Svarbu išsiaiškinti, koks plėtros kelias efektyviausias jūsų verslui ir suvokti, kada tinkamiausias metas plėstis, o kada – sustoti.

Ne mažiau svarbu suskaičiuoti, kiek plėtra jums kainuos bei įvertinti savo finansinius resursus, kad noras augti nevirstų jūsų verslo pragaištimi.

Jūsų dėmesiui – keturi svarbūs žingsniai, sėkmingo finansavimo link.

1. Pradėkite nuo sąmatos

Plečiant savo verslą pirmiausiai reikia įvertinti sukauptą patirtį ir atsižvelgti į ją skaičiuojant sąmatą.

Dažniausiai pasitaikanti klaida – pernelyg siauras „paveikslas“. Jei nusprendėte siūlyti naują produktą, nepamirškite į sąmatą įtraukti ne tik jo sukūrimo, bet ir plėtojimo, tobulinimo, rinkodaros sąnaudų.

Ir nemanykite, kad plečiantis viską ir toliau suspėsite daryti vienas, todėl reikia įvertinti, kiek papildomų žmogiškųjų išteklių plečiant verslą jums reikės ir kiek išlaidų dėl to patirsite.

Atidžiai sekite savo finansinį ciklą ir realiai jį įvertinkite sąmatoje. Natūralu, kad pristačius naują produktą, jis iškart neuždirbs pinigų. Būkite tam pasirengę, nes atsipirkimo laikotarpis dažniausiai užsitęsia ilgiau, nei jūs norėtumėte ir slapčia tikėjotės.

Rengiant plėtros sąmatą svarbu vadovautis auksine taisykle – viskas iš tiesų kainuos brangiau ir truks ilgiau. Tai reiškia, kad net jei tiksliai įvertinote kiekvieną sąmatos eilutę, prie visų patiriamų sąnaudų pridėkite bent po 10 procentų nenumatytiems atvejams. Jei tiksliai nežinote – pridėkite 20 procentų ar daugiau. Pridėkite, net jei esate tikras, kad viskas vyks pagal planą.

Lygiai tokia pačia logika vadovaukitės ir skaičiuodamas laiką, skirtą pinigų srautams „suvaikščioti“. Jei šis veiksmas jums trukdavo 30 dienų, plėtros sąmatoje nusimatykite mažiausiai porą mėnesių.

2. Kredito reputacija = pasitikėjimas

Finansiniai dviejų šalių santykiai yra paremti pasitikėjimu. Paprastai tariant, tai yra jūsų kreditoriaus tikėjimas, kad būsite sąžiningas, nesieksite apgauti, sutartu laiku ir sąlygomis gražinsite tai, ką pasiskolinote.

Abi šalys – skolintojas ir skolininkas – dažniausiai nebūna pažįstamos iš anksto, tad susipažinimas susideda iš finansų istorijos bei tam tikrų duomenų, kuriuos kreditorius turi arba gali gauti viešuose registruose. Pavyzdžiui, sužinoti, ar laiku mokėjote mokesčius, atsiskaitėte už komunalines paslaugas, kaip apie jus atsiliepia pirkėjai ar tiekėjai.

Jūs ir jūsų verslo kredito istorija – yra neatskiriamai susijusios dalys ir turi įtakos siekiant finansavimo. Jūsų verslas gali būti labai sėkmingas ir rodyti gerus finansinius rezultatus, tačiau informacija apie jus gali būti neigiama, pavyzdžiui dėl to, kad esate pasiėmęs daug greitųjų kreditų. Tokia informacija nekelia pasitikėjimo ir gali būti viena iš priežasčių nesvarstyti jūsų verslo finansavimo.

Jei tikitės gauti išorinių įmonių finansavimą, būtina visus finansinius įsipareigojimus atlikti laiku ir išlaikyti nepriekaištingą reputaciją, kuri keltų pasitikėjimą jumis ir jūsų verslu.

