomis turėtų užtikrinti, kad galimi nesutarimai tarp partnerių neturėtų esminės įtakos projekto įgyvendinimui.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)