EK pirmenybę teikė projektams, turintiems didžiausią pridėtinę vertę Europos mastu. Atrankos procese ji atsižvelgė į svarbą, pasirengimą, įtaką ir kokybę. Vienas iš šešių projektų yra Rail Baltica, kurio tikslas – į Europos infrastruktūrą įtraukti naujas valstybes nares.

Mes tuo metu grįžome į Europos žemėlapį su nauja jėga. Sprendimas buvo priimtas, nepaisant blogėjančios demografinės situacijos, sąlyginai žemų ekonominių ir politinių rodiklių ir nelabai stabilios geopolitinės padėties.

Iš Europos Sąjungos (ES) valdymo institucijų gavome milžinišką pasitikėjimo kreditą mainais į įsipareigojimą sąžiningai, laikantis geriausios praktikos ir remiantis savo sukaupta patirtimi, įgyvendinti mums dar nesuvokiamo masto ateities viziją – Rail Baltica, ir pavyzdingai įgyvendinti šį europinio lygmens infrastruktūros projektą.

Rail Baltica neabejotinai yra Baltijos šalių amžiaus projektas.

Visoms Baltijos šalims naudingiausia šį projektą įgyvendinti kaip bendrą projektą, o ne padalyti kiekvienai valstybei po savo atkarpą ir joje vykdyti skirtingą verslo praktiką. Bendri didelio masto pirkimai padės labai sutaupyti (mažesnė kaina, kuri gali būti pasiekta, perkant urmu) ir, kas labai svarbu, garantuos šio sudėtingo projekto sistemų suderinamumą.
Baiba Rubesa
Be to, išplėtota geležinkelio linija yra ir šių trijų valstybių nacionalinio saugumo klausimas. Tačiau mes gana aiškiai privalome suvokti, kad tai gerokai viršija mūsų trijų nacionalinių valstybių mastą. Ekonominė logika į Rail Baltica projektą verčia žiūrėti plačiau, ne tik Baltijos šalių kontekste.

Rail Baltica visų pirma yra bendrų Europos interesų projektas, kuris, jei bus sėkmingai įgyvendintas, turės teigiamą įtaką visam regionui: Suomijai, Baltijos valstybėms, Lenkijai ir, galiausiai, kitoms šalims Europos vakaruose bei pietuose.

Jis visiems laikams pagerins šio regiono gyventojų kokybę, užpildydamas šiuo metu trūkstamą grandį Europos geležinkelių tinkle.

Suvokdami šio projekto mastą, mes negalime Rail Baltica vertinti tik siauru nacionalinių valstybių trumpalaikių interesų lygiu. Mūsų tikrieji nacionaliniai interesai – sugebėti susivienyti ir įgyvendinti bendrą projektą. Šie metai yra lemtingi siekiant, kad svajonė apie Rail Baltica įgautų tvirtą pagrindą tolesnei veiklai ir neliktų tik popieriuje.

Visoms Baltijos šalims naudingiausia šį projektą įgyvendinti kaip bendrą projektą, o ne padalyti kiekvienai valstybei po savo atkarpą ir joje vykdyti skirtingą verslo praktiką. Bendri didelio masto pirkimai padės labai sutaupyti (mažesnė kaina, kuri gali būti pasiekta, perkant urmu) ir, kas labai svarbu, garantuos šio sudėtingo projekto sistemų suderinamumą.

Projektą įgyvendindami drauge, mes nedubliuosime tų pačių funkcijų kiekvienas savo valstybėse, todėl galėsime sutaupyti.

Verslininkai turės išmokti bendradarbiauti

Jeigu kam nors kelia susirūpinimą tai, jog dideliuose pirkimuose galės laimėti tik didelės užsienio valstybių kompanijos, ir todėl pirkimai turėtų būti vykdomi vietiniu lygmeniu, užtikriname, kad taip nėra. Baltijos šalių verslininkai turės išmokti bendradarbiauti ir kurti aljansus.

Tikiu, kad tai yra įmanoma. Ir, žinoma, esant bet kokiai pirkimų baigčiai, be vietinių subrangovų niekaip nebus įmanoma išsiversti, tad jiems bus suteikta galimybė mokytis.

Vietinės žinios natūraliai suteikia privilegijuotą padėtį. Atsižvelgiant į tai, kad projekte dalyvaus ir bendradarbiaus nuo trijų iki penkių valstybių, svarbus vaidmuo atiteks naujovėms. Toks bendradarbiavimas padidins vietinių tiekėjų įgūdžius, leisdamas jiems tapti konkurencingesniems kitose rinkose.

Apie PVM ir tai, kurioje valstybėje jis bus mokamas, norėčiau pasisakyti trumpai ir kategoriškai – PVM kiekvienoje valstybėje bus apskaičiuojamas, remiantis tais pačiais principais. Tai gali būti padaryta projekte dalyvaujančiose valstybėse steigiant RB Rail pavaldžiąsias įmones. Tai tik techninis ir noro reikalas. Visa kita yra urbanistinis mitas.

Tokį projektą gali įgyvendinti tik gerai, profesionaliai ir korporatyviai valdoma bendra įmonė. Norint to pasiekti, svarbu depolitizuoti profesinę įgyvendinamo projekto pusę. Baltijos šalys jau patyrė nesėkmių projektuose, kai dėl per didelio politikavimo buvo prarastos ES lėšos.

Todėl stebėtojų taryba privalo būti politizuota, o projekto valdymo komanda ir projektų organizavimas – profesionalus. Tik prie profesionaliai valdomos įmonės bus suinteresuota prisijungti, pavyzdžiui, Suomija. Mums Suomijos buvimas savo ruožtu suteiktų papildomų argumentų ekonominiam pagrindimui.

Rail Baltica valdybą privalo sudaryti profesionalai iš viso Baltijos regiono


Rail Baltica komanda privalo būti ypač stipri. Mano vizija – valdybą privalo sudaryti aukšto lygmens profesionalai, atstovaujantys visam Baltijos regionui, turintys atitinkamą išsilavinimą bei patirties ir profesionaliai atrinkti pagal žinomus ir aiškius kriterijus.

Gerbiami RB Rail įmonės akcininkai, tai pats laikas sustiprinti bendrą įmonę, įdiegti gerą valdymą, išrinkti profesionalią valdybą, patvirtinti bendrą pirkimų schemą! Gerbiamos valstybės-narės, tai pats laikas sudaryti tarpvyriausybinę sutartį, siekiant viso projekto tvarumo!

Būsimajam Rail Baltica keleiviui ir užsakovui šiuo metu yra 10–25 metai. Šiandien į Europą dažniausiai skrendame. Kai renkamės kitas alternatyvas, tai, pavyzdžiui, siekdami nuvykti pas kaimynus į Vilnių ir Taliną, sugaištame ne mažiau kaip 4 valandas, o į Berlyną turime skristi. Mūsų vaikų ateities svarbus mobilumo pasirinkimas bus Rail Baltica greitasis geležinkelis. Europa jiems nebus „kažkur ten“, ji bus čia pat.
Nenoriu remtis minėtais reikalavimais tik todėl, kad juos nustatė ES. Iš esmės tai diktuoja ekonominė ir technologinė logika. Tačiau ES – didžiausia Rail Baltica finansuotoja ir todėl jos balsas ir šio projekto įgyvendinimo vizija yra lemiama. Siekdami gauti finansavimą, mes turime jos laikytis.

Tikiu, kad mums pavyks! Tikiu, kad kartu mes išlaikysime šį egzaminą ir po kelerių metų Rail Baltica taps kitų didelio masto infrastruktūros projektų įgyvendinimo pavyzdžiu, o jame dalyvaujantys profesionalai, įgiję patirties ir žinių, galės pradėti įgyvendinti kitus projektus.

Mes privalome siekti tobulumo visose su projekto įgyvendinimu susijusiose srityse, ypač
dirbdami projekto tvarumo – projekto poveikio aplinkai, ekonominio tvarumo, lanksčių technologinių sprendimų taikymo ir pritaikymo bei efektyvaus procesų valdymo (Lean) diegimo – linkme. Mes privalome siekti tobulumo, turime būti pasirengę mokytis iš geriausios Europos ir pasaulio patirties, siekdami tobulumo tiek planuodami, tiek skaidriai ir į bendradarbiavimą nukreipdami projekto valdymą.

Mes privalome pastatyti Rail Baltica savo vaikams. Šis įsitikinimas verčia mane judėti. Būsimajam Rail Baltica keleiviui ir užsakovui šiuo metu yra 10–25 metai. Šiandien į Europą dažniausiai skrendame. Kai renkamės kitas alternatyvas, tai, pavyzdžiui, siekdami nuvykti pas kaimynus į Vilnių ir Taliną, sugaištame ne mažiau kaip 4 valandas, o į Berlyną turime skristi. Mūsų vaikų ateities svarbus mobilumo pasirinkimas bus Rail Baltica greitasis geležinkelis. Europa jiems nebus „kažkur ten“, ji bus čia pat.

Rail Baltica gali važiuoti iki 5 milijonų keleivių ir gali būti pervežama 16 milijonų tonų krovinių per metus. Tai turės didelę netiesioginę įtaką regioninių šalių ekonomikai.

Rail Baltica taip pat bus svarbus šaltinis, siekiant atlikti akademinius tyrimus ir įdiegti naujas studijų programas, kurias siūlo didelio infrastruktūros projekto buvimas.

Prieš dvidešimt penkerius metus mes susivienijome į bendrą pasyvaus pasipriešinimo akciją – Baltijos kelią. Atėjo laikas apie savo vienybę ir bendrą darbą ir vėl pranešti pasauliui su Rail Baltica sujungiant tautas, žmones ir valstybes.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (22)