3. Finansavimo šaltiniai pagal verslo užmojus

Apsispręsti, koks finansavimo šaltinis – vidinis ar išorinis – padės, jei aiškiai žinote savo plėtros užmojus. Ne visiems verslams lemta ir ne visi verslininkai nori tapti tarptautiniu tinklu.

Žemiau – kelios rekomendacijos:

Stabili plėtra neišlipant iš įmonės ribų

Plėstis galima įvairiai, net ir mažais žingsneliais. Jei turite, tarkim, reklamos iškabas gaminančią įmonę, ir neketinate nei atidaryti naujo padalinio, nei siūlyti naujo produkto, galite plėstis tiesiog didindami savo gamybos apimtis.

Tokia plėtra vyks pamažu, stabiliai ir išvengsite nereikalingos rizikos.

Tokiai plėtros formai geriausiai pasitelkti vidinius įmonės resursus. Gerai įvertinkite, ar jūsų įmonės žmogiškųjų išteklių pakaks, ar augant gamybos apimtims teks samdyti papildomas „rankas“ darbui atlikti. Jei teks, galite pasinaudoti sukauptu įmonės pelnu ir padengti tiek žmogiškųjų išteklių, tiek ir reikiamo inventoriaus sąnaudas.

Žinoma, įvertinkite ir tai, kiek laiko jums užtruks, kol sutaupysite reikiamą sumą net ir nedidelei plėtrai. Laikas gali būti labai ilgas ir netgi per ilgas, o praleidus progą gamybos apimtis plėsti nebebus prasmės.

Gamybos apimtis didinti galite ne tik naudodamiesi sukauptu pelnu, bet ir efektyviau valdydami savo apyvartines lėšas. Tai reiškia, kad naudojate mažiau finansinių resursų tiems patiems veiksmams užtikrinti ir tokiu būdu sutaupote pinigų, kuriuos galite skirti plėtrai.

Sakykime, kad jūsų reklamos iškabų įmonės finansiniam išlaikymui reikia 100 tūkst. eurų per mėnesį. Sumažinti šią sumą galite tardamiesi su tiekėjais, kad už žaliavas atsiskaitysite ne per 30 dienų, o per 60. Taip „sutaupytus“ pinigus galite investuoti į plėtrą – darbuotojų samdymą, įrangos pirkimą, darbo vietų įrengimą – ir didinti gamybos apimtis bei augti palaipsniui.

Nedidelė geografinė plėtra

Planuodami nedidelę geografinę plėtrą, greičiausiai, neapsieisite be išorinio finansavimo. Paprasčiausias ir greičiausias būdas – banko paskola. Svarbus veiksnys, norit banko paskolą gauti, yra tvarus, tolygus ir akivaizdžiai matomas verslo augimas bei tai įrodanti veiklos istorija.

Banko kreditas patogus savo universalumu – skolintis gali bet kokios rūšies ir apimties verslas. Skolintis galima tiek išorinei plėtrai, tiek esamos organizacijos potencialo didinimui.

Tačiau įvertinkite tai, kad bankas, siūlydamas jums mažiausiai kainuojančius pinigus, savo ruožtu nori prisiimti ir kuo mažesnę riziką. Jei prašote banko paskolos verslo plėtrai, būkite pasiruošę patikrinimui, ar jūsų įmonė gali save išlaikyti ir dirbti pelningai bei generuoti papildomus finansinius srautus, kurių užteks visiems įsipareigojimams padengti.

Dažnu atveju bankas gali jūsų paprašyti užtikrinimo priemonių – asmeninio ar įmonės turto įkeitimo, taip pat specializuotų organizacijų, tokių kaip „Invega“, garantijų.

Didelė plėtra ir spartus augimo potencialas

Jei turite gerą, novatorišką idėją savo verslo plėtrai, kuri veda dar didesnės plėtros ir didesnės finansinės grąžos link, tuomet tampate patrauklus dar vienai išorinei finansavimo priemonei – investuotojams. Verslo angelai ar rizikos kapitalo fondai susidomi tomis įmonėmis, kurios turi didelį greito augimo potencialą.

Pavyzdžiui, įžvelgia, kad jūsų verslas gali tapti Baltijos šalis apimančiu tinklu, arba jūsų siūloma inovacija dabar yra ant bangos. Vienas didžiausių privalumų prisitraukus investuotoją – tokios investicijos jums nereikės gražinti ir ji suteikiama pakankamai ilgam laikotarpiui.

Paprastai verslo angelai už investicijas siekia gauti įmonės akcijų paketą – nuo 20 iki 50 proc. Pinigai į jūsų verslą investuojami 3–5 metų laikotarpiui su perspektyva, kad praėjus numatytam laikui, finansinė grąža investuotojui sudarys 20–30 proc.

Jei investicija sėkminga, fondas akcijas parduoda, realizuodamas sukurtą vertę. Kam parduoda? Čia jau išankstinio susitarimo ir rinkos sąlygų klausimas.

Investuotojas jums gali iškelti ir kitą tikslą, pavyzdžiui, užaugti iki tam tikros rinkos dalies. Jei vis tik verslo plėtra nepavyksta, investuotojai prisiima tokią pat riziką, kaip ir kiti akcininkai.

Verslo angelai gali suteikti ir kitokios naudos jūsų verslui: pasidalinti vadybos įgūdžiais ir turimu know-how, praplėsti reikšmingų kontaktų ratą.

Išorinio finansavimo galimybių galite surasti ir valstybinių institucijų tarpe. Pavyzdžiui, Europos sąjungos (ES) struktūrinių fondų priemonės. Jas kuruoja ir administruoja Lietuvos Žemės ūkio ministerija, „Invega“ (suteikia garantijas bankui arba apmoka dalį paskolos) ir „Darbo birža“ (padeda kompensuoti teikiamų naujų darbo vietų patiriamus kaštus).

5. Matuokite pulsą ir sekite rezultatus

Kiekviena plėtra prasideda nuo planavimo. Suplanuoti reikia ne tik sąnaudas, bet ir būsimą naudą. Žinokite, kada turi įvykti tai, ką suplanavote.

Kiekviena jūsų plėtros idėja turi turėti ne tik pakankamą finansavimą, kompetencijas, resursus, bet ir labai aiškiai apibrėžtą laiką „iki kada“ darbai bus padaryti ir aiškiai apibrėžtą periodiškumą, kada pasitikrinate, ar gera linkme juda jūsų plėtra.

Tai svarbu, kad galėtumėt laiku sureaguoti, jei procesai vyksta ne taip. Pavyzdžiui, nusistatėte, kad po metų jūsų plėtros objektas atsipirks ir turite to siekti bei, paprastai tariant, metus baigti „su nuliu“, be jokių skolų.

Pavyzdžiui tam, kad plėtra atsipirktų, turite parduoti 1 tūkst. vienetų produkto „X“, tai yra apie 80 vienetų produkto „X“ per mėnesį. Pasibaigus kiekvienam mėnesiui pasitikrinkite, ar pasiekiate numatytą rezultatą. Jei parduodate daugiau – judate teisinga linkme.

Jei mažiau – reaguokite, nebijokite pasitarti su daugiau patirties turinčiais verslininkais ir keiskite strategiją iš karto. Tik taip būsite tikras, kad metų pabaigoje nueisite ten, kur norėjote būti metų pradžioje.

Idealu, jei turite ne vieną planą ir esate nusimatęs, kas padėtų pasiekti vieno ar kito scenarijaus, jei ne viskas pavyks kaip suplanuota. Pavyzdžiui, dar prieš pradėdamas prekiauti produktu „X“, esate nusistatęs, kad nepavykus parduoti 80 vienetų/mėn., bandysite nuleisti kainą, investuosite į reklamą ar kitas priemones.

Turėdami pasiruošę kelis scenarijus galėsite reaguoti iš karto ir nesugaišite laiko galvodami, kaip situaciją pagerinti.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